Jag har en fundering. Jag säljer en bostad för tre miljoner kr och väljer att sätta in pengarna hos en fondrobot (typ Lysa) eller billig global indexfond.
Jag köper en ny bostad och tar ett rörligt lån på 1,7 milj (lånet är amorteringsfritt). Varje år tar jag ut 4% på avkastningen av de investerade pengarna och amorterar ca 100 000 kr på lånet. Efter 10 år har jag betalat tillbaka ca 1 milj kr på lånet och det är ca 700 000 kr kvar.
Detta bygger på att börsindex i genomsnitt ökar med 8% per år.
Skulle räntekostnaden skjuta i höjden kan jag betala av hela lånet (alternativt en större del beroende på vad som är mest gynnsamt).
Jag är 55 år och har en hel del övriga besparingar.
Är det något jag missat och är det helt knasigt resonerat?
Om ens ”networth” till stor del är bunden till bostaden så skulle jag inte satsa på att amortera ned bolånet till 0. Pengarna är då bundna och för att få loss de så måste man flytta. Bättre att ligga under 50%.
Sen kan det alltid komma svarta svanar och annat dylikt och det är viktigt att orka rida ut stormen.
I mitt fall så är 1/3 av ni förmögenhet bunden till bostaden och resterande 2/3 i aktiefonder. Då är bolånet 0 kr.
Alltid lika intressant det här med amorteringar.
Känslan av att vara lånfri (var det innan jag köpte ett fritidshus) var otroligt befriande.
Mitt mål är att nå dit igen.
Har man tillräckligt i tillgängliga tillgångar (cash/fonder, mm) så känner jag att det inte finns ngn anledning att finansiera bankerna.
Så jag hejar på dig att amortera om du känner att det är rätt.
Apropå känslan av att vara skuldfri. Mitt första bolån tog jag 2008 vid köp av bostadsrätt för 380.000 kr. Hade lånet ett par år och löste det sedan. Renoverade med sparade medel. Skönt att vara skuldfri, tänkte jag. Och det var det väl.
Köpte villa hösten 2021 på den absoluta pristoppen. Gav 3 miljoner. Lånade 60 procent orolig för hur ett jättelån skulle kännas. Bortsett från tjurrusningen som följde på räntorna (betalade som mest över 5 procent) och inflationen (toppade på 10,2 procent december 2022) och att huset blev mindre värt har faktiskt känslan av att har varit belånad inte alls berört mig, tvärtemot vad jag befarade.
Lite kul men jag köpte bankaktier med hög utdelning istället för att amortera, utdelningen betalar nu min ränta. Så jag har pengarna och bor räntefritt.