Spara till större kontantinsats

Hej!
Jag skulle behöva råd om att spara inför en dyrare bostad. I dagsläget har jag en relativt billig bostadsrätt, men om cirka 3 år vill jag och min sambo uppgradera till radhus/hus. Eftersom vi vill kunna ta vår tid att hitta något som ska passa så kommer vi nog vilja köpa innan vi säljer bostadsrätten. Skadar det oss då om vi sparar till nästa hus genom att amortera på bostadsrätten och hoppas på att få överbryggningslån sen, eller är det “självklart”? Ska man satsa på låsta räntekonton med sparpengarna för att ha tillgång till kontantinsatsen kontant? Bolånet är bundet till juni nu och tänker vi kör rörligt framöver eftersom vi har goda marginaler, men de höga bolåneräntorna håller i sig så borde det vara mer förmånligt att amortera än att ha i sparkonto. Lght:en ligger i ett ganska stabilt område i utkanten av en 100k stad så är en ganska säker investering med en aktiv brf styrelse som investerar i området.
Lägenheten kostade 1.3M när den köptes 2017, har lån på drygt 1M. Prisklassen på nästa hus är väl upp mot 5M beroende på vad vi har för löner då (min sambo pluggar och jag är i början av min karriär). Sparar runt 12k i månaden på rörligt sparkonto och 5k på börsen mer “långsiktigt”.

TL;DR: Om man sparar till en större kontantinsats, är det värt att amortera på sitt nuvarande bolån och sen ta överbryggningslån när man köper nytt? Eller är det säkrare kortet att spara på sparkonto, särskilt iom att vi vill nog köpa innan vi säljer om cirka 3 år.

Jag hade amorterat, överbryggningslån har aldrig varit ett problem för mig. Dock är det självklart viktigt att ni har goda marginaler både penga-mässigt men även tidsmässigt så ni får gott om tid att sälja lägenheten innan ni flyttar in i huset.

Dock värt att tänka på att 5 låter högt relativt lägenheten ni har idag. Kommande år kommer ni spara (12’ per månad) 432’, plus det ni just nu har i lägenheten ( köpt för 1,3, lån 1, killgissar på att sälja för 1,5-1,7?) dvs 700’. Totalt runt 1,1m , dvs belåningsgrad kanske 75-80%. Låter lite tight för mig men ni har säkert kapital på andra ställen som kan användas utifallatt, min värdering kan också vara helt off på lägenheten såklart.

Att få ett lån till nya bostaden medan man har kvar lånen på det gamla beror på om mäklaren anser att det är lätt att sälja då kan banken godkänna även det nya lånet under förutsättning att du kan driva runt 2 bostäder.
Själv fick jag köra dubbelt i 4-5 mån alltså 2 hyrer och lån.man skall komma ihåg att dom flesta behöver 3 mån på sig för att ta över

Tack för svar, tror vi kommer köra på amortering för enkelhetens skull. Det är nog i högsta kant att vi kommer “upp” i 5M till nästa köp, men det var för att demonstrera att det är ganska långt mellan nuvarande bostad och framtida bostad i värde. Det du kallade killgissning har jag kallat kalkyl när jag drömshoppar på hemnet :stuck_out_tongue:

Tack för svar! Vi får hitta någon bra mäklare att hjälpa oss då när det gäller, men förhoppningen är att lägenheten kommer vara ganska lättsåld. Har inte sett att det är några lägenheter i samma förening som legat kvar i evigheter på hemnet, så tror ändå det borde kunna gå vägen. Ska tänka på att avsätta en del för att det inte ska bli tight i de “dubbla” månaderna.

Lycka till!