Spara till boende

Min sambo och jag har tänkt börja spara rätt aggressivt till att köpa villa och jag funderade på var man ska lägga pengarna.

Jag har för mig att Jan tidigare i samband med diskussioner om hur man ska göra om man får ett arv har rekommenderat att man amorterar av sitt bolån om man tänker att man ska spara det till framtida boende. Borde inte det vara en bra strategi även för oss? Det bolån vi har idag har en ränta på 1,17% och alternativet är enligt mig att sätta in det på något sparkonto eftersom vi tänker att vi ska använda pengarna inom 5 år och då kommer vi ju inte landa på speciellt mycket högre ränta än 1,17%.

Tänker jag fel när jag tänker att sparandet kan vara att vi amorterar kraftigt på vårt nuvarande bolån?

Välkommen!

Är ingen dum idé tycker jag, tänk dock på att du får göra avdrag på räntan du betalar, så i praktiken är den ännu lägre. På 5 års sikt skulle ni ju också kunna göra flera saker samtidigt. Dvs dels amortera och dels investera i mellanrisk tex Swedbank Robur access mix A.

Vad har ni för belåningsgrad på bostaden f.n?

Den ligger på ca 65% just nu.

Avdragen har du ju helt rätt i. Blir väl ca 0,8 % ränta i slutändan då.

Det är väl ungefär i linje med vad du kan förvänta dig från ett bundet sparkonto.

I det scenariot hade jag nog amorterat. Om du inte vill lägga dig i mer riskfyllda investeringar.

En faktor jag tycker är viktig här är värdet på ert nuvarande boende, och vilket pris ni siktar på för ert nästa boende? (Och till viss del storleken på arvet, och lite annat)

Jag antar nu att din belåningsgrad är baserad på det ni köpte nuvarande bostad för - siffrorna är ändå påhittade så det är inte så viktigt. Räkna om med era egna siffror.

Om ni köpte för 4M, och ni har lån på 65 % av det, så är lånet på 2,6M. Om ni lyckas sälja bostaden för 5M så får ni ju då 2,4M i handen.

Ska ni köpa en villa för 10M behöver ni bara 1,5M kontantinsats. Låt säga att andra begränsningar gör att ni bara får låna 7M, då behöver ni 3M kontantinsats. Isåfall behöver ni bara pytsa in 600k utöver vad ni får ut från er försäljning.

Låt säga att ni redan har 200k själva - då behöver ni bara använda 400k från arvet för att komma i mål. Resten kan läggas undan till mer långsiktigt sparande, med högre risk.

TL;DR: Behöver ni använda hela arvet för att nå ert mål på prisnivå för villan? Eller räcker det att ni lägger in en del (om något alls) och lägger resten på börsen för sparande på en längre tidshorisont?

I detta fallet verkar ju amortering och sparkonto kunna ge ungefär samma, själv planerar jag spara i en RT-portfölj för bostadsköp om 5-10 år, men det kanske är för hög risk… :thinking:

Om man vill investera inför ett bostadsköp, finns det då kanske något tillgångsslag som borde korrelera med bostadspriserna i Sverige? :nerd_face:

I detta fallet finns det inget arv, det var bara i diskussioner om hur man ska investera det som jag tidigare hade läst om att amortera om man ändå ska ha det till boende relativt snart.

Vad vår lägenhet är värd har jag rätt bra koll på och vi kommer behöva spara en hel del för att kunna köpa vad vi vill ha.

Ja med tanke på utvecklingen på bostadsmarknaden den senaste tiden så antar jag att investmentbolag är ungefär samma utveckling :stuck_out_tongue:

Ah!

Snyggt, bättre koll än jag hade när vi började kolla nya lägenheter. Tog pinsamt lång tid innan jag kom på att jag faktiskt får du det jag amorterat också, inte bara kontantinsatsen jag gick in med :smile: att jag dessutom sålde för 25 % mer än jag köpte för var inget jag räknade med på länge!

På en 5-10 års tidshorisont tycker jag inte alls det låter för hög risk med en RT-portfölj, den är ju mer av värdebevarande än avkastande :slight_smile:

1 gillning