Var ska vi lägga våra sparade pengar till bostad?

Hej, vi är ett par som söker hus och börjar väl närma oss en bra grund för detta men nu är frågan; Vi har gemensamt sparkonto på SBAB (bättre än ingen sparränta alls) och börjar fundera på om vi ska få våra pengar att växa genom exempelvis ISK eller ska de ligga kvar på sparkontot?
Jag har försökt läsa genom trådarna och ser lite olika råd kring att man ska ha sitt bostadssparande tryggat på sparkonto för att undvika en oläglig dipp då man troligtvis vill ha pengarna inom 1-3 år(?)…

Nu till siffrorna:
Medelinkomster på 31 000 samt 32 000 brutto (år 2021 lön)
Vi har passerat 30 sträcket (ungdomens bekymmerslöshet är bortblåst)
Bor i en hyresrätt ca 9 300
Enbart CSN lån (jag har bara 3 år kvar att betala av, sambon betydligt fler)
Prioriterar sparandet och lever därefter rätt enkelt/billigt för närvarande vilket gör att vi sparar ca. 18000 - 23 000 varje månad
Under början av våren ligger sparandet kring en halv miljon…

Jag tänker på isk och funderar på om det kan vara ett bra sätt att spara ihop inför pension istället? En låg risk? Mindre summor (ca. 300 kr) nu fram tills CSN lånet är borta och sen pytsa in samma summa man betalade på lånet till pensionssparande varje månad? (För att prioritera hussparandet fram tills det är dags och sen buffertera till huskonto och ev ta tag i barngörandet med sparandet för barn osv, för att på senare år kanske spara betydligt större summor till pension, ja, alltid är det något). Nu blir jag bara snurrig av att skriva frågorna :joy:

Om ni var oss med mycket lite kunskap kring alternativen, vad är tryggt och enkelt att börja med?

1 gillning

Om det är pengar som behövs till bostad inom 1-3 år skulle jag aldrig ha dom någon annanstans än på sparkonto. När man väl har köpt hus sedan så behövs det dessutom en ganska rejäl buffert också anser jag och den vill man ju också ha på sparkonto. Kan dessutom behövas pengar för renovering när man har köpt sitt hus och dom pengarna vill man ju också ska ligga säkert.

På isk sparar jag bara på längre sikt än 4-5 år och kör då med 10% aktier per år i sparhorisont.

6 gillningar

Hej,

Vi är i en väldigt snarlik situation. Det vi har gjort är att lägga undan de pengar som ska användas till bostad på bankkonto med insättningsgaranti. Tyvärr utvecklas ju det sparandet inte mycket mer än de pengar man sätter in (låg ränta samt inte samma möjlighet till avkastning som t.ex. via ISK).

Förslagsvis så skulle ni fortsätta att lägga undan pengar till bostad på vanligt bankkonot. Dock innebär ju inte detta att ni kan parallelt öppna ISK och placera pengar där på mer långsiktigt sparande så som pension.

1 gillning

Jag tycker inte ni ska prioritera att amortera ned CSN-lånen. Superlåg ränta, så amortera så lite som möjligt där och använd pengarna till bostadssparandet istället. Vet att inte ni inte bad om vår åsikt vad gäller den biten, men kunde inte hålla mig :sweat_smile:

2 gillningar

Är väl toppen med alla rekommendationer, jag amorterade ned en liten slant för att slippa ett extra år och tror jag håller mina inbetalningar nu som de är då de är på lägre summa 617 och ca 630 kr/månaden kommande två år och sista året ca 500ingen, dessa hundralappar tänkte jag sedan lägga som pensionssparande. Har väl trots allt en bit över 30 år dit så de hinner växa till sig lite kanske… kan man hoppas… :blush:

Du svarade på din egen fråga. Om det inte är så att ni kan tänka er att skjuta upp bostadsköpet 5-10 år.

Det är väldigt typiskt att denna typ av frågor dyker upp när det gått bra på börsen ett tag. Så kallat recency bias. Exempelvis: Om jag haft mitt bospar i en småbolagsfond förra året hade jag ju gått +30%, borde jag investera den?

Jag förutspår att betydligt färre frågor likt detta efter att börsen gått ner 1-2-år på raken och/eller när den mer än halverat sitt värde. Även om det iofs kanske möjligtvis är en bättre idé att flytta in pengarna på börsen just då rent statistiskt :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar! Ja, det verkar luta mot att göra ett försök med isk på längre sikt! :slight_smile:

Ja, som den osäkra novis man är :sweat_smile:
Långsiktiga tankar är nu införstått :ok_hand:

Som sagt; ni verkar vara rätt inställda på att köpa hus snart och då skulle jag köra 100% sparkonto. Glöm som sagt inte heller bufferten efter själva köpet.

Jag hoppas inte ni sparar till kontantinsats och amorterar CSN-lån samtidigt förresten (utöver den tvingande delen)? År 2022 kommer det nämligen vara 0,00% ränta där!

Tack för svar!
Nej, bara jag som lade in en slant innan räntan var såpass låg. Nu kommer vi skippa extra slantar där och köra 100% spar för hus nu fram tills det rätta kommer!

1 gillning