Hej!
Jag och min fru (33 och 31 år gamla) har nyligen sålt vårat hus och flyttat till lägenhet i Göteborgstrakten. Då huset dels kostade mer än lägenheten och även gick upp en del under tiden vi bodde i det så har vi nu ~750 000 att investera alternativt betala av bolånet med. Vi har sedan tidigare ~250 000 i en nybörjarportfölj.
Det första vi landat i är att det inte är någon poäng med att amortera bort någon större del av bolånet. Både jag och min fru har jobb med bra lön (45 000 och 28 000 (hon jobbar 80%) före skatt) så vi kan få en ränta på 1.15 bundet på tre år. Så även om jag räknar på en försiktig avkastning på ~5% så kommer vi tjäna på att ha pengarna investerade istället.
Då blir frågan hur vi ska investera pengarna.
En faktor att ta hänsyn till är att vi ser att vi i framtiden kan vilja köpa ett hus igen, kanske inom 3-5 år även om vi inte vet, och vi räknar med att betala ~5 miljoner för det vilket innebär att vi vill ha 15% = 750 000 tillgängligt.
Min spontana tanke är att lägga hela överskottet från försäljningen i vår nybörjarportfölj som just nu är 30% räntor och 70% indexfonder. Det kan ju låta dumt i och med att vi kan behöva pengarna inom 3-5 år men i och med att vi har ~390 000 bundet i handpenningen på lägenheten så krävs det ett ras på 64% för att vi inte ska ha kvar de 750 000 vi eventuellt vill ha till ett hus. Sen hade det såklart varit surt att behöva ta ut kapitalet “på botten” men samtidigt hade det även varit surt att inte ha kapitalet investerat bara för att vi kanske ska köpa ett hus i framtiden.
Hur ser ni på resonemanget ovan?
Några punkter jag själv reflekterat kring:
- 5 miljoner kan vara lite lågt räknat för ett hus om 5 år men vi lutar åt att köpa hus en bit utanför Göteborg om vi köper igen
- Nybörjarportföljen kanske inte lämpar sig för så stora summor om man inte kan tänka sig att det slår lite. Här håller vi på och ransakar oss själv kring om vi ska sätta upp en rika tillsammansportfölj istället eller om vi tror att vi kan leva med slagen
- Vi kanske inte borde ha räntefonder i dessa tider utan faktiskt amortera eller investera det men det går lite emot principen att välja en strategi och hålla sig till den
- OM man ska försöka tajma marknaden så kanske det här inte är den bästa tiden att lägga in en stor summa pengar…
Men den stora frågan är egentligen hur man ska se på tumregeln att man inte ska investera pengar som man kan behöva om 3 år. Gäller den “bara” om man faktiskt behöver hela summan och är den alltså mindre applicerbar i vårt fall där vi, även om vi får ett rejält ras, inte är begränsade av pengar för att göra det vi vill eller bör vi lägga ~750 000 utanför börsen? Vi kommer ändå lägga en buffert på ~100 000 utanför börsen för oförutsedda händelser.
Stort tack på förhand!
Men en konkret fråga på ditt svar blir ju isf: