Fördelning av sparandet, bolån vs fond

Hej,

Jag heter Anna och arbetar som läkare. Har genom åren sparat en hel del för mig själv dock på sparkonto, vilket är väldigt dumt. Är ensamstående och har inga barn. Nyligen sålt mitt hus och köpt ett annat nära mina föräldrar. Jag har idag ett sparande på 1,2 miljoner. Köpt ett hus för 2,6 miljoner som är renoveringsobjekt, kan göra det mesta själv, tänker att jag kan fortsätta spara och fixa i huset allt eftersom. Har ingen erfarenhet av fonder. Min fråga är hur hade ni fördelat ekonomin? Hur mycket hade ni lånat från banken och hade ni investerat i sparandet? Dela gärna med er expertis och kom gärna med förslag.

Vänligen,

Anna

1 gillning

Börja här, så får du säkert fler svar i tråden sedan:

4 gillningar

En vanlig fråga här, som oftast brukar landa i att ta ett större bolån och samtidigt investera i globala indexfonder.
Jag rekommenderar dock att man anpassar detta efter sina egna unika förutsättningar, som kortsiktigt behov av pengar och uthållighet när världsekonomin och ränteläget oundvikligen förändras. Så börja med att läsa kom-igång-artiklarna på hemsidan :slight_smile:

Har nyligen köpt en bostadsrätt, kommer följa amorterings kravet och resterade blir investerat.
Jag tänker bolåneräntan är liten (typ max 3%) medans börsen kan generera 7-8%.
Sen är jag ganska ung, 28, känner att jag kan ta högre risk utan problem. Det enda risken jag ser är räntehöjningar, men om det sker kan jag flytta pengar från mina investering och ta ner lånet vid behov.

Är ung (28) jag maxade 90%, fördelaktigt med bolån. Resterade pengar går till buffert, investeringar och andra mål (resor osv). Med 40+år kan jag ta högre risk utan att det blir problem.

Allt detta kommer från excel där jag kikar på hur lånet påverkar mig om det drar iväg med 6%, försäkringar och hur mycket jag kommer kosta. För min del, kan jag ta hög risk :slight_smile:

Skulle fundera lite över målet :slight_smile: Vad vill du göra? Hur mycket kommer det kosta?
Själv ser jag inget fel med att snabbt betala tillbaka bolånet då det är en investering!
Samt inget fel med att spara i sparkonto OM pengarna ska användes inom kort (0 - 2 år).

Har du några saker du vill göra?

Brukar säga att oavsett hur mycket I bolån. Kommer man klara worst case scenario. Dvs arbetslös en längre tid med detta lån. Investera, man tjänar mer på det. Oavsett man hinner match lånet eller ej.

Om man ej klar sig mer än någon månad som arbetslös. Amortera som bara den.

Ju mindre man känner att man kan, desto tryggare tror jag det kommer kännas att följa råden som redan postats åt dig (Hur investerar man rätt) så jag säger det en gång till :slightly_smiling_face: + önskar lycka till.
Jag har flera bekanta som jag fått på rätt spår sent, som har betydligt mindre än dig, men ändå: Bättre sent än aldrig

Skulle också råda dig att gå in på Minpension.se och lära dig mer om pensionsystemet och vad du har där. Om du anställd i landsting eller större företag så skulle jag tippa på att du kommer ha ett rejält kapital där med och förhoppningsvis en placerbar del som du isåfall skall följa följa samma placeringsprinciper på + att du nog hittar en del som är placerat till lägre risk = isåfall har du råd att ta högre risk i den egna portfölj om du vill