Höja värdet på bostadsrätt

Hej!
Äger en bostadsrätt frå n 70talet med renoveringsbehov i kök o badrum.
Mäklaren säger att jag “får tillbaka renoveringskostnad” vid försäljning.
Måste bo kvar i ca 5-8 år.

Vad säger ni om det?
Om jag renoverar kök o badrum på bas nivå, hur mycket höjer det värdet ?
Tex om jag lägger 100t kan man dra ngn slutsats hur värdet höjs?

Berätta gärna om erfarenheter eller tips om renovering och försäljning.

Maria😊

1 gillning

Mäklaren är sannolikt inte helt ärlig. Det är en grundregel att man i princip aldrig får tillbaka renoveringskostnaden vid försäljning. Att påstå något annat är inte riktigt hederligt.

Att renovera badrum innebär att riva ut allt och sätta in nya tätskikt. Det finns inga givna sätt att komma runt det. Antingen är det renoverat eller inte.

Att renovera kök är mer flexibelt. Här kan man prova att göra en mer begränsad renovering. Att utgå från att insats av pengar ska höja värdet tror jag inte på alls. Däremot kan enklare åtgärder man gör själv bidra till att det ser mer ok ut. Det kan handla om att sprutlackera skåpluckor, byta ut luckknopparna (har själv gjort det) och liknande saker. För att få mer exakta tips på förbättringsområden som vore enkla att få till borde du lägga upp bilder på något byggforum. Vitvaror går ofta att köpa begagnade till bra pris. Jag utgår nu från att de som finns är halvsunkiga.

7 gillningar

Nej. Allt annat än funktionell grundrenovering tror jag inte du kan räkna hem.

Visst var det du som skrev om tonåringar vs att flytta i annan tråd? Involvera kidsen, renovera ihop, men gör nödvändiga saker och ytskick. Ofta räcker det långt för att få känslan av fräschör samt att lösa det som inte funkat. Att topprenovera allt ska man bara göra sör sin egen del, inte för att få tillbaka pengar vid försäljning.

7 gillningar

Och… tonåringar gnäller ofta. Får de vara med att lösa det som är knas blir det ofta både kul och mindre gnäl sedan. Man värdesätter saker man fixat själv, mer.

Renovera för att trivas och bo där. Allt annat är ett lotteri som beror på faktorer du inte kan påverka (bostadsmarknadens utveckling, ränteläge, hur många som kommer på just din visning, vad såldes en bostad i grannhuset för etc etc).

Fixar du köket idag kommer säkert någon vilja riva ut det om 8 år ändå, så se till att du trivs med ditt boende. Är avkastningen på 100.000 kr viktigast så låt bli att renovera och kasta istället in pengarna på en indexfond.

2 gillningar

Det går inte att säga varken bu eller bä generellt sett. Det beror helt på hur stort avdrag på priset du fick för “äldre skick” när du köpte, vilken prisklass lägenheten är i, mm. Om lägenheten nu är värd tex 800 000 så lär den sannolikt inte vara värd 1,2 för att du renoverar. Om den däremot är värd 3 miljoner nu, så kan man tänka sig att en fint renoverad lägenhet är värd 3,4.

Dock gäller ju självklart att renoveringen uppfattas som fin av många köpare och det är verkligen ett vågspel.

2 gillningar

Sålde precis en lgh med 40 talskök o i ö gammalt stuk och mäklaren rekommenderade starkt att bara måla grisen och sedan anlita stylist. Gjorde så och gick upp en halv mille. Målning o stylingen gick på ca 100000 (86 kvm).

Jag renovera min lägenhet, rent ekonomiskt så var det ett dumt beslut jämfört med om jag hade kört in pengarna i en indexfond.

Men det var ändå värt det då renoveringen gav mig liten känsla utav “vardagslyx” men jag hade nog ej renoverat för att försöka få upp värdet på bostaden om det inte gäller “enkel” renovering så som fixa upp tapeter etc.

Skulle säga att om du ska bo där 5-8 år så är det definitivt en renovering som du bör göra för DIG. Dvs; skit i vad du kommer att få ut vid en fsg, men med anledning att du ska bo där så länge tycker jag du borde trivas.

3 gillningar

Mina tips i så fall:

• Förbättra/förädla planlösning.
  • Flytta dörr så alternativa möbleringar funkar
  • Dela av fler rum, sovalkov osv.
  • Få till “bra/stort” loft eller liknande.
  • Köp till angränsande lägenhet/vind och slå ihop till större.
  • Snygga till ytskikt, lacka om köksluckor, förbättra/bygg in smart förvaring.
  • Installera tvättmaskin eller åtminstone förbered för en sådan.
1 gillning

Nu vill jag dra till med ett citat av Mark twain… Varför vore det ohederligt? På bättre lägen runt om i Sverige tycker jag att den möjligheten uppenbarar sig hela tiden, och det finns gott om bevis för den tesen också. Sedan att det inte är fallet för majoriteten av fastigheter är sin sak, men att vara så jäkla tvärsäker gentemot någon som uppenbarligen är ny på området är oärligt. Skärpning!

Om du läser TS fråga och värderingen av objektet i fråga framgår det ganska tydligt att det rör sig om ett ordinarie objekt, inte något mer unikt som eventuellt kan ha särskild potential.

Mäklare är liksom säljare på storbanker inte en yrkesgrupp som står på din sida eller ger balanserad information om olika förhållanden. De säger det som gynnar deras egna intressen. Vad som är sant eller inte är totalt underordnat. Jag har ganska stor erfarenhet av detta just gällande mäklare. Man kan naturligtvis ha nytta av dem ändå men det förutsätter betydande egen koll. Som nybörjare/amatör bör man inte lita på uppgifter man får.

Det var precis det jag gjorde, jag läste TS fråga och anade att det förmodligen rör sig om ett vanligt objekt som inte gynnas av dyrare renoveringar. I ditt svar i första stycket väljer du däremot att att gå sju mil längre och det är det och inget annat jag anmärker på. Det är skillnad på att säga att “baserat på det du berättar” och att försöka komma med en slags allsmäktig allmängiltig föralltid gällande regel.

Bra att du har erfarenhet av mäklare, jag tycker också att TS ska göra sin egen research.

Det jag påstår är att råd man får av mäklare ofta är dåliga råd. De kommer att säga det som mest sannolikt leder till uppdrag åt dem själva, inte det som är sant.

Att man inte får igen pengar som läggs på renovering är inget konstigt. Frågan har varit uppe här på forumet tidigare och skrivits om i tidningar. Det är är inget nytt eller konstigt jag kommer med. Det är samma sanning som givits i princip överallt.

Däremot påstår många att så kallad styling funkar i meningen att kostnaden för tjänsten är lägre än den prisökning som den kan ge. Sedan finns förstås en variation där. För dyrare objekt på tjusiga adresser är det rimligen sant. Gällande mer vanliga objekt i förorter eller medelstora städer är jag inte lika övertygad.

Fick samma råd och gjorde liknande även om vinsten inte blev lika stor.
Lägenheten blev fin och den nya ägaren blev nöjd och är det fortfarande då vi träffar på varandra lite då och då.

1 gillning

TACK alla för fina råd
Har någon tips på forum gällande renovering inredning bygg för kök o badrum osv?
Har tummen mitt i handen😀

Byggahus.se