Hej!
Jag är en ensamstående mamma med tre tonåringar på heltid.
Vi bor i ärvd 76 kvm bostadsrätt utan lån.
Nu har jåg beslutsångest och behöver råd och tips från er😊
Fakta
Bostadens kök och badrum måste renoveras.
Från 70talet.
Föreningen höjde hyran med 10 procent två år i rad. Betålår 7000kr per månad. Höjs snart igen.
Jag otrivs i området eftersom det är mitt bardomshem med dåliga minnen. Jag gillar dock lägenhetens utformning. Barnen gillar området men ogillar förfallen inredning.
Jag vill flytta när barnen är utflugna.
Det kan dock dröja typ sex år eller mer.
Vad jåg tänker på:
Ska jag satsa på renovering o ignorera min otrivsel?
Höjer renovering värdet på bostaden så man får tillbaka det vid försäljning?
Värderat bostad; ca 2milj.kr.
Jag vill och lan ej t bolån vilket innebär - ska jag flytta till typ “ödehus” på landet? Här kostar bostad 4milj. o upp.
Ska jag flytta till hyresrätt och betala skatt vid försäljning?
Huvudfrågan måste ju vara vad du har för reella alternativ. Vad kostar det att hyra en lägenhet i ett acceptabelt område där du bor? Vad har du för utsikter att bli erbjuden en sådan lägenhet? Undvik fuskande, det är riskabelt och innebär pengar i sjön.
Att renovera ger generellt inte pengarna tillbaka.
Att betala skatt vid försäljning är i min värld inte hela världen om du ändå inte planerar någon bostadskarriär. Den enda haken är att pengar på banken försämrar möjligheterna att få bostadstillägg som pensionär. Pengar som ligger bundna i bostad har inte den effekten.
När det gäller hyresrätter finns generellt tre variabler - området, hyresnivån och själva lägenheten. Vad ”själva lägenheten” innebär varierar lite. I Stockholms innerstad handlar det normalt om planlösning. I något miljonprogramsområde kan det istället handla om storlek, alltså hur vanligt det är med just den storleken i området.
Vet ju inte vad som finns i din stad, men det “naturligaste” för dig hade kanske varit en mindre men fräschare bostadsrätt i samma stad men annat område när barnen flyttat?
Om det inte finns gott om större hyreslägenheter som du har råd med i området verkar det som att dina alternativ är rätt få just nu när barnen bor hemma.
Just nu verkar det på många håll råda “överefterfrågan” på mindre/billigare lägenheter att köpa. Att leta efter en sådan lägenhet nu är därför kanske inte optimalt.
Jag tror att just ettor är lite av en egen marknad. Jag har en släkting som är äldre och bor i en stor fin lägenhet. På grund av de ökade kostnaderna har hen inte råd att bo kvar där. Hen har försökt sälja lägenheten utan att lyckas. Just stora fina lägenheter är uppenbart svårsålda. Samtidigt är det tydligen stort tryck på tvåor och särskilt då lägenheter med lägre månadsavgifter. Detta är en lokal bild från en medelstor stad i Sverige men jag att den har viss allmängiltighet.
Det förändrade kostnadsläget har gjort att en viss grupp inte längre har råd att bo som tidigare. Det har skapat en överefterfrågan på “mindre och billigare lägenheter”. Samtidigt vill “vuxna människor” ofta inte bo i ettor. Om man är van vid att ha en aktiv livsstil och bo stort och luftigt upplevs det av många som dramatiskt att behöva flytta till en etta.
Alla delar av marknaden är små. Kruxet är mest att priserna gått ner på en viss kategori av lägenheter och inte på andra. För den som sitter med fel typ av lägenhet och inte kan ta bolån blir det mycket begränsande.
Kanske att byta köksluckor, måla lite eller hitta på andra enklare saker som gör att läget förbättras ändå något. I badrummet kan det handla om att byta komod. Det går ofta att köpa komoder begagnade. Det kan vara relativt fräscha exemplar men där någon gjort en totalrenovering och rivit ut allt. Då säljer man överblivna grejer för 300 kr eller så. Den här typen av åtgärder kan sannolikt betala sig, särskilt om det ser direkt sunkigt ut innan.