Köpa skit lägenhet och renoverar sen eller köpa en nyare?

Hej, jag tänker att köpa min första lägenhet nutiden. Jag hittade en skit lägenhet på hemnet och såklart är billigt. Men jag vet inte om det värd att renovera den eller köpa ett bättre (men svårt att ta lån från banken pga lönnivå)? Hur mycket kostar det för att totalrenovera en 4:an varav 97 kvm?

I min ungdom köpte jag en tvåa i ungefär samma skick som den på bilderna. Jag totalrenoverade den, men hann bara bo där något år innan jag träffade min blivande fru och vi flyttade ihop i något större.

Det blev en ok affär ekonomiskt men då räknar jag min egen arbetsinsats till noll kronor. Jag bytte kök, vitvaror, målade alla tak, bytte alla golv, drog fler eluttag, tapetserade om. Badrummet var på gränsen så det fick klara sig med lite uppiffning.

Skulle jag gjort det igen? Nej aldrig. Det tog mycket längre tid än jag trodde. Framförallt att köpa och frakta hem material samt köra bort till återvinning.

Tycker du det är roligt att renovera så är det nog en god idé, annars inte.

6 gillningar

Är du händig själv? Annars säger jag - spring!

2 gillningar

I dagens läge är det en bra marknad att köpa topprenoverat.
Skambud eller spring.

1 gillning

Skall du inte renovera själv så tror jag inte på det. tror inte det är lönt. svårt att styra kostnader också.
pillar man själv kan man med lite finurlighet, tid och hårt arbete komma undan relativt billigt.

badrum är dyrt och man bör man inte pilla på tätskikt etc.själv så ett badrum som inte behöver nytt kakel/klinker och går att piffa upp tycker jag är viktigt. gissar på absolut minimum 150 000:- för nytt kakel/klinker & tätskikt + allt annat i badrummet VVS/skåp etc. (kolla med hantverkare innan du lägger ett bud)

Jag har själv tidigare köpt lägenhet på exekutuv aktion. lagt ny parkett bytt kök målat om etc och sen flippat. blev en trevlig slant över men en jäkla massa arbete också samt hög risk om man gör det så spekultation i dessa tider.

tre stavs ek parkett Ca 350-450kr /kvm idag gissar jag. Bra att hitta den deal på golv!
Kök var billigast på Ikea när jag var aktiv ( samma stom tillverkare som exempelvis Marbodal )

Är du exempelvis snickare eller målare eller extremt händig så kan du överväga detta. Själv är jag "normalt " händig och skulle aldrig komma på tanken att göra något sådant.

I min tidigare yrkesroll såg jag ett antal hemmafixare som gjort saker över deras förmåga. Så i de flesta fall, glöm detta! Men visst, är priset tillräckligt lågt, så kanske…

Jag hade lagt minimalt med pengar på renovering… Lite målning/tapetsering i rummen, farmför allt vardagsrummet… Köket byta köksluckor, badrummet lock till golvbrunnen samt front till badkaret…
Av planritningen ser de mer ut som en 3:a med förråd, så kallade rummet utan fönster i trappuppgången med egen dörr…