Hjälp, vi har köpt ett hus

Är uppvuxen i hus men har aldrig ägt eget, eller bott i hus på 25 år.
Känns kul men samtidigt är det lätt att fokusera på fel saker känner jag.
Huset är ca 50 år men väl hanterat och underhållet. Det finns inget som man behöver göra akut men löpande underhåll kommer såklart att behövas.

Vad jag egentligen frågar efter är vad man ska tänka på som nybliven villaägare. Vad hade ni gjort annorlunda när ni flyttade till hus? Vad ska man prioritera av kök eller badrum? När man ändå kommer uppdatera el, ska man dra nätverk? Tips för smart hem? Larm?

Ja ni märker att mina tankar är överallt. Självklart är det viktigaste att bo in sig och att knyta kontakt med grannarna. Men bortsett från det. Vad är era bästa tips för en nybliven husägare?

Detta:

:smiley:

Låt det gå ett år, upptäck småfel, prata om vad ni saknar etc. Därefter fixa detta.

10 gillningar

Det finns en hel del trådar om olika husrelaterade frågor.

Säger mästaren i att starta trådar om väldigt smala ämnen. :joy:
Jo men tack för tipset.

22 gillningar

Starta ett projekt i taget slutför detta innan ni ger er på nästa med viss vilopaus mellan.

9 gillningar

Om ni har småbarn - så glöm inte att involvera dom - så de tycker huslivet är roligt.

2 gillningar

Är också nybliven husägare. Ett smart hem är ju givet år 2024. Här är var jag är just nu (allt kommunicerar med HomeKit). Se till att det man köper stöder Thread. Bluetooth och wi-fi hör till då-tiden.

• Kan kontrollera nästintill alla lampor. De flesta är Philips Hue.
  • Dörrklocka med kamera och ansiktsigenkänning
  • Temperatur och luftfuktighets-sensor. Lätt värt att hålla kolla på vind och källare för att förhindra fukt och mögel. Får en notis på telefonen om luftfuktigheten blir för hög/låg.
  • 1 st HomePod och 2 HomePod Mini. Gillar att man kan ropa ned barnen via intercom. Dörrklockan är också synkade till alla så att det ringer i hela huset. Inbyggda temperatur och luftfuktighets-sensorer på dem med.
  • Robotdammsugare - Det ska vara rent och fint när man kommer hem.
  • Luft/Vatten-värmepumpen är smart och kan optimeras baserat på timpris.
  • Yale-lås till ytterdörren, låser upp per automatik när man närmar sig dörren.

Eftersom jag är apputvecklare har jag också sett till att man kan styra allt möjligt, exempelvis att inte tillåta att luftavfuktaren körs när timpriset är för högt. När lastbalanseraren till laddboxen strulade skrev jag en egen i mjukvara tack vare att jag kan realtidsövervaka husets energiförbrukning. Fungerar fint. Har även som målsättning att kunna och styra och övervaka allt via en enskild app. Har blivit lite för många appar just nu. :nerd_face:

Nej. Lös det med wi-fi så länge du inte har särskilda behov.

• Lär dig känna hela huset. Alla hus borde komma med en manual känner jag. Man bör även veta vad man gör om något händer. Om det exempelvis börjar läcka vatten, vad gör du?
  • Att ha en buffert. Vår värmepump dog fyra dagar efter tillträdet. :joy:
2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

3 gillningar

Nu är jag en “lägenhetsslusk” obs ironi :wink:
Men vsr o kollade hus för något år sedan som var cirka 30 år gammalt och minns att jag tänkte att jag ville ha summan av vad en stor sak som kan gå fel kan kosta på huset på banken tänk typ byte av tak eller liknande.

1 gillning

Jag älskar siffror på allting. Med Home Assistant så har jag full koll på allting i mitt hus. Vad är det som drar el, vad är temperaturen och vad är luftfuktigheten i olika delar av huset? Det vill jag veta.

Styrning av varmvattenberedaren till tid när elpriset är lågt. Styrning av ljus beroende på när solen går ner och upp. Det finns oändliga möjligheter för den som har intresse.

Att få siffror på allting som man gör i huset är mycket värt för mig personligen.

När det gäller larm, så får man nog ta försäljarnas snack med en stor nypa salt. Exakt vad vinner du på ett larm kopplat till en larmcentral? Väktare kan kanske lappa ihop ett fönster som är sönder om du inte kommer hem på ett antal dagar. Det är givetvis värt en del om du är borta, men frågan är om avgiften är värt det. Kanske kan en granne göra det åt dig?

Jag föreslår istället ett helt eget larm och kameror. Det ger exakt samma sak som larmföretagen erbjuder. Koppla det till dig själv.

1 gillning

Ny bliven hus ägare för massor av år sen… Samma tips som många redan sagt… Bo in å känn av huset å lär hur den fungerar innan ni börjar ändra…

2 gillningar

Gör mycket lite först. Kolla på vad som händer och hur det fungerar.
Om du vill ha vettiga råd får du berätta mer om huset. Vad är gjort och vilken typ av hus det är och var i landet kanske.
Kök och badrum är ofta BARA tycke och smak anser jag. vi renoverade sista badrummet när det var nära 40 år gammalt. Tekniskt helt ok. Inte en droppe läckage etc sa hantverkarna. Skulle funkat 20 år till tror jag. MEN det var brunt och fula färger och det var kul med snyggare badrum.
Köket är fint renoverat för 30++ år sedan. Det mesta är kvar från den ljusa renoveringen.

1 gillning

Stendumt hem - mindre teknikstrul och bättre egen koll. :upside_down_face:

16 gillningar

Det finns tidigare trådar om larm. Min egen bild är att larm till största delen är humbug. Det är en överprissatt ”hittepå-produkt” med tveksamt värde. Med hittepå-produkt menar jag att branschen så att säga först har skapat en bild av vad som är risken/problemet och sedan skapat en produkt som är lösningen på samma risk/problem.

Polisen har faktabaserad information om vad som egentligen är risken/problemet och vilka åtgärder som forskningen visar fungerar. Där ingår även intervjuer med tidigare yrkesbrottslingar om hur de tänkt inför att ha gjort inbrott i olika objekt. Har larm haft någon väsentlig påverkan? Svar nej. Finns det däremot andra åtgärder som påverkar betydligt mer? Svar ja. Att läsa på om dem är klokt.

Det är alltså inte nödvändigtvis ”fel” att ha larm. Det är dock något man bör överväga först efter att ha gjort en rad andra saker. Dessa andra saker är inte gratis eller billiga men ger sannolikt bättre utdelning än larm.

5 gillningar

Då tar jag klivet ut i trädgården, för antar det finns en sådan oxå?!

Låt det gå ett år innan drastiska ingrepp som såga ner träd (ger skugga, bryter vind, bidrar med inramning och en känsla av tak), stensätta rubbet (död! Alltså. Ärligt. Vi behöver gröna ytor av så många skäl!), köp växter som inte hör hemma där och ändå riskerar att dö/missväxa, går miste om växter och lökväxter som dyker upp successivt.

Var med det som är under hela året och skriv upp vad som dyker upp var. Notera oxå var det känns naturligt för er att röra er och hur för kanske behövs nya gångar/gångstråk läggas in/om kontra tidigare ägares rörelsemönster.

Och lycka till!

6 gillningar

Som många skrivit gör inget första tiden. Sticker ut hakan o säger gör så lite som möjligt framåt också. Med det menar jag att ni kommer få många förslag från vänner o familj att tex " här borde ni bygga ut, slå ut en vägg, bytta tak, nya tapeter, färg, fasad osv."
Detta kan man göra om man verkligen vill eller behöver men tycker att husägande ska vara billigt och frågan är om ett superrenoverat hem gör ert liv bättre.

Till frågan när man ska byta ut saker så är mitt råd att mycket håller längre än sin tekniska livslängd. Men däremot om man börjar renovera kan det dra med sig mer i ett gammalt hus. Tex river du något kan andra saker ta skada eller upptäcker man “fel” som gammal el/avloppsrör som man kanske inte behövde byta men nu när man rivit vägg bygger man inte in 70 år gamla grejer tex o då byter man ju inte bara i den väggen utan på fler ställen såklart. Så ett litet jobb kan bli stort i gamla hus. Så ta det lugnt med renovering är mitt tips. Det ska vara billigt att bo tycker jag är viktigt!

Många saker kan man som amatör se om det är ok eller ej. Upp o kolla på tak och vind. På vind ser du snabbt om det är något litet läckage. Ovanpå tak set du om plåten tappar färg eller nån takpanna är sprucken osv. Tak o grund/dränering är det viktigaste att kolla tycker jag.

Vill också slå ett slag för att man behöver inte hemlarm som många gillar att betala hundratals kronor för i månaden.

En anekdotisk historia har jag och det är mina föräldrars vän som aldrig låst sitt hus i 40+ år. Han fick inbrott en gång och alla dörrar var olåsta. Inbrottstjuven hade gått till baksidan huset och slått sönder ett fönster bredvid den olåsta dörren för att ta sig in. Han var förbannad för de hade tagit saker till ett värde under vad fönstret kostade att laga.

Hade han betalat för hemlarm också så hade han förlorat ännu mer pengar, dessutom varje månad.

Många tycker det är helt galet men skulle tro att om en tjuv öppnar en olåst dörr skulle han dra där ifrån oftast med tron att nån är hemma.

6 gillningar

Har heller inget larm till larmfirma men däremot 6 st övervakningskameror både ute och inne.
Dom aviserar mig i mobilen om dom ser något och skickar upp bilder och filmsnutt i molnet. Hittils ( ca 6 år ) har det bara varit spindelväv, yrsnö och stormbyar på trädgårdmöbel eller liknande. Man kan ställa ner känsligheten.
Status för alla kameror kan jag se och jag kan stänga av en som dummar sig på något sätt.
Kamerorna har ett par egna routrar och dessa bootar jag om 1 gång per dygn automatiskt. Kamerorna verkar boota om sig själva om dom hänger sig. Hänt enstaka gånger.
Väldigt trevligt när man är bortrest längre tid vintertid att kunna modifiera värmen med WIFI styrd pryl , Se temperatur inne och ute via en av kamerorna och kolla hur det ser ut hemma . Kamera mot alla rimliga vägar in . både på ut och insidan.

1 gillning

Sätt upp renoveringsfonder för betydande kommande kostnader i huset. Tak, badrum, grund/dränering osv.

Bo in er innan ni gör massa förändringar.

Se till att ha jordfelsbrytare.

Ytskikt är billigt och roligt samtidigt är det bra att lära sig leva med lite skavanker.

Det ska vara kul ock praktisk att leva.

Var lyhörda på varandra i nya huset. Vi har trivts superfint i vissa hus och varit nära på att gå isär i andra. Allt är ibte rationellt och måste inte vara det.

Ha koll på ert ogräs och ta det tidigt, speciellt nya sorter som ni inte känner igen.

Lycka till!

3 gillningar

Det som är vettigt att börja med är:

1. Jordfelsbrytare
  2. Vattensparande duschmunstycken
  3. Se över status på termostater
  4. Tätning runt fönster och dörrar

Det går att lägga till fler punkter men dessa är relativt enkla och billiga saker. Det är bra att börja med sådant.

2 gillningar

Gissar att du har ett besiktningsprotokoll att tillgå. Vad för anmärkningar/iakttagelser finns? Använd dem och prioritera ev åtgärder efter hur allvarliga bristerna är. Finns fler kringliggande hus med samma konstruktion och ålder - kolla med grannarna vad de har åtgärdat/råkat ut för. Se till att ha buffert för åtgärder, både planerade och oförutsedda och var beredd på att börjar du riva i något är det sannolikt att något annat problem kommer upp till ytan. Lullull som larm och “smarta lösningar” är det sista jag skulle fokusera på som nybliven ägare till 50 åring. Kvaliten på vatten, avlopp, dränering, takkonstruktion energibesparing och närvaro av kännbart problem med fukt/mögel skulle stå högt på min åtgärds/priolista. Men glöm inte bort att leva också och ta renovering i etapper. Många börjar riva överallt samtidigt - inge bra för hälsan och förhållandet.

5 gillningar