Hjälp, vi har köpt ett hus

Det där är förstås viktigt att tänka på. Det jag själv gjorde var att se till att vara hemma när försäkringsbolagets besiktningsman (från Anticimex) kom på besök. Då gjorde han en genomgång av de mer kritiska områdena. Det handlade mycket om vatten, avlopp, fukt och att saker gjorts på ett fackmannamässigt sätt. Alla mina installationer var gamla och därför godkända ur försäkringssynpunkt. De var ok vid den tidpunkt när de installerats men inte ok om de gjorts på motsvarande sätt idag.

Besiktningsmannen var trevlig och det fanns alla möjligheter att ställa frågor. Jag passade på att lära mig om huset och hur jag borde tänka. Vi har nu, tio år senare, renoverat en hel del och då särskilt varit noga med att besiktningsmannens punkter åtgärdats ordentligt. Allt är fixat och det känns bra.

Säljarens besiktningsprotokoll hade en massa punkter om helt andra frågor. Det mesta handlade om teoretiska risker, alltså inte faktiska fel. Jag pratade med besiktningsmannen som var ganska kort och formell. Det samtalet gav inte så mycket.

1 gillning

Är det vanligt att försäkringbolaget skickar dit en egen besiktningsman? Jag har såklart planerat att prata med säljarnas besiktningsman för att gå igenom protokollet. Men det är tveksamt om det tillför något utöver protokollet.

Om du tecknar hem- och villaförsäkring hos något av de större bolagen så ingår det i paketet. Köper du en ”stor” försäkring får du årliga besök. Jag har inte sett det som nödvändigt.

När vi köpte hus så pratade jag med säljarens besiktningsman och även om det inte tillförde så mycket så kunde man fråga andra delar som inte stod med i protokollet. Dessutom så bekräftades ens egna tankar och känslor om att huset var i väldigt gott skick.

1 gillning

Du verkar ju väl insatt i smarta hem.

Jag är glad amatör, men har lite temp och fuktmätare från sonoff, (zigbee)? Och har en rasberry med en zigbee dongel samt använder openhab.

Hur påverkas jag av thread, samt matter(vet inte om det är samma). Tänker när man ska bygga vidare på systemet vad man ska ha för grejer? Så de ska kunna kommunicera med varandra osv.

Nu är det några år sedan vi satt i samma sits men skulle jag ge mig själv några råd så är det

Ha inte för bråttom med saker som inte är akut. Akuta saker är när taket läcker, vatten/avlopp som läcker eller direkt livsfarlig el. Nästan allt annat kan vänta.

Känn efter vad som känns rätt och låt det ta tid. Lär känna huset, tomten och omgivningarna.

Var inte för trendkänsliga. Allt måste inte vara efter senaste trenderna, smart eller uppkopplat.

Hus hittar på överraskningar hela tiden och kostar pengar. Men ge inte upp :slight_smile:

Vi har bott i vårt hus i 7 år nu. Vi har fortfarande ett badrum med sina rötter i 60-talet, inte snyggt, inte modernt men det funkar. Vi har pratat om renovering av det sen vi flyttade in. Fortfarande ingen panik.

2 gillningar

Jag är lite kärringen mot strömmen jämfört med många ang smart hem.
Jag har installerat en jäkla massa Plejd och kameror mm mm.
Använder jag det mkt… nej i stort sett inte alls.
Hade räckt med tidur på lite belysningar resten var bara pengar i sjön enligt mig.

5 gillningar

Det var inget jag blev upplyst om när jag fick offert från försäkringsbolaget. Får kolla upp det där.

En falsk trygghet med Verisure. Betala dyra pengar för falsk trygghet?

1 gillning

Detta är något som försäkringsbolaget gör för sin egen skull. Besiktningsmannen är där på uppdrag av försäkringsbolaget och ”den primära nyttan” är deras. Det är alltså ingen förmån fullt ut. Dock kan man ju få ut nytta av det hela ändå.

Lite i samma sits, nytt (gammalt, snart 100 år) hus sedan en vecka.

Min besiktning föreslog att man skulle installera en vattenfelsbrytare, dvs en “smart” pryl som både ska kunna känna av små och stora läckage och kunna strypa vattentillförseln om så behövs. Jag köpte en från LK och köpte till någon extra puck som pratar (trådlöst) med centralenheten också, tänkte lägga den under vasken i förhoppningen att fånga ev läckage tidigt.

Ska definitivt skaffa temperatur- och fukt sensorer för olika rum, det tror jag är mycket värt att ha lite objektiva fakta över hur innomhusklimatet varierar.

Värmepumpen har jag knappt vågat titta på…

Lycka till!

1 gillning

Hmm det beror på . I vårt första hus med “självdrag” konstaterade besiktningsmannen att det inte fanns någon ventilation alls egentligen.
60-talshuset var gjort för att ha halvdåliga fönstertätningar och släppa in luft där. Fanns inga andra luftinsläpp.
Verkligen inte hälsosamt alls. .
Helt OK att täta mellan glasen, men inte att hindra all inkommande ventilationsluft.
Vi hade två små barn hemma. Inte OK.
Rådet var för minimal investering. ( Vi hade ingen buffert och hade lånat max redan :frowning_face:)

• Att sätta in en utblåsfläkt med varvtalssyrning för högre fart på sommaren och lägre på vintern i stora badrummet som alltid går. Den ordnar husets grundventilation.
  • Tag bort tätningslisten överst vid alla fönster med element under. (undviker kallras)
    Det blev bra.…Funkade fint 80 och 90 tal när elen var billig. huset drog nära 30000 kWh vissa år.

PÅ nuvarande hus från 70-tal med nutida mycket dyrare el är inte mycket av detta ovan vettigt om man vill vara ekonomisk. 70-talshuset drog också 30.000 kWh när vi köpte det. Numera gör vi av med 12.000 kWh per år. ( inkl att hålla +8 C med en värmepump i varmbonat dubbelgarage på 50 kvadratmeter)

Nu gör vi ungefär tvärsom och fick ned elförbrukningen rejält…

• Köpte en kraftfull LL värmepump som oftast klarade att värma hela huset helt själv. (Gått felfritt sedan 2007) Sitter i hallen och hörs inte nämnvärt.
  • Köpte nya extra bra fönster och altandörr etc med treglaskasett överallt som är extremt välisolerade och väl tätade med dubbla gummitätningar. (Dessa eliminerar kallras vid alla numera alltid kalla el-element)
  • Vi har varvtalsstyrd utsugsfläkt som suger ut från dom två badrummen hela tiden. Vi drar på mer på sommarhalvåret.
  • Vi släpper in kall ventilationsluft vid värmepumpen och på varmluftens väg från innerdelen i hallen.
  • Eftersom dom gamla el-elementen nu aldrig används annat än som effektstöd enstaka riktigt kalla nätter spelar deras oprecisa termostater ingen stor roll. Värmepumpens inställning ger temperaturen i huset. Bara element som lagt av är därför utbytta.
  • All El-golvvärme från äldre 90-talsrenovering avstängd för gott = helt utan värde för oss! . (drar massor med el ). Kallt på golvet i hallen och badrummet. Tofflor + flertal små mattor funkar bra nog.

Vi är bara två numera och stänger inga dörrar till rum vi vill värma. Behöver man tänka lite på.
Temperaturen sjunker ca 4 grader på en dag om man stänger dörren helt.
Dvs skulle funka sådär med säg 2-3 privata tonåringar…
Det räcker långt med bara 1 dm öppen dörr. Värmepumpen ger ett hyfsat flöde av luft runt i huset.

Vi behöver bara dra igång några elelement om temperaturen går under -10 i längre än ett par dygn i sträck. En natt med -15 C funkar utan elelement. Vissa vintrar händer det aldrig.
Man kan fundera över vad som vore vettigt avseende en större investering för familj på 4 exempelvis. Att ordna separat central ventilation med värmeåtervinning till alla rum och värmepump som även hanterar varmvatten vore ett ganska stort projekt. Vill inte ha någon morrande apparat inomhus. Luftvärmepumpen står på eget betongfundament under tak utomhus. Hörs inte.

2 gillningar

Till och börja med säger jag grattis till ert husköp!
Jag har ägt 7 olika hus vara jag varit med om att byggt 2 hus.

Ett 50 år gammalt hus kan vara i behov av stora renoveringar om det inte är underhållet alls!
Totalrenoveringar kan kosta allt från 15K till 30K per kvm
Det kan vara frågan om tak, vatten-/avloppssystem, värme­system fönster mm.
Lönsamma investeringar är ex badrum framför kök.

Fönster och tak håller inte hur längre som helst och har en gräns runt 50 år.
Läcker taket kan det bli enorma konsekvenser, riskbedömningar!
Allt beror på risker, läget och om det är ekonomiskt motiverat.

Många 70-talshus är dåligt underhållna, folk har bott där men inte haft råd att renovera eller skitit i detta.
Många äldre har bott i dessa hus men har inte renoverat så jag skulle tänka efter hur länge ska bo där och är det värt det?

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Är inte helt bekant med Plejd men det är väl bara smarta brytare?

För att ge lite perspektiv på nyttan med hue/Trådfri/liknande så slipper man sätta in dimmer och om man har grupperade lampor kan de styras individuellt.
Jag har mycket spottar, det är trevligt att kunna tända varannan istället för hur grupperna är kopplade t ex.

En trearmad lampa från 50-talet är numera både dimbar och har RGB-färger :wink:

1 gillning

Ett 50 år gammalt hus är en klar risk, man måste vara redo att renovera och det är inte gratis.
Man måste göra en noggrann riskbedömning och kalkyl när man köper ett gammalt hus.

Thread är den nya standarden som på sikt (troligtvis) kommer ersätta alla andra protokoll. Till skillnad från Zigbee och andra konkurrenter är fördelen med Thread att den är IP-adresserbar med molnåtkomst och AES-kryptering. Företag som exempelvis ARM, Apple, Google, Samsung, Quadcomm och Yale står bakom Thread.

Matter kan man säga är språket för hur olika smart-enheter kommunicerar med varandra. Tidigare hade Apple, Amazon och Google sina egna sätt att kommunicera vilket gjorde att de inte var kompatibla med varandra. Det problemet löser Matter. Philips Hue, som kör Zigbee, går att uppdatera till att använda Matter.

Så för att framtidssäkra sina smartprodukter är det bra att se till att de använder Thread/Matter. Dessutom blir Thread mesh-nätverket mer stabilt ju fler enheter du har. Jag har exempelvis ett par smart plugs som även fungerar som Thread-hubbar.