Köpte nyligen hus där även tog över larmutrustningen som var friköpt och kopplat till oberoende larmcentral. Det är ganska billigt, 500kr per år. Har inte haft larm tidigare och är inte så road av att ha kameror och mikrofon i blandannat sovrum. Enligt centralen kan de enbart kolla i kameror vid utlöst larm och att det loggas varje gång nån gör det. Men jag kan ju inte se denna logg utan får lita blint på larmcentralen. Ett alternativ borde ju vara att ta bort larmcentralen helt och enbart koppla systemet till mitt egna nummer istället? Jag kanske låter nojjig här och risken att en operatör är intresserad att kolla på mig är ganska låg men känns ändå lite obehagligt. Utrustningen kan ju alltid hackas också, vem vet.
Jag har haft uppkopplade larm via stora aktörer som Securitas och Verisure under flera år tidigare. Dyrt och den största tryggheten kommer i mitt tycke med skalskyddslarmet, inte med nån trött lönnfet väktare i en Skoda Fabia som kommer 38 minuter efter utlöst larm.
Har ersatt med följande, allt integrerat snyggt i Apple Homekit och med smarta scener för larm på/av:
EufyCam2 Pro *5 st monterade runt hela huset, kopplade via Apple Secure Video.
Aqara Door Sensor på alla öppningsbara dörrar/fönster
Aqara Water leak sensor på ett par strategiska ställen
Aqara hub
Eufy alarm kit, använder panel, siren och rörelsedeckare men inte magnetbrytarna.
diverse lampor från Philips Hue
uppkopplade dimmerpuckar från Plejd
yale Doorman L3 dörrlås
När jag väljer ”godnatt” sätts skalskyddet på, vilket aktiverar högre känslighet på alla kameror, triggar magnetbrytarna och låser de tre dörrarna. (Dessutom styrs en hel del av belysningen på detta. Och LL värmepumpen drar ner ett par grader).
Om larmet löses ut skriker fyra sirener, samtidigt som alla lampor i hela huset tänds. Sonos-anläggningen börjar spela med hög volym en förvald trudelutt med inspelade hundskall som låter som en rabiessmittad pitbull. I flera rum sitter Philips Hue färglampor som börjar blinka rött. Notis skickas till alla familjens telefoner samt en kopia till min far och granne.
Som bonus kan jag styra ljus, värme och lås samt se kameror på hela tomten varifrån jag än befinner mig.
Kostnad vitala delar av larmet, ej räknat Plejd eller Hue eller Yale Doorman, ca 11.000:- där kamerorna svarar för en stor del. ingen månadskostnad alls. Ingen molnlagring utöver Apple secure video (som kan väljas bort för den nojige). Inga muppiga Verisure-anställda som kan kika på mig när jag dansar naken i vardagsrummet.
Inget larm, när vi är hemma har vi tre hundar som för ett fasansfullt liv om någon närmar sig huset, på gott och ont.
Är vi inte hemma så finns inget i huset som inte kan ersättas av hemförsäkringen.
Det va väl en sanning med modifikation att allt är inkopplat till homekit, såvida du inte går via 3dje parts lösning.
Yale L3 är inte homekit kompatibla (än) men går säkert via homeassistant eller liknande.
Kan du styra dina Eufy kameror helt via homekit när du har Eufy alarmkit? Jag har bara kameror men tog bort dom från homekit pga den bristande funktionaliteten med olika modes…
Har Sikkerthjem, inte uppkopplat mot nån central och därför ingen kostnad. Funkar typ som Carlfs fast jag har nöjt mig med endast en siren (känns fånigt i jämförelse )
Om en vill ha en relativt enkel lösning känns den ok. Men om den är bra kan jag inte uttala mig om. Har det aldrig igång av rädsla för att glömma bort att larma av . Hoppas dekalerna på fönstret funkar i avskräckande syfte ivarjefall!
(Men brandlarm och vattenlarm står på listan att utöka med!)
Enda gången som mitt larm gått i gång så väckte det frun på andra sidan världen via push notiser…
(Jag glömde bort att larma av efter en 30 timmars resa där det ingick att tjuvar hade borrat hål på min bränsletank vid tågstationen som jag upptäckte vid tankning…)
Homebridge. Funkar hur bra som helst. Men visst är inte allt native Homekit-ceritifierade.
Jag kan styra kamerorna som jag behöver ja. Men en brist i Homekit är att mina 2k-kameror blir nedgraderade till 1080p.
Eufycam alarmkit däremot är inte Homekit-certifierade så även här krävs Homebridge eller liknande.
Ja, det hade varit najs med Homekit som standard, men ärligt talat så funkar Homebridge skitbra. Jag kör det på en hårdvara jag redan hade (en Synology NAS) men du kan ju köra det med minsta möjligt krångel på nästan vilken liten datorpryl som helst.
Jo jag hade det på min dator vid tvn tidigare men när den åkte ut så åkte allt över på nasen, utom just homebridge… Kanske får bli mitt måndagsnöje att få igång det igen, är det ett standard plugin på synonogys nas?