Funderar skarpt på att hemautomatisera ett fritidshus vi nyligen har köpt, men blir förrvirad och överväldigad av alla alternativ. Tänkte därför fråga alla kloka människor här på forumet om råd.
Här är kravspecen:
Måste ha:
Google home-koppling eller “allt-i-samma-app” lösning/
Allt uppkopplat mot appen (wifi finns i stugan)
Röksensor,
Vatten/översvämningssensor (under diskbänk och diskmaskinen)
Temperaturmätare (sätta i kök för att undvika frysskador)
Rörelsesensor
Villhöver:
Home plug (till varmvattenberedare)
Övervakningskamera (entré) som klarar fukt/utomhus
Budget:
Tänker mig under 2000 kr för allt ovan.
Jag har kollat på malmbergs home, aqara (saknar röksensor), shelly (saknar övervakningskamera). Men tänker mig att allt kanske ändå går att koppla ihop om man har google home?
Någon som gjort samma eller liknande resa får gärna dela med sig av både för- och nackdelar.
Min främsta vilja är alltså inte skydd mot inbrott i sig (finns en tv, thats it) utan se till att huset inte brinner ner och att köket inte blir en plaskdamm.
Du vill lägga pengar på ett system där du kan titta på medan ditt fritidshus antingen brinner ner eller blir översvämmat utan att du egentligen kan göra något åt det?
Svaret på din fråga heter HomeAssistant. Open source och kan ansluta 99% av alla produkter på marknaden. Kan ha uppkoppling mot Google.
Men kräver en hel del tid att sätta sig in i från början.
Aquara 300kr/st
ikea VALLHORN 100kr (inomhus)
Ikea BADRING 100kr
Sonos SNZB-02D 150kr/st
Antar ett smart eluttag? On/off?
Ikea TRETAKT 100kr/st
ehhh kan inget här då jag lever i lägenhet.
TP-Link Tapo C310, IP66 500kr
Antar vi bara 1 av varje (vilket känns lite snålt) landar vi redan här på ca 1250kr.
Men du behöver en server/gateway också.
Billigaste alternativet är en RPI. Men kräver också mest kunskap och mest pill.
Skulle rekommendera att köpa liten NUC. Typ denna. Men bara den kostar ju 2 papp och spränger din väldigt tighta budget. Utöver det behöver man veta hur man installerar Home Assistant över USB och linux.
Kan rekommendera Home Assistant Yellow för nybörjare, 150€. Plug and play. Men tillgången har varit låg pga högt tryck. (Kör själv med en NUC pga den anledningen). Prestandan är även jjuuust på gränsen för att klara av att hålla ordningen på kameror som jag förstått det. Men håller du dig till ovan nämnda områden utan att blanda in AI-igenkänning eller dyl, bör det gå bra.
Aqara gör bra sensorer.
Rena strömbrytare finns från mängder av märken.
Budgeten kan bli ett problem.
Det som blir dyrt är kamera och så beroende på styrning kan hub/server springa iväg.
Jag kör fritidshuset på Homekit från Apple, precis som hemma. Har en HomePod som köksradio/hub.
Sensorer från Aqara och Eve, kameror från Eufy.
Kamerorna är dyrare om du vill ha utomhusklassade.
Inne går det att hitta för nån femhundring.
Tapo har en egen app för kameror, så ett alternativ vore att köra den appen separat för bild/ljud.
Inte testat, men HA kan kanske samtidigt få tillgång till notiserna för rörelse som kameran detekterar.
Skeptisk. HA är i sig gratis, med extrafunktioner som fjärranslutning som kostar. Annars är det bara hårdvaran som kostar. Har du en gammal dator liggandes, går det att köra på den istället. Är många som gör på det viset, om inte till en början iaf.
Du kanske kan hitta en RPI på blocket eller de övriga komponenterna.
Home assistant yellow låter grymt, får väl spränga 2000-kronorsgränsen. Har lite koll på programmering så kan nog få det att lira, för gissar att man behöver konfa lite på den?
Andra saker som är nice att uppkoppla är ju annars
Radiatorventiler för vattenburen värme och igångsättning innan man åker dit.
Elvärmare
Luftvärmepump
Bastu
Belysning så det ser ut som om man är där (för att skrämma bort oönskade besökare)
Man kan tex programmera in hundljud vid rörelse av rörelsesensor
vattensensor
Skicka meddelande till Whatsapp/telegram vid event X eller Y
Programmera infra röda sändare att fungera som fjärrkontroller för styrning av… ja vad fan du nu vill styra med infraröd. TV tex. Ljudanläggning, garageport.
Det är ju perfekt.
Denna länk hittade jag efter allt för lång tids sökande.
Ja och nej.
HA har kommit sjukt långt i de senaste 5(?) åren. Jag kan typ bara lite grundläggande kodning då jag gjorde hemsidor i HTML när jag var i tonåren.
Vill man inte bli för avancerad är den kunskapen numera overkill.
Förstår man bara principer som
“IF” / “AND” / “OR” / “THAN” och hur de hänger ihop med varandra så klarar man sig.
Tror till o med det numera finns i Svenska också.
Vissa saker kan få det att springa iväg. Utomhuskameror, “hub” etc.
Problemet med en kamera är att när du väl fått upp en så kommer du på att du gärna även vill se område X och sedan område Y etc. Då blir det ett par kameror istället för en. Över 500kr per kamera gör att bara det kan spräcka din budget.
Kolla om du kan köra inomhuskamera som står i fönster och filmar ut. Kan bli lite billigare och lättare att installera. Dock blir det inte lika bra bilder då du kan få konstiga speglingar i glaset och smuts eller regn kan också försvåra.
Jag kör T-Link Tapo C210 inomhuskameror. De kostar 370kr på Amazon just nu, men de har ofta kampanjer på under 250kr st.
Jag hade satsat lite mer på kvalité istället för att få system som “bara funkar”. Framförallt om du bor en bit bort och inte vill åka till stugan i tid och otid bara för att något enkelt fallerat.
Hade köpt en äldre version av Homey Pro som man kan få för bra pris på exempelvis Tradera. Där kan du i princip ha vilka enheter du vill. Satsa sedan på Zigbee då finns många enheter att välja på till bra pris och anekdotiskt ger de bättre täckning än t.ex. Z-wave. Finns nyare protokoll med men dessa är dyrare. Har generellt bra erfarenhet av Aqaras batteridrivna enheter och IKEAs nätdrivna enheter. Sämre erfarenhet av IKEAs batteridrivna, Sonoff och Shelly. Framförallt Shelly kan krångla något kopiöst mycket om du har Asus-router.
För larm hade jag valt en äldre version av Ajax. Deras äldre hub’ar reas ut både av privatpersoner och företag då back-up för ethernet har varit 2G som ska stängas i slutet av 2025. Dock funkar ethernet på dessa fortfarande. Här har du allt du kan tänka dig med vanligt larm, brandlarm, vattenlarm osv. Ett system som bara funkar! Det är dessutom ett ukrainskt företag som inte fick någon driftstörning ens när Ryssland invaderade. Det är vad jag kallar kvalité.
Du kan säkert också köra på Homey Pro och köra larmenheter från t.ex Aqara och därmed skippa Ajax.
Kommentar kring varmvattenberedare ska du ha fast installation. Har du modern elcentral kan du styra brytare genom att installera enhet från t.ex. Shelly direkt i centralen. Har du äldre kan du sätta kontaktor med t.ex. en Shelly EM eller en Plejd som styr kontaktorn. Som tidigare nämnt så kör INTE på Shelly om du har Asus-router.
Gällande kameror finns det säkert många bra alternativ. Har själv haft från Imou (Dahua) som funkat år efter år utan problem.
Som @belm så föreslår även jag Homey, som ger en väldigt polerad upplevelse. När man väl testat ‘advanved flow’ editorn där så är det svårt att se på något annat. Och som sagt, köp den gamla modellen begagnad. Du tappar matter-stöd men annars är nog det mesta som i den nya modellen.
Mina föräldrar fixade detta i deras sommarstuga och de är nöjda med det. Två kameror och pluggar till vägguttag. Det har även en självgående gräsklippare som de kan titta på när den klipper!
Jag har inte en massa detaljer men tänk på att routern inte klarar för kalla temperaturer så fundera på hur du löser det. Den skapar väl själv lite värme om den finns i en isolerad låda.
En stor fördel för dem eftersom de annars känner att de behöver åka dit regelbundet bara för att kolla att allt är okej. Nu behöver de inte det och kan dessutom ser lite intressanta djur som kommer in på tomten, även lodjur.
Den billigaste lösningen är att stänga av vattnet vid huvudkranen och stänga av strömmen vid huvudsäkringen och se till att det inte finns något av värde i huset. Det är inte säkert att grannarna är hemma och brandkåren i ett fritidshusområde består väl av frivilliga?
Ditt hus är en askhög innan de kommer ut och häller vatten på det.
Ja, om fritidshuset ligger i ett område där det är fuktigt på vintern. Detta kan kontrolleras genom att hänga upp en hygrometer. På vintern är luftfuktigheten här runt 40 %, vilket är torrt. Om fritidshuset är vinterbonad så borde det inte vara några problem utan uppvärmning.