Digitala termostater - en smart grej?

Jag har ett så kallat Danfoss Link-system i mitt hus. På elementen har jag termostater som är kopplade till en centralenhet. Via centralenheten kan jag styra värmen i olika rum eller samlat i hela huset. Centralenheten är sedan kopplad till nätet och en app också. Den funktionen har jag inte använt något särskilt men den kanske är användbar för någon.

Enligt Danfoss ska digitala termostater ge möjlighet att spara pengar jämfört med konventionella termostater. De digitala termostaterna sätter igång värmen på morgonen och på eftermiddagen men går i övrigt på sparlåga. Man kan justera de här schemana om man vill men jag har inte gjort det.

Tydligen har termostaterna en viss standard som gör att man hypotetiskt skulle kunna koppla in termostater från andra tillverkare i Danfoss system. Jag har inte provat det.

Är det någon mer som har erfarenhet av Danfoss Link eller andra digitala termostater? Vad har funkat bra/dåligt?

Beror lite på uppvärmningsystem också. Vad jag förstått bör man köra maxxade termostater och styra in tempen på pannan istället så man inte begränsar flödet. Sen är ju termostaterna fasligt överprisade också, skulle tro att intjäningstiden är mycket lång? Känns ju mer rimligt på t ex elradiatorer i rum som bara används ibland, t ex om man har ett hemmakontor som bara används några dagar i veckan, atelje eller dylikt.

1 gillning

Jag har fjärrvärme. Det finns ju en inställning i Danfoss-systemet för just detta. Jag har också uppfattat Danfoss-termostaterna som något dyra. Just att systemet går att kombinera med andra märken gör dock att det kanske kunde gå att hitta något billigare alternativ.

Jag skulle säga precis tvärtom när det gäller användningen. Med digitala termostater blir systemet “smart” och värmen kan automatiskt anpassas efter typiskt behov. Med en manuell termostat kan du istället själv öka eller sänka värmen när du behöver.

Jag har övervägt att byta till manuella termostater i vissa rum t.ex. sovrum där fönster står öppna nattetid. Med digitala termostater kan värmen inte stängas av tillfälligt utan allt bygger på fasta mönster. Det finns ett “skydd” mot vädring men det gäller i 30 minuter. Efter 30 minuter går värmen igång på max om fönstret är öppet vintertid.

1 gillning

Jag har för mig att en av anledningarna till @janbolmeson höga elförbrukning var att han körde med digitala termostater som körde pannan ojämt. Där lösningen var att gå tillbaka till gamla manuella ventiler igen och styra in pannan.

Jag kan göra det via centralenheten på fjärrvärmen där den sänker temperaturen dagtid och nätter samt högre temperatur på morgon/eftermiddagar.

Jag stängde av den funktionen vid Covid och har inte märkt någon större skillnad.

1 gillning

Stänger jag 2-3 termostater helt så varnar pannan för lågt flöde. :thinking:

Så jag tror att det beror på. Kanske fungerar bättre med fjärrvärme.

1 gillning

Ja, jag gjorde en klassisk suboptimering med de digitala termostaterna. Ska helt ärligt säga att de är utbytta mot klassiska sådana igen… :see_no_evil:

5 gillningar

Men tänk hur mycket roligare det är med digitala :slight_smile:

2 gillningar

Rent krasst om termostater behövs (vilket de i någon mån gör i form av komfort) har man antingen för mycket internt värmetillskott eller så har man för varmt/för högt flöde. I en perfekt värld har man helt öppna ventiler och dimensionerad värmepanna samt system. Vilket då innebär att all värme du tillför är med helt öppna ventiler och perfekt temperatur för att uppnå den inomhustemperaturen man dimensionerat efter.

1 gillning

Vi har Tado termostater på våra element. Radhuset värms med fjärrvärme och vi har sparat ca 30% av uppvärmningskostnaderna. Nattsänkning, geofencing där den drar ner värmen när vi inte är hemma, möjlighet att styra olika rum (tex TV-rummet börjar inte värmas förrän 16-tiden och sovrummen kallare). Supernöjd samt bra med kopplingen till Tibber.

1 gillning

Har netatmos system.
Har bergvärme (2005) och två rörsystem hade väldigt ojämn värme i huset. Sovrummen var jätte varma medans vardagsrum och matsal var kalla. Efter att montera smarta termostater i sovrummen har jag fått jämn temperatur i hela huset. Har även kunnat sänkt temperaturen på pannan.

Nöjd med systemet men använder det inte fullt ut men det har verkligen förbättrat inomhusklimatet

1 gillning

Är det här alltså termostater utan centralenhet? Det här med 30% besparing antar jag att du baserar på en jämförelse med gamla uttjänta termostater av traditionell modell?

Hur fungerar kopplingen till Tibber?

Yes. Det är termostater på radiatorerna utan centralenhet. Allt är appstyrt. Yes jmf är innan Tado. Har bott här sedan 2015 så vi har bra data.

Komforten är högre men se till att alla i hemmet har app om geofencing skall användas. Vi tänkte inte på det i början och fru IGMR satt och frös när jag var borta :slight_smile:

Kopplingen till Tibber är inte annan än att man kan se och styra rummen i Tibbers app. Skönt att ha el och uppvärmning samlat.

Är man alltså bunden till Tibber som leverantör eller finns det även alternativ app som kan användas?

Hur har det påverkat din förbrukning?

Hej! Nej Tado har egen app och man behöver inte Tibber. För mig som är kund hos båda är det bra att kunna slå ihop allt i en app dock.

Insåg att jag inte var helt sanningsenlig med energibesparingen. Skriver om vår Tadoinstallation och energiförbrukning i detta inlägget på min blogg. Saxar därur:

”Jag kan konstatera att vi under 2021 hade en total energiförbrukning på fjv 12 663 kWh + 5 981 kWh = 18 644 kWh. I år ser det ut att landa på fjv 9 000 kWh + el 3 800 kWh = 12 800 kWh. En besparing på ca 5 800 kWh utan komfortförlust (snarare tvärtom). Snyggt jobbat herr IGMR!”

1 gillning

Lånar tråden lite. Är sugen på Netatmos termostater för vattenburna element.
Är det någon som vet vad fästena jag har heter?

Finns adapter med vid köp, behöver jag köpa de extra som finns hos netatmo eller är jag helt enkelt körd?

Du borde ställa de här frågorna till en VVS-firma. Alla sådana här infästningar ser ganska likartade ut. Det är trist om du får något “amatör-råd” och så blir det fel. En firma som säljer grejer kommer att ge dig bättre råd utan risk för fel.

Ser ut som en Danfoss-ventil, deras adapter för RAVL 26 mm kan funka.

Jag värmer med pellets, vilket värmer vatten som går till mina element. Har funderat på att köpa “ställare” som jag kan styra med andra enheter som mäter värmen i rummet.

De saker som jag sett i Sverige tycker jag verkar alltför dyra, så jag funderar på att beställa från AliExpress. Jag har inte gjort det än, men det ligger i min hjärna.