Smarta termostater på element - gör det någon praktisk nytta?

De där smarta termostaterna gör nog mer skada än nytta. Med värmepump så vill du som regel alltid ha flöde till värmepumpen så den kan köra utan massa start/stopp. De termostaterna då gör är att den försämrar din verkningsgrad då de stryper. Vill du spara energi så bör du skippa dessa i så många rum som möjligt och endast ha dem där de kan bli problem (tex sovrum) och justera på värmepumpen.
Även en injustering av anläggningen kan vara riktigt bra besparing.

Förövrigt att hålla på sänka rumstemperaturen när du inte är där för att sedan höja den gör mycket mindre nytta än du tror. De är rätt mkt stomme som du försöker förändra temperaturen på så om du inte gör detta över säg veckor så är sänkningen inte till mkt nytta.

Så Jan här är du i ett fall då man ska anlita någon att hjälpa istället för att försöka klura på de själv. Ungefär samma som med bilmekaniker eller jurist :slight_smile:

1 gillning

Jag är medveten om det här (att man ska köra på max på ventilerna och styra med värmepumpen), men jag har ändå vissa rum t.ex. studio som vi använder en gång i veckan som man borde kunna styra smartare med en termostat. Sedan kanske det inte gör så mycket i rum som används frekvent som ska ha samma temperatur över tid.

Just nu har jag laborerat med att köra på värmekurva på yttertemperatur istället för rumsgivare som gav sned värme i huset.

Vi har endast yttertemperaturgivare för fjärrvärmen tillsammans med vanliga radiator-termostater. Det fungerar verkligen inte speciellt bra. Har investerat (men inte installerat) miniventilationsaggregat från Mitsubishi med värmeåtervinning (gammalt hus med “självdrag”). Har varit svårt att lösa kärnborrning under pandemin.

I gamla huset hade vi jordvärmepump där vi hade en inomhusgivare för temperaturen på en bra plats. Det fungerade bättre.

Enstaka rum är helt okej att ha på. Säg 2-3 rum av 10 som riktmärke.
Om du får snedfördelning från att styra på utetemp så kan de vara bra att se över injusteringen av värmen och att ha lite tålamod med värmekurvan. Ytterligare ett steg därifrån är att även ha en innegivare som värmepumpen kan styra mot (beroende på vad du har för värmepump). Sist av allt är att kontrollera om huset ditt läcker som ett såll och att de är därför du har problem att få jämn värme?

Även om pengarna kanske inte spelar roll så kan man ju tänka på miljön :slight_smile:

1 gillning

Har du fjärrvärme kan du ha termostater på radiatorerna. Om du sedan även har en utetempgivare så ska du inte ha några problem med värmen. Här är de inställningarna som är galet. Detta kan en halvvettig injusterare fixa på mindre än 1 dag.

Nyfiken på vad du menar med misubishi med värmeåtervinning och självdrag. Kan du säga något mer vad de är för något?

Värmen kan hoppa mellan typ 19 och 23 grader inomhus vid växlingar utomhus. Fjärrvärmecentralen kan hantera en inomhusgivare men fjärrvärmeleverantören avrådde från det. Än så länge är värmen avstängd och vi håller ändå mellan 21 och 24 grader nu.

Miniventilation 100 - VL-100U5-E | Mitsubishi Electric

Oj mycket att tänka på där. Vi bor i ett hus med källare + 1.5 plan, med jordvärme. Ovanvåningen har lite problem med att det är för varmt. Speciellt om vi får för oss att ha kaminen i gång. Sedan blir jag skogstokig när barnen öppnar fönstret på ovanvåningen och låter all kyla rasa ner i hela huset. Jag installerare nyligen en ny koplling som tillåter mig att strypa flödet där uppe, fastän termostaten står på max.

De som bodde här tidigare hade termostaterna helt bortskruvade. Han sade att det skulle vara mycket vattenflöde. Men det blir olidligt varmt i vissa rum. I sovrummet vill ju jag att det skall vara kallt. Svårt att få det perfekt.

1 gillning

Oj va intressant tråd! Jag använder smarta termostater från Tado, har typ 13 st installerade och ett stort hus, inga problem med att dom tappar kontakten heller… Jag tycker dom är väldigt bra, eftersom det går att ställa in ganska noga på vintern så att det blir svalt och skönt i sovrum på kvällarna och man kan värma upp rummen vid specifika tillfällen, tex frugans gym värms upp lite innan hon tränar tex. Om man tjänar pengar på det? Förmodligen inte men nytta tycker jag definitivt att det gör

1 gillning

Satt just en sån Mitsubishi miniventilation i huset vi precis flyttat till… Vet i sjutton hur mycket nytta den gör? Märks mest genom att den låter aningens och blåser in kalluft. Ska tydligen vara en slags värmeåtervinning för ventilationsluften.

Jag har slutat använda mina elradiatorer nästan helt. På sommarhalvåret är inget på. Under vinterhalvåret kör jag luft-luft-värmepump med två inomhusenheter. Den på bottenplan står i princip på max alltid och den på andra våningen på önskad rumsvärme. Det känns mest effektivt då värme ändå stiger uppåt.

Sedan kör jag lite modest och manuellt på radiatorerna i badrummet och om det blir riktigt svinkallt ett par dagar kan det behövas även i sovrummet. Enda gången jag jiddrar med termostat så är det på jobbet och där verkar det vara frost eller värmebölja att välja på.

Om du mäter temperaturen på det som kommer in så kan du se att den är något varmare än utetemperaturen då den värmer inkommande luft i en värmeväxlare. Det viktigaste är ju att förbättra ventilationen och minska CO2 i ett hus som saknar en “riktig ventilation” dvs ofta ett hus som tidigare körde olja eller vedpanna. Vi har köpt den större VL-100 till att täcka vardagsrum / matsal / bibliotek (som ligger i fil) och de mindre VL-50 till kontoret respektive vårt sovrum.

Mini??? :slight_smile: Allting är ju relativt…

1 gillning

En vanlig termostat har ett intervall på ca 2°C. Är de något speciellt rum som är kallt eller? Annars känns de som att de är värmekurvan som behöver fixas lite. Papper och penna och skriv upp vid vilka temperaturer som är kalla respektive varma. Brukar vara svårt att reglera vid 0°C ute då de ofta blåser mkt och regnar m.m. samt att värmen ändå kör på ganska lågt flöde och därmed är de mkt reglering i systemet som gör att de inte lyckas stabilisera sig.

De är här man ska ha tålamod och ändra ett steg i taget på värmekurvan och sen vänta ett par dygn för att se om de gjorde någon nytta. Alltså ett jobb för en husägare och inte något man lejer bort.

Det här är det jag har att jobba med. Nu är ju värmen avstängd fortfarande, men det jag har gjort när det har varit för varmt eller för kallt är att försiktigt ändrat på det stora vredet uppe i högra hörnet.

Finns ofta “bras” lägen på värmepumpar som är en bra idé att aktivera om ni ska elda då ni då tillför väldigt mkt värme till huset under en kort tid. Se efter om ni har något sådant.

De hade termostaterna bortskruvade för att de var nog exakt vad installatören sa när de installerade värmepumpen :slight_smile: De är helt okej att ha på något enstaka rum tex sovrummen. Men sätter du på för många radiatorer så kommer värmepumpen inte att fungera bra.

2 gillningar

Rätt tänkt. Tänkt på att huset är trögreglerat och innan stommen har anpassat sig kan de ta 1-5 dagar (beroende på hur “tung” byggnad du har) så man ska inte ha bråttom. Du har även en liten ratt i mitten som har en graf men linjär kurva som är hur kraftigt den ska reglera.

Den stora ratten ändrar vad du skickar ut för temperatur för alla utetemperaturer. Tex om du höjer den 1 steg så kommer den höja framledningstemperaturen 5 grader för alla utetemperaturer. (Behöver inte vara 5°C kan vara allt mellan 1 och 100 beror på vilken utrustning du har)

Den lilla ratten är värmekurvans lutning och bestämmer hur många grader framledningstemperaturen ska höjas/sänkas när utetemperaturen sjunker/ökar. Sätter du en brantare kurvlutning får du en högre framledningstemperatur vid en viss utetemperatur och därmed varmare i huset.

Du kan tänka ungefär enligt nedan:
Vänta alltid ett dygn innan du gör en ny inställning, då hinner rumstemperaturen stabilisera sig.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka lilla ratten ett steg.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk lilla ratten ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka stora ratten ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk stora ratten ett steg.

2 gillningar

Verkligen :slight_smile:
Själv hade jag satsat på ett riktigt FTX system alternativt en frånluftsvärmepump istället. Men de där hjälper säkert till. Är ju även bra att ha i åtanke att i ett självdragshus så har man en väldans massa otätheter som man bör försöka få bort om man nu installerar dessa så man verkligen ventilerar via “miniventilationen”

Inte svårt att hitta otätheter nå längre. Värmekameror/IR termometrar är ju riktigt billiga numera och då ser man rätt snabbt vart de kalla ytorna är.

Jag har fjärrvärme och ett Danfoss Link-system. Jag har främst använt möjligheten att helt stänga av värmen i vissa rum. Det handlar då om rum där vi vistas väldigt begränsat eller där vi har fönster öppna på natten. Det senare är annars en riktig värmetjuv eftersom termostater sätter igång full värme när temperaturen i rummet faller.

Jag noterar att det finns möjlighet att koppla på/av värmen via Danfoss-appen men har inte riktigt sett nyttan med det. Man kan där även växla mellan hemma/borta-program. För den som är bortrest mycket kan den här funktionen sannolikt vara bra men jag har inte själv utvärderat den.

När vi flyttade in i huset hade vi gamla uttjänta termostater som var helkass och bytet till Danfoss-systemet har helt klart lett till en förbättring. Nu är inomhustemperaturen jämn och bra.

Det vore intressant att höra om erfarenheter av inställningar som ger reellt resultat. Mitt intryck så långt är att allting fungerar lite halvdant. Jag menar inte att termostaterna skulle vara regelrätt dåliga men smartheten är så att säga mindre än vad marknadsföringen säger. Däremot är det förstås möjligt att det finns bra möjligheter som jag bara inte förstått mig på.

Jag uppfattar överlag den här centralenheten till Danfoss-systemet som lite jobbig. Det hade varit bättre om man haft hela centralenheten i en app istället.

Här finns en viktig poäng med gamla termostater. Förr hade termostater en vaxpropp i sig som expanderade beroende på temperatur och därmed reglerade hur mkt värme som radiatorn skulle avge. Dessa hade en livslängd och fungerar därför inte korrekt längre än ca 10-15 år.
Nya termostater har däremot en vätskefylld känselkropp som fungerar längre tid men även dessa kan gå sönder.

Angående smarta termostater så skulle jag gissa att även dessa kommer göra som all annan elektronik och gå sönder om ca 10-15 år och då behöver man byta dessa och högst troligt fungerar inte din app nå längre så jag är inte överförtjust i dessa lösningar. Iaf inte av ekonomiska själ. Däremot är de ju roligt :slight_smile:
Även manuella termostater kan du ställa in på “snöflingan” som brukar vara ca 5-10 grader inomhustemperatur som de ska gå igång och de är endast för att minska risken att saker och ting fryser sönder. Tyvärr är de ju svårt att ändra på från mobilen när du inte är hemma…

@Jimmy har redan gett en massa bra råd.

Tänkte bara tillägga att just vid vår och höst med stora temperaturväxlingar är det ofta svårt att få till en jämn och optimal temperatur. Husets inneboende temperaturtröghet gör att det inte riktigt hinner med i svängarna från dag till natt.

Så det är helt normalt att det svänger lite mer nu under hösten så då är det bra att ändra lite extra försiktigt och vänta ett par dar för att avvakta och se hur det blev.

2 gillningar