Hej, hur ställer man in sin fjärrvärmecentral för att den ska leverera så kostnadseffektivt som möjligt?
@Jimmy @Hemmapularen @wizzman @Calle8 m.fl.
Hej, hur ställer man in sin fjärrvärmecentral för att den ska leverera så kostnadseffektivt som möjligt?
@Jimmy @Hemmapularen @wizzman @Calle8 m.fl.
Oj, spännande fråga! Följer tråden eftersom vi pratade om detta hemma så sent som ikväll med min mamma och hennes man. Lite oenigt här hemma om:
Man ska skruva upp värmecentralen och sänka termostaterna i rumme och utgå från rummet som är kallast (dvs med termostaterna på max), eller
Köra alla termostater på max (som med en vanligt LVP).
Ping även @MPJ som jobbar med frågorna professionellt på riktigt.
Tack och jag håller med ![]()
Har fått olika svar från folk jag pratat med men ingen verkar vara särskilt övertygande och dessutom inte experter av den kaliber du verkar ha i din tråd om termostater och luftvärmepumpar. Det som komplicerar (eller kanske förenklar?) situationen för mig är att jag saknar utegivare på min central då den är modell Långt förbi sin tekniska livslängd™️.
se till att hålla så låg returtemp på flödet som går tillbaka till fjärrvärmeproducenten. då suger du ut maximalt med energi.
se till att minimera flödet så du inte får betala mer pga maxflödesgränsen överskrids
(fjärrvärmeleverantören har stora pumpar som pumpar ut varmvattnet, och om man inte suger ut värmen så måste flödet ökas för att få samma effekt. och då drar dessa stora pumpar mer el)
Annars är fjärrvärmecentralen i princip neutral, den förbrukar inte mer el för att du kör den lite dumt.
Däremot gäller såklart ren energibesparing. Stryp ner termostater i vissa rum så går det mindre energi för att värma dessa.
Det beror ju på fjärrvärmebolag, vi betalar enbart för effektuttaget + fast kostnad. Så har inget behov av att optimera något.
Typ det enda jag kan leka med är innertemperaturerna samt försöka övertala kvinnorna hemma att korta kalla duschar är något för dem ![]()
När det gäller fjärrvärmetaxan för privatkunder i Malmö så har man i praktiken bara en energikostnad och en abonnemangskostnad. Det finns en flödesdel i taxestrukturen men den “kickar” enbart in om det är väldigt låg avkylning, skillnad mellan ingående och utgående fjärrvärmevatten, lägre än 5 °C. För att komma så lågt så måste det vara något fel på fjärrvärmecentralen som gör att primärventilen på fjärrvärmen står vidöppen.
Med andra ord så är det bara energiförbrukningen som är intressant, dvs att undvika övertemperaturer i huset och vara lite allmänt sparsam. Hur man kör sin fjärrvärmecentral förändrar inte kostnaden nämnvärt.
I Jans fall så har han nog relativt bra koll på vilken framledningstemperatur som huset kräver vid en bestämd utomhustemperatur då han höll på och labbade med detta förra vintern. Jag skulle i ställa in fjärrvärmecentralen på i samma kurva eller kanske något högre. Sen skulle jag ställa termostaterna i rummen så att det inte blir övertemperaturer. När man har fjärrvärme så är man inte lika beroende av att hålla termostaterna öppna då fjärrvärmecentralen lättare anpassar sig till det lägre vattenflödet som det blir i värmesystemet när termostaterna stänger.
Skulle man ställa in en hög framledningskurva så riskerar man att man får övertemperaturer i olika delar av huset om husets “hyresgäster” inte kan hålla fingrarna borta från radiatortermostaten och skruvar upp den. Genom att hålla en så låg framledningstemperatur som möjligt så har “vaktmästaren i källaren” fortfarande makten…
Hur viktigt är det med fungerande termostater om man gör som du säger, med lite lägre framledningstemperatur? Inte riktigt säker på att alla funkar här…
Har du en framledningskurva som med öppna termostater ger en bra ej för hög temperatur i huset så har du inte behov av termostaterna.
Sen kan det vara något enstaka rum som blir för varmt, då är det bra att ha en fungerande termostat där som kan strypa ned värmen till det rummet.
Man kan se framledningskurvan från värmekällan, värmepump, fjärrvärmecentral etc, som grovjusteringen av temperaturen i huset och termostaten i rummet som maxbegränsning av temperaturen om det blir för varmt i något enskilt rum.
Utmärkt, tack!
Men hur fixar man en framledningskurva i ett analogt system där jag själv styr via ett vred/shunt och med en returtemperaturbegränsare på vägen tillbaka?
Kanske lite off topic men ändå…
Har själv fjärrvärme sedan ungefär 10 år tillbaka och det funkar otroligt smidigt.
För ca tre år sedan byte jag ut alla termostater till smarta uppkopplade. Valde Tado system.
Enligt mig otroligt smidigt och väldigt enkelt spara energi och pengar. Går göra alla möjliga inställningar som nattsäkning, bortläge och enkelt ställa in exakt temp i olika rum.
Tror det gick på runt 8000 kr att få hela nedervåningen (7 element) uppkopplade.
Inte off topic utan ett bra tips, tack! Frågan är om det funkar tillsammans med min gamla manuella fjärrvärmecentral utan utegivare. Men det kanske det gör ändå?
2020 bytte vi från en gammal panna med varmvattentank till en ny “skåp på vägget” fjärrvärmecentral. 2021 började vi installera smarta Tado - termostater på alla våra radiatorer. Fördelen med dessa är att vi kan styra alla rum individuellt. TV-rummet som vi inte använder förrän tidigast vid 16-hugget är satt på 17 grader fram till 16:00 och sedan 20 grader fram till 23:00. De vuxnas sovrum är alltid ställt på 17,5 grader (vi gillar att sova kyligt) osv.
En annan fördel är att hela huset går ner i temp när vi inte är hemma samt börjar värma när vi närmar oss hemmet. Tado reagerar också snabbare på vår kamin samt stänger av när vi vädrar, dvs inte “eldar åt kråkorna”.
Skrev ett blogginlägg “vår energiförbrukning” förra året och där ser jag nu att vi faktiskt sänkte fjv-förbrukningen med 3500-4000 kwh på ett år tack vare dessa termostater - med bibehållen komfort.
Underbart, stort tack! Tänkte fråga hur stort du bor men hann se der när jag sneglade på blogginlägget, ska läsa hela nu.
Antingen får du ju montera en shunt som kan styra via utgivare eller så får du kolla så alla termostater funkar.
Så de stänger flödet när det blir tillräckligt varmt i rummen.
Går detta helt säkert att göra på min gamla central från slutet av 70-talet?
Så om man har shunten för högt ställd går det ändå att ställa ner termostaterna (till exempel till 2 eller 3) så att energiåtgången blir lika stor som att shunten vore perfekt ställd men men helt öppna (5) termostater?
Lufta alla element och sätt på högsta reglage på element. Sätt centralen så att rummen som ska ha högst temperatur uppnår rätt temperatur, t.ex. vardagsrum. Reglera ner temperaturen i t.ex. sovrum till önskad komfort. Justera sist varmvattnet till drygt 60 grader vid fjärrvärmecentralen.
Sätt vattenbesparande utrustning där ni duschar/tvättar händer. Mer tryck och mindre vatten är bättre för renlighet, miljö och plånbok.
Lägg matta/inneskor där komforten sänks av att golvet är lite svalt om rumstemp i övrigt är bekväm. Motverka oönskat drag från dörrar, fönster, väggar etc då det upplevs som kallt även vid 23+ grader.
Ha innerdörrar öppna så mycket som möjligt för god cirkulation.
Utmärkt, tack för input!
Esbe har shunt motorer för olika ventiler. Så det är inte omöjligt att de har en som passar på din om man tar bort ratten eller vad du har nu för att vrida den.
De har även bra support som man kan ringa och fråga eller maila med bilder.
Toppen, tack för tipset!