Energibesparing: värmekälla

Hej!

Senaste avsnittet berörde lite kring värmekällan i hus och vilka besparingar det kan ge. Hur ser det ut er i era hus och vad är era bästa knep? :slight_smile:

Själv ska jag flytta till nyköpt villa i närtid med bergvärmepump och eldstad finns centralt i huset om man vill elda ved. Planerar att fixa luftvärmepump med tvådelad innerdel med en på entréplan och en del i källaren. Älskar min Daikin M2 i nuvarande hus :smiling_face_with_three_hearts: Alla fönster i huset är bytta i våras, så bör ge en besparing på värmekostnaderna framåt. Kommer byta elen i huset innan inflytt :slight_smile:

Huset har självdrag och planerar även att byta ventilation på sikt, men behöver göra en radonmätning först.

1 gillning

Jag skrev i andra tråden, men på mina 200 kvadrat, spridda över två våningar har jag luft-luft-värmepump med en inneenhet per våning. Jag bor i Skåne och ett normalår är dessa på nästan exakt ett halvår (i samband med vår- och hösstdagjämning). Den nere i köket körs på maxfart (kan pausas vid frukost/middag) och temperaturen justeras efter behov. I trappen upp har jag ett draperi under samma halvår och uppe i vardagsrummet går den på halvfart och körs inte alls lika mycket. Detta mest för att uppe finns TV, värme stiger etc.
Frånluftsventilation från 70-talet på toalett och i kök. Extra frånluftsfläkt i duschen går konstant. Riktigt kalla vintrar drar jag igång enstaka elelement i badrum och sonens rum, men man vill ju helst slippa. :slight_smile:
El till allt detta genereras på sätt och vis under det varma halvåret då solcellerna på taket genererar så mycket el som jag gör av med på årsbasis.
Alla vanliga fönster är treglas, merparten har jag bytt själv. Takfönstren är tvåglas, men nybytta.

Bästa tips i övrigt:

• Använd inneskor/raggsockor för helskotta! :smiley: (Shorts och t-shirt på vintern är inte normalt. Extra viktigt om man inte har golvvärme.)
  • Man ska inte förakta att stänga till rum som inte används dagligen (Dörr på glänt, inte förseglat).
  • Duntäcke är en bra grej. Dessutom sover man bättre i svalt sovrum.
  • Har man möjlighet till “luftsluss” (tvättstuga, hall, grovkök el dyl) så använd det när det är kallt och blåsigt.
4 gillningar

Eftersom du redan har bergvärme så sparar du inte energi med en luftvärmepump. Tvärtom, du riskerar att köra kyla på sommaren och då ökar du energikostnaderna.

Nästa steg för att spara energi är värmeåtervinning (FX eller FTX). Eller förbättra isoleringen om den inte redan är optimal.

Om du redan har bergvärme så kommer du öka din energiförbrukning genom att installera luftvärmepump. En luftvärme pump ger mellan 2-3 kWh värme per kWh el medans en bergvärmepump ger mellan 35 kWh värme per kWh el. du kan alltså i värsta fall dubbla din energiförbrukning på detta sättet.

Att installera FTX till ett självdragshus är inte säkert att de är kostnadseffektivt (om du inte gör de själv?). Här behöver du se över om de är praktiskt möjligt att dra ut kanalerna och att de finns plats för detta.

Fokusera på att få bergvärmepumpen att gå effektivt. Kräver noll insats och bara din tid. Därefter skulle jag rekommendera en IR-termometer eller värmekamera och börja leta läckorna.

2 gillningar

Ja som sagt ovan så gissar jag att luft-luft VP enbart är till för kyla? Du har inte kikat på frikyla istället om du redan har bergvärme? På samma sätt som för ventilationskanaler beror det på hur ditt hus ser ut om det är möjligt att installera (dvs dra rör från bergvärmerören till kylaggregaten).

Är ditt huvudsyfte att spara energi eller pengar? För det börjar nog bli svårt att räkna hem några investeringar såsom FTX ventilation när du redan har bergvärme.

2 gillningar

Kort sagt, du kan använda ditt hus som ett värmebatteri. Kör värme/kyla hårt på natten när elen är billig så kör du inget på dagen när det är dyrt. Men det finns flera aspekter att tänka på, hur bra är isoleringen? Värmesystem? Elpriset? Orkar man stå ut med 27 grader varmt på morgonen? :smile:

Annars som redan nämnts, underskatta inte tjocka kläder. Raggsockar är ett måste för mig. Har bara 21 grader inne under vintern, det är fullt tillräckligt. I sovrummet kör vi 18 grader.

1 gillning

Du sparar ingen energi på att sätta in en luftvärmepump när du har bergvärme. Som redan skrivits, titta på att köra frikyla för svalka på sommaren. Då “laddar” du dessutom berget med lite extra värme och får väldigt billig kyla de varma sommardagarna.

Såvida källaren inte är ett sutterängplan lär du inte heller behöva kyla där. Inte ens sommaren 2018 var det mer än 23 grader varmt i vår källare.

Sedan är det bara att gratulera till ett köp av hus med bergvärme - en rätt injusterad BVP är en av de mest ekonomiska och problemfria värmekällor som finns.

2 gillningar

Du har helt rätt, men enkelt att sänka temperaturen på bergvärmepumpen. Det är ett tegelhus och det blir inte så roligt om somrarna ser ut som de gjort här nu några år :sweat_smile: Så konfortkyla är mer eller mindre ett måste för mig. Har ett FTX system i nuvarande hus, men vet inte hur mycket man sparar på det egentligen?

Tackar för svaret :slight_smile: Luftvärmepumpen är mest för komfortkyla under sommaren. Har otroligt svårt att sova om det är för varmt. Bergvärmepumpen ser ganska enkel ut att reglera.

FTX system är inget problem att installera. Nuvarande ägare driver en ventilationsfirma själv och säger att en installation skulle vara enkel. Troligtvis blir det här mest angeläget om det visar sig att det är höga halter av radon i huset.

Berätta gärna mer om frikyla :slight_smile:

Haha, 27 grader är alldeles för varmt för mig måste jag säga :grin: Då kör jag nog på raggsockor istället!

Måste helt klart läsa på om det här med frikyla känner jag :slight_smile:

Nibes alternativ. Alla fungerar dock densamma:

Enkelt förklarat så sätter du en fläktluftkylare (innedelen på en luftvärmepump) där du vill ha kyla, kopplar detta mot borrhålen tillsammans med en pump och några ventiler och så cirkulerar du de kalla vattnet från borrhålen för att alltid få kyla. Enda kostnaden blir då en cirkulationspump som drar 100-300 kWh/år.

Om nuvarande ägare driver ventilationsfirma och inte själv har installerat det kan man ju undra om de verkligen är så enkelt? :thinking:

1 gillning

Japp! Tacka bottenplattan för all sommarvärme som sipprat upp hela september.
Sedan hänger ju det där med timpris ihop med om mätaren är bytt eller ej, samt hur elbolaget räknar.

För många bollar i luften samtidigt för honom skulle jag säga. Följt honom här i flera år då jag bor tvärs över gatan bara :yum:

Verkar vara ett bra alternativ med frikyla, men verkar vara lite begränsat när det blir riktigt varmt.

Det gäller nog att dimensionera ordentligt om man vill hålla riktigt kallt när det är riktigt varmt ute. Men principen är ju densamma som många kontor etc. använder för kyla.

Så länge det går att dra rör på ett bra sätt i huset skulle jag alla dagar i veckan köra frikyla istället för AC/VP. Men rören måste ha kondensisolering också, så de blir inte vackra, dvs man vill nog gärna att de går på vinden/inbyggda eller liknande. Fördelar är lägre driftkostnader, längre livslängd, ingen utedel som låter och ser allmänt ful ut utanför huset.

1 gillning

Även otroligt mycket driftsäkrare.
Går något sönder kostar de 3000-4000 kr att laga istället för över 10 000 kr och de som ska bytas ut finns tillhands samma dag. Spelar inte heller någon roll om de går sönder imorgon eller om 25 år. Du kommer kunna byta ut delarna.

Som sista punkt kan man väl även säga att de är betydligt mkt bättre för miljön också med tanke på mängden energi du använder och att du slipper köldmedier.

2 gillningar

Får ta och kika närmare på det där. Tänker att för mig är det viktigt att kunna få ordentligt med kyla när det är varmt. Räcker liksom inte att det är 26 grader inne när det är 32 ute :grin:

Lite störigt att tråden nu helt öppet handlar om att öka energianvändningen för att lösa ett lyxproblem. :slightly_frowning_face:

Så varma som somrarna kan bli och har varit de senaste åren så går det från “need-to-have” till “must-have” för mig.