Vi bor i ett litet gårdshus där vi har vattenburen golvvärme. Vi betalar för energin att värma vattnet och all energi vi gör av med i övrigt.
Vi åker bort en vecka över jul, och undrar därför om det är en besparing att dra ner på värmen till den kontrakterade miniminivån (10C) eller om vi ska fortsätta ha 16-18 grader C inomhus även om ingen är där.
Jag förstår att besparingen inte är superstor, men det är ändå kul att veta vart man kan spara.
Räkna med 30% minskning av uppvärmningskostnaderna för den veckan, eller ca 7% minskning för hela månaden. Nu vet jag inte vad ni har för uppvärmningskostnader på en månad men ett snabbt överslag: 2000 kWh * 4 kr/kWh * 7% = 560 kr
Det jag skulle vara orolig för är om vattenledningar riskerar att frysa. Det är ju inte värt det om ni kommer hem till en vattenskada. Det är därför ni har miniminivån i kontraktet. Det kommer också ta många timmar för huset att bli varmt igen.
Jag vet inte heller vad vi har för direkta uppvärmnigskostnader då elmätaren stäms av en gång i månaden och månadens förbrukning multipliceras med kostnaden per kWh.
Säg att uppvärmningen är ca 600kWh per vintermånad (vi bor i ett mycket litet gårdshus på 48kvm)
600 kWh * 4 kr/kWh * 7% = 168 kr.
Men sedan ska huset värmas upp till behaglig temp igen, och jag funderar på om det kostar mer? Alltså, då det krävs mer energi att värma ett kallt hus till ett beboligt än att låta det ligga och puttra på samma temp hela tiden.
Du kommer alltid att spara energi när du sänker temperaturen. Det kan liknas vid att du sänker hastigheten under en del av en bilresa. Just när du släpper gasen blir förbrukningen noll en stund tills du kommit ner till den lägre hastigheten. Sedan förbrukar du mindre under den tid/sträcka du kör långsammare, för att sedan förbruka mer när du accelererar upp igen. Accelerationsförlusten kan i princip kvittas mot besparingen när du släppte gasen och kvar blir besparingen från att du faktiskt körde långsammare en stund.
Ja, det är lite klurigt det här med uppvärmning. Jag brukar tänka att det hela kokar ner till att man betalar för den energi som lämnar huset. Man kan spara pengar på att sänka temperaturen eftersom den luft som lämnar via ventilationen då har lägre temperatur.
Jag förstår att det inte “drabbar någon fattig” med 170kr, jag var mest nyfiken på hur det skulle fungera. Samt att det känns betydligt bättre att leka runt och testa nu när man har ett hus på 48kvm och elräkning på 2400 än då man har en villa a la @janbolmeson och betalar multum för huset i uppvärmningkostnader.
Vi bor i ett över 100 år gammalt stenhus. Sänker vi till ~10°C under en vintermånad går förbrukningen ner till en tredjedel.
Instämmer med @River , du kommer att spara energi. Om det är värt det i kronor får du fundera på. Jag skulle göra det. Småsmulor är också bröd, som det heter. Det är ju llte onödigt att varmhålla huset om ingen är där. Och onödiga saker är ju väldigt … onödiga.
Att sänka till 10 grader är nog säkert, men man bör beakta var nollpunkten i väggarna hamnar för att undvika fuktproblem. Som sagt är det nog säkert, och så länge det finns en fungerande ångspärr, det inte är övertryck i byggnaden och minimalt med fukttillskott borde det gå bra.
Vi hade ju en tråd häromdagen om en forumanvändare som fått vattenskada på bottenvåningen pga att röret till en utomhuskran fått frostskador. De hade en inomhustemperatur på 21-22 har jag för mig.
Varför riskera problem om du endast sparar smulor?
Du kan omöjligen säga att TS kommer spara 5%/grad. Du har ingen aning om var TS bor eller metod för uppvärmning. Besparingen skulle kunna vara ännu större! Eller mindre. Allt beror på
5% per grad är den tumregel som alla energispartips brukar använda. Ligger säkert en hel drös antaganden bakom det. Jag tycker att det är tillräckligt bra för att få en uppfattning om hur mycket pengar det handlar om.
Ungefär sådär. Du läser ut antal gradtimmar (detta är ju dock för ett helt år) men går att hitta per dygn online från SMHI bl.a tror jag. Sen behöver du veta uvärde på kåken och watt/grad för att få ut allt!