Intressant! Det där borde vi kunna använda för att hitta en egen tumregel, kanske genom att plocka en plats i norr och en i söder. Isolervärde och värmepanna är konstanter, och just i detta fallet känner vi även till uppvärmningsbehovet vid “16-18 grader”. Jag misstänker att ekvationen “ungefär hur många procent sparar jag på uppvärmningskostnaden om jag sänker temperaturen från X till Y grader” kom att ha gradtimmar, X och Y som fria variabler. Jag kommer inte räkna på det nu men om någon vill så tror jag det kan vara en trevlig övning.
Om jag känner mig småsugen kanske det blir ett examensarbete sen 
Det intressanta svaret är väl om det handlar om mycket eller lite pengar.
Man kan lägga tid på att räkna fram en exakt siffra men den är säkert inte helt korrekt ändå. Men man kan förstås göra det för sitt höga nöjes skull.
Ja, precis, det räcker med en tumregel. Det kan vara så att 5% är good enough. Eller så visar det sig att intervallet är 1-15% beroende på var man är i landet, och då kan det ju bli rätt stora skillnader.
Jag tror att det är lärorikt att sätta sig med detta.
En förenklad metod hade varit att värmer man med el är alla besparingar värt det idag. Värmer man med vatten (inte främst elpatron dårå) så är besparingen baserad på kommande dagars temperatur. Man bör känna till sin gränstemperatur - alltså vid vilken temperatur behöver man börja värma kåken. En ny kåk kanske inte behöver värmas förrän runt ca 0an för att bibehålla 21c inomhus pga internt värmetillskott. Men man bör väl alltid ligga över 10c och sen går det att argumentera för att risken för fuktskador ökar redan vid temperaturer under 16c~.
Med det sagt; om man nu tror på fuktbekymret - är det värt ett spara några kr på uppvärmning och istället riskera en dyrare reparation?
Vet inte ens själv men kan vara värt att ta med i spekulationen.
Annars ju längre söderut du kommer - desto större besparing per grad!
Är huset tomt produceras ingen fukt. Ingen fuktig utandningsluft, ingen matlagning, ingen dusch osv. Har man ok ventilation dessutom ökar möjligheterna.
Köper det du skriver.
Har inte möjlighet att kolla på pappa mollier nu men vad händer när inomhusluften sjunker betydligt i detta fall: kall luft kan inte behålla samma absolut vattenmängd som varm luft, denna fukt kommer kondensera någonstans i kåken, inga problem med god ventilation kanske men många kåkar har fortfarande självdrag som är lite äldre, hmm… inte säker själv här
En sak till att tänka på vid tillfällig sänkning, använder man en VP för uppvärmning så är det inte orimligt att värmepumpen vill hjälpa till med elpatron för att få upp värmen snabbare, då kan hela besparingen och mer därtill gå förlorad.