Manuellt duttande med värme och el

Jag bor för närvarande på Balkan och har också nu i sommar rest runt en hel del i regionen. Ett återkommande fenomen i boenden som vi hyr är att vi förväntas slå på och av varmvatten löpande, ha värmen på bara ibland och på rätt platser etc.
Allting handlar i praktiken om att vrida på knappar och rattar enligt någon (mer eller mindre) systematisk modell och sedan förvänta sig att sett ska leda till besparingar.

Jag vet inte hur utbrett det här fenomenet är i olika länder. Ni som bott eller bor i länder med lägre ekonomisk nivå får gärna hjälpa till här. Är det här ”manuella duttandet” något normalt på riktigt eller hur ser den större bilden egentligen ut?

För att förtydliga bor vi i ett ganska stort hus med vattenburen elpanna. Under den kalla årstiden har vi haft elräkningar på typ 4000 kr per månad vilket är en ansenlig summa här.

Att begränsa uppvärmningen till rum som vi faktiskt använder har jag inga problem med. Så gör man ju i Sverige också. Däremot uppfattar jag den här modellen med duttandet som både lite jobbig och rätt konstig. Det borde finnas en stor marknad för vettiga styrsystem som man kunde koppla på en elpanna, så att värmen kan regleras automatiskt.

6 gillningar

I Sverige finns färdiga lösningar från tex Nibe som styr mot timpris från nordpol.

Många bygger egna lösningar med Home Assistant för att styra tunga förbrukare till timmar när elen är billig.

Men att spara genom att dutta direktverkande värmekällor känns svårt. Det kostar troligen mer att värma upp ett kallt rum igen än att hålla det på rimlig nivå.

Själv har jag turen att bo i ett hus med modernt vattenburet värmepumpssystem som kan tillverka och lagra värme i stora tankar de billigaste timmarna enligt nordpol. Har alla rum inställda på 22 grader.

Allt detta styr jag med Home Assistant. I vintras var det trots detta inte lätt att spara då priset var högt dygnet runt.

Nej, per fysik (och matematik) så kan det inte kosta mindre att hålla på konstant nivå, än att låta det sjunka och sedan värma upp igen till samma nivå när det behövs.Temperatur i ett rum handlar om värmenergi i rummet (luft och väggar), och när man håller konstant temperatur med en omgivande lägre temperatur (väggar/ute) så sker ett flöde av värmeenergi per tidsenhet (dvs effekt) som är propertionellt mot temperaturdifferensen (Joule/grad). För att kompensera för detta måste vi tillföra motsvarande effekt. För att det skulle vara dyrare att först låta det sjunka och sedan tillföra värmeenergi igen så skulle det kräva antingen att 1J värmer luften mindre i olika temperaturer (vilket det inte gör) eller att effektiviteten på uppvärmningsanordningen var lägre vid högre effekter (vilket det inte är på direktverkande, all effekt blir värme(förlust), det finns inget annat det skulle kunna bli då det inte finns något som kan lagra kinetisk energi eller potentialenergi. Den enda möjliga “förlusten av värmeförlust” är om sladden till uppvärmingsapparaturen är 1km lång och blir varm och är utanför rummet).

Reductio ad absurdum är alltid bra i sådana här fall. Om det är 19 grader ute och Jesse vill ha 20 grader, och Jesse ska åka bort i 6 månader, så kan det inte vara bättre att låta det stå på hela tiden. Bättre att stänga av och sedan tillföra den där energin till rummet när det behövs igen. Då hela energikedjan är linjär och invariant av vad som hänt tidigare så inser man att tillförandet av den där energin är precis likadan oavsett om den görs efter 12h eller 6 månader, och vad som hänt innan, och vilka temperaturer man cyklar mellan.

Med det sagt och som inflik på frågan: Jag kör Home Assistant för dylika saker, men jag skulle aldrig rekommendera det till någon som inte är verkligen är intresserad av mjukvara/hårdvara och är beredd att spendera en helg på att förstå varför det hela plötsligt inte funkar längre när man uppdaterat till en ny version…För 95% av befolkningen är nog en timer/termostatdrivna saker mycket rimligare

(vi har delvis direktverkande el, och dåligt isolerat rum som vi sällan är i, och där gör en cykling ganska stor skillnad eftersom uppvärmningen går så snabbt. Vid vattenburen med direktverkande är vinsterna mindre då tidskonstanterna i vattensystemet är längre,)

4 gillningar

Haha det var ett svar på tal.

Du verkar veta vad du skriver. Men i mitt välisolerade, moderna hus med luftvattenvärme har jag inte märkt någon fördel att sänka rummen på dagarna. Men det kanske har att göra med att mitt system kan ladda tillräckligt med värme under tider det är billigt. I och med det föredrar jag att hålla ett behagligt klimat inomhus dygnet runt, men kanske lätt för mig att säga svårt för dem med andra förutsättningar.

Och angående Home Assistant visst kräver det lite kunskap. Då kan jag istället rekommendera Homey som kostar en slant men min vän som inte ens har en dator hemma och inte kan speciellt mycket lyckas ganska bra han med. Dock är han mekaniskt och logiskt duktigt från det han jobbar med vilket säkert hjälper.

Precis, ditt system är så välisolerat (väldigt ringa värmeförluster) samtidigt som ett vattenburet system är långsamt, så det hinner knappt förlora temperatur innan innan man behöver börja värma upp igen, om man skulle vilja börja cykla på dygnsbasis. Största vinsten där handlar nästan uteslutande om när man väljer att pumpa in den lilla energi som behövs, givet att man har timpris.

Det handlar primärt om att man endast vill använda varmvatten till dusch/bad och resten av dagen har man kallvatten (eller ljummet vatten) i kranarna. Man vill helt enkelt spara varmvattnet vi låter rinna bort ur kranarna.

Ovan gäller alltså för uppvärmning av vatten och inte uppvärmning av bostaden.

Att sätta på och stänga av varmvattenberedarna hemma (en per badrum) har jag inga egentliga problem med. Vi låter normalt två av tre badrum vara på hela tiden och stänger av när vi åker bort. Att ha en automatisk tidsstyrning som sätter igång dem enligt ett fast schema vore dock egentligen inte svårt. Användandet är väldigt regelstyrt.

Samtidigt säljs det en del “smarta” termostater numera som ju duttar värme. :sweat_smile: Kan se poängen med dessa om man t ex har ett arbetsrum, extrarum eller liknande man vet bara används då och då. Eller om man reser mycket kan det vara bekvämt att sänka allt på en gång om det inte går att göra på värmekällan. Men att sänka varje dag t ex för att sedan höja är nog meningslöst.

För kallt varmvatten ger ju legionella? Möjligt att det inte finns på Balkan eller att de tagit vaccin.

När det gäller elpanna av den modell vi har på Balkan uppfattar jag att den största delen av kostnaden ligger i att alls ha värmen igång. Jag kan så klart sänka värmen i olika rum (manuellt eller automatiskt) men det ger begränsad effekt.

De olika digitala termostater som finns är i min värld relativt dyra. De är i praktiken mer inriktade på komfort än på ”offensiv besparing”.

En ”dyrare men smartare” styrning av elpannan skulle förmodligen fungera bättre i varmare länder. Där är ofta isoleringen sämre än i Sverige men minusgrader mer sällsynta. Att temperaturen inomhus sjunker till t.ex. 10 grader under dagen vore kanske inte hela världen.

På ditt svar låter det som att det alltid lönar sig att sänka värmen när den inte behövs.

Det gäller ju inte om man har timpris och det t.ex. handlar om att sänka temperaturen på nätter eller helger för att sen värma upp huset på mornarna/måndagmorgon, elen är ju generellt dyrare då.

Det gäller heller inte om effektpriset är högt i förhållande till energipriset. Även då kan det vara bättre med en låg jämn förbrukning.

Att en joule påverkar temperaturen lika mycket oavsett temperaturnivå är inte sant, men ok, för luft vid rumstemperatur är det nästan sant :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är ju skillnad på kostnadsbesparing som @Granen22 skriver och energibesparing som @CarlJohan förklarar, om man duttar.

Effektavgiften som @Peter85 skriver om kan vara en stor del av kostnaden.

Vi har blandare på våra kranar, helt fantastisk uppfinning som gör att man kan reglera temperaturen på vattnet som kommer ur kranarna utan att man behöver dutta. Rekommenderas.

1 gillning

Frågan i tråden handlar primärt om upplevelser av att ha bott i olika länder och då förväntats pilla i proppskåp och reglage för att sätta på och stänga av värme enligt olika mönster. Detta handlar alltså om länder/miljöer där alla gör så, inte om någon ingenjör till hyresvärd med särskilda knep och knåp. Sådana finns nog i Sverige också.

Ja, har man timpris och diverse tariffer så blir ekvationen svårare (och öppnar upp för mer besparingar, vårt HA-system ligger och optimerar mot nordpool)

Ja vi snöade snabbt in på det vi har hemma. Jag har inte upplevt det som beskrivs med pillande i proppskåp. Närmsta var väl England i början på 2000 talet (vad jag minns) när man betalade gas med mynt i lägenheten.

Rent generellt måste man ju säga att vi har ordning på saker och ting här i Sverige till skillnad från många länder. Tex England framstår ju som en utvecklingsland på vissa ställen när det gäller boende.

Der finns mycket pengar att tjäna på att manuelt justera löpande.

Jag har ett värmesystem i mina två hyreshus som jag delvis justerar löpande.
Givetvis flexsystem vilket jag menar är framtiden.
I mitt fall FJV - Panna (ved olja koks) samt luftvärmepumpar till flera lgh.

Gör jag inget är det fjv, när jag eldar kopplar fjv direkt bort sig.
Tjänat 20k om året på detta i tre år nu.