Att lagra energi är ju något som man gärna skulle vilja ha möjlighet till då priserna på el fluktuerar ganska kraftigt som alla känner till. Installation av ett batteri är ju såklart en lösning men det kostar ju en slant.
Något som borde vara betydligt billigare är ju om man på något sätt kunde styra sin varmvattenberedare. De flesta duschar sker ju priset är som högst och skulle man bara kunna avvakta med att värma nytt vatten ett par timmar så skulle man spara många kronor.
Är det någon som har gett sig på att göra det med en äldre varmvattenberedare? Om man ändå måste byta finns såklart lösningar men då är man tillbaka i investeringskostnaden.
Yup. En gammal 5V elmotor kopplad kopplad med tejp och friktion till ett vred på beredaren, styrd med arduino och uppkoppplad till Home Assistant med värmning baserad på pris på Nordpool. Kul projekt som definitivt sänkte kostnaden under kaosvintern. Totalkostnad 0kr då jag hade skräpet liggande sen tidigare.
Ni som kör Shelly, kör ni helt tidsstyrt eller kör ni mot någon form av logik? Om man få in dygnspriset via någon form av API så känns ju logiken väldigt enkel.
Nu använder jag inte Shelly men jag tillåter varmvatten från kl.11 (när solcellerna ger som mest) och ett par timmar framåt.
Innan solceller tillät jag det från 03 på natten. Kan fippla med att få till logik men har inte tyckt det känns värt besväret för den lilla ytterliggare besparingen det ger.
Jag styr vår med en Shelly 3EM inkopplad i en kontaktor, via Home Assistant (HA). Styrningen i HA sker via Nordpool-integrationen som väljer ut de billigaste 5 timmarna varje dag.
Det hörs ett tillfredsställande -klonk- från kontaktorn när den slås på
Har sparat ca 1 000 kr per år på styrningen. Inte mycket, men eftersom shellyn nu är avbetald är det en ren besparing.
Jag har hört talas om Ngenic Tune, du kan ju kolla upp om det är något för dig. Det är en liten dosa som man kopplar på bredvid värmesystemet och som sedan “lurar” systemets utesensor så det värmer enligt parametrar man själv sätter, om jag förstått saken rätt.
Annars kan ju en ackumulatortank vara ett alternativ i vissa fall.
Om den går på 1-fas så går det att koppla själv och då kan man nog räkna hem det med enkel tidsstyrning som undviker timmarna med de vanliga pristopparna. Med 2- eller 3-fas behöver du ta in en elektriker samt bättre prylar och då tror jag inte det går att få ekonomi i det.
Ingen teknisk lösning, men jag har duckat dyrperioder i snart två år tror jag. Jag gör det manuellt, meeen…
Poängen här är att fråga hur stor varmvattenberedare du/ni har och hur mycket vatten ni gör av med. Det är nämligen väldigt tydligt i vårt tvåpersonershushåll med en relativt modern tank på närmare 300 liter att vattnet håller värmen otroligt bra över tid. Efter lite test och titt på förbrukningen kom jag fram till att jag tappar nå’t i stil med 0,25 grader i timmen när den står avstängd och användningen inte är extrem. Så, skulle jag glömma bort det en dag är två dygn faktiskt inget problem.
Så, normala dagar (eller nätter) under vinterhalvåret är den på, men vid toppar stänger jag av de gånger elpriset skjuter i taket.
På sommarhalvåret har jag den igång dagtid när solen är uppe och energin kommer direkt från solcellerna på taket, men avstängd på nätterna.
Med det sagt, det funkar garanterat sämre om du har tre-fyra tonårsdöttrar som gör hårinpackning på dygnsbasis eller om du eller en partner som ska bada dagligen.
Eller så har du månadssnittpris på elen. Då kan du glädjas åt att få använda den dyra 9kr elen på kvällen och morgonen när du behöver den som mest. Men endast betala snittpriset på runt 2kr. Så resonerar jag iaf
Kollar jag min egen förbrukning så var det 1000 kwh senaste året på varmvatten (har en ny pump och beredare i ett och den säger exakt vad den förbrukar)
Säg att du lyckas får ner priset från 50 till 35 öre per kwh genom att försöka använda det mer smart. Och att skatt plus elnät blir 200% ytterligare. Så du går då från 150 öre till 105 öre och sparar då 450 kr per år.
Varmvatten använder du ju lika mycket sommar som vinter (eller troligtvis mer på sommar då man svettas mer och behöver duscha oftare).
Om det är för radiatorer så förstår jag mer då man kan spendera 2000-3000 kWh per månad i januari, februari där priserna brukar vara väldigt olika beroende på tid på dagen.
Att försöka optimera ner typ 1000 kWh per år ganska ineffektivt menar jag bara, bättre att försöka optimera när huset värms upp på dagen som kan vara 100 kWh på en dag i januari istället för varmvatten som är 2-3 kWh typ.
Oftare än man tror. Lägg därtill att jag har solceller, så halva året värmer jag vattnet gratis och slipper alla överföringskostnader.
Det där är nog ganska individuellt vill jag påstå.
Visst, man ska välja sina strider. Men några 100 kWh har jag ändå aldrig kommit upp till under en enskild dag.
Fast alla är olika, olika många och har olika vanor. Just nu känns det som en baggis att optimera det, eftersom jag mest är hemma ändå och varmvattenberedaren ändå står i rummet intill köket, så det är knappast en omväg. Det är nog annorlunda om man kanr den i en sunkig källare med murken trappa och spöken och blodsugande fladdermöss att ta hänsyn till.