Larm och hemautomatisera sommarstuga till prisvärd peng

Håller med!
Köp en där advanced flow ingår. När det lanserades fick man köpa till det. Denna “licens” följer sedan med själva enheten. Ska man uppgradera i efterhand kostar det några hundralappar har jag för mig. Dock värt det!

Hemförsäkringar upphör för det mesta att gälla om man har temp under ca 16 grader.

Det beror på vad du försäkrar ditt hus mot.

Hur säkerställer du isf att ev kvarvarande rester med vatten inte fryser sönder rörkopplingar?

Jag säkerställer inte det. :slightly_smiling_face:

Jag ser naturligtvis till att vattensystemet är tömt innan jag stänger ner huset. När jag öppnar upp huset igen kontrollerar jag vattensystemets rörkopplingar genom att låta vattnet sippra tillbaka in i systemet. Röranslutningarna som är trasiga byts ut, vilket händer mycket sällan. Det är sällan det är hårda minusgrader i vort vinterbonade fritidshus när värmen är avstängt.

Du har tappat ett ord … annars får man det jobbigt om man aktivt vill frysa sönder saker :kissing_heart:

1 gillning

ok. Där jag bor är det antingen svinkallt och frysrisk, eller fuktigt och mögelrisk. Ofta bådadera inom loppet av en månad.

Men det är nog inte detta som är den primära anledning till övervakning av en sommarstuga, det finns så mycket annat det kan vara bra för.

T.ex. vid inbrott kan det vara bra att åka dit för att ordna upp saker, lite dumt att ha en uppbruten dörr som står och slår. Bättre att åka dit och bomma igen så att det inte blir värre. Det handlar knappast heller bara om ekonomiska värden som man kan försäkra sig emot.

För mina föräldrar så är det en trygghetskänsla att veta att inget har hänt, då behöver de inte åka dit under vintern bara för att kolla att allt är okej. Där har de en ren besparing i form av resor som inte behöver göras.

Sedan är det kul för dem att se stugan och hur det ser ut där, även se olika typer av djur som vandrar in på tomten.

1 gillning

Jepp. Nu senast satte jag upp en ikea knapp i köket så man snabbt och lätt kan starta AC:n eller värmen i bilen. :smiley:

Tack för tipset! Är dock inte helt med på alla steg här. Jag behöver fortfarande ett home assistant os och sedan denna dongel ovanpå för kommunikation med alla pryttlar? Det räcker inte med en ethernetkabel till routern?

Ja, om pryttlarna använder Zigbee-standarden för kommunikation så behöver du en dongel så att Home Assistant kan prata med dom. Om pryttlarna kan kommunicera över WiFi så räcker det med att ansluta HA till en trådlös router.

mitt pågående projekt är att utöka WAF. En 4-knappig-knapp med att starta min musik, hennes standard spellista, hennes radio och våran spellista. Problemet är att vi har en Sonos i köket och en annan halvvägs in i matsalen/vardagsrummet.
Så, vilken startar man? Var händer om det redan spelar musik? Om jag kommer hem… ska man byta bort hennes skitmusik automatiskt? xD

1 gillning

Självklart.

1 gillning

Känslan av trygghet är förstås universell men inte alltid rationell. I dessa lägen tänker jag alltid på vad folk gjorde innan Internet, och just det trygghetsskapande ordnades förr i tiden genom att låta den fastboende grannen hålla koll på fritidshuset och ringa ifall något skulle hända.

2 gillningar

Fast det jag beskrev är helt rationellt. Får man inbrott och en uppbruten dörr så är det förstås bra att åka dit och stänga igen. Bara för att det varit inbrott så betyder inte det att det inte kan bli värre om dörren står öppen i flera månader innan de kommer dit nästa gång om det nu inte sker under sommarhalvåret.

Normalt sett har man heller inga fastboende grannar om det är ett sommarstugeområde.

Dina föräldrars lösning passar dem ganska bra kan jag förstå. :slightly_smiling_face:

Där jag har mitt fritidshus är många av grannarna från Danmark, Tyskland och Nederländerna (vi är i Småland), så det är helt normalt att de har avtal med någon som håller ett vakande öga.

Dock svårt för grannen att veta att köket har svämmat över om denne inte går dit dagligen och gluttar genom fönstren?

Då måste det regna ordentligt. :slightly_smiling_face:

PS. Som jag skrev tidigare så stänger man av vattnet vid huvudkranen.

Absolut, man kan stänga av vattnet, tänker mest på de gånger man inte gör det under det ljusa halvåret.

Man kan göra precis vad man vill, men jag ser inget vettigt syfte med att installera något som jag egentligen inte behöver.

Kan du förresten nämna ett rationellt argument för att inte stänga av vattnet under det ljusa halvåret? Kanske behöver du inte ens låsa dörren under det ljusa halvåret? Båda delarna tar bara några ögonblick.