Larm och hemautomatisera sommarstuga till prisvärd peng

Det beror väl på hur ofta man använder fritidshuset? Är det nästan varje helg så blir det lite tradigt att stänga av vattnet varje gång.

Sen är det såklart själva larmdelen som kommer på köpet, och möjligheten att “tända upp” huset innan man är där på plats, dvs lampor, vvb, värmepump, element. Det är ju trevligt med en helhetslösning för detta, och då är vattensensorer och rökdetektor en extra bonus. Men du har ju bestämt dig och det har jag också, så vi kanske lämnar det så?

2 gillningar

Nu handlar ju tråden om ett behov som någon har och som diskuteras, medan du snöat in på att just du inte har detta behov.

Min gamla pappa har en stuga ca 2 timmars bilfärd från hemmet. Trots avstängt vatten uppstår det ofta en oro hos honom kring läget vid stugan.
Är det orört, är det mycket snö, är det fint väder och lönt att köra dit, har robotgräsklipparen fastnat, är det läckage etc.
Jag installerade ett par billiga vatten och röksensorer, ett par kameror inne och ute samt en styrning till luftvärmepumpen och belysning.
Stor skillnad.

3 gillningar

Det är så du uppfattar det och frid med det. Jag uppfattar det som att någon har ett behov av en prisvärd lösning på något som inte är ett rationelt problem och som kan lösas helt kostnadsfritt på annat sätt.

Mina tankar kanske kan få någon att inse att man lägger pengar på något som med största sannolikhet aldrig kommer att hända och som inte heller hindrar det man fruktar ska hända. Men det är förstås utmärkt slow-TV, ingen tvekan om det.

1 gillning

Testa att gå in i ”bästa kaffet”-tråden eller ”bästa öl”-tråden och argumentera på samma sätt. Rent tekniskt kan man överleva utan föremålet i trådstarten men det är ett jäkla sätt att tjafsa sönder en annars bra tråd genom att skriva sju inlägg som bara säger till TS att hans fråga är invalid. Frid med det så att säga…

Jag tycker inte att TS fråga är invalid, jag utmanar den vanliga uppfattningen om prylar och säkerhet som är väldigt aktuell. Det kan vara så att TS inte hade tänkt på det, men TS svarade till slut och då är väl allt sagt.

Fjärranslutning till HA kostar inget, förutsatt att din Wifi har internet hela tiden.

Beror väl på hur man ser det. Kör man med NabuCasa, får stöd för fjärranslutning, Google Home / Alexa och på samma gång stöder utvecklarna - kostar det.

Vill man krångla till det finns det vägar runt via tex Duck DNS går det såklart.

Med fjärranslutning menar jag då såklart att man kan kolla var man än är i världen. Inte via appen när man är på samma WiFi.

Eller tänker du på något annat?

Jag har fast IP, men DynDNS är gratis för privat bruk och fungerar.
Sen har jag en VPN (Wireguard, som är gratis) som kör serverdelen på en Raspberry Pi4 och en klient i telefonen.
Startar WG klienten och kan komma åt allt hemma precis som om jag vore hemma varifrån som helst.

Det här upplägget ligger på min To Do. :stuck_out_tongue:

Hej!

Tack till alla er för värdefull input på min fråga. Nu har jag funderat och prövat mig fram. Eftersom den dyraste delen var hubben, så sökte jag på tradera och blocket och hittade en hub som tidigare inte nämnts här, nämligen aeotec smart hub. Den har tagit över från samsung gällande smartthings-konceptet. Jag har redan Samsung-tv i stugan, förhoppningsvis kan jag även styra den via hubben.

Anledning nr 2 till valet av hub var att den stödjer 3 olika standarder: z-wave, zigbee och matter. Ikeas grejer går på zigbee, så jag vill ha det kompatibelt (av kostnadsskäl). Här fick jag manuellt hitta drivers för att få det att funka (från ett smartthings community forum), så lite pill även om den startade upp fint. Den tillverkades i slutet av 2021 så troligtvis 2 år.

Så hittills har jag köpt:
1 aeotec smart hub (600 kr inkl frakt)
1 ikea badring (läckagesensor, 99 kr)
2 ikea parasoll dörr/fönstersensorer (200 kr)
2 ikea smart plug tretakt (200 kr)

Tänker sedan köpa en aqara röksensor (ca 300) samt någon siren (300) och någon billig inomhuskamera (riktad utåt) för 300.

Jag tror jag kommer på målsnöret till 2000 kr med denna setup.

Home assistant tänker jag nog köra hemma, som jag tidigare skrev så har jag en tunn klient som skräpar, passar bra till att få ordning ett bra skalskydd i vanliga bostaden.

Låter ju som att du fann ett ganska bra koncept för dig! :+1:

Ja, det har fungerat bra hittills. Smartthings hubben är ganska rudimentär, men funkar bra till ikea efter att man har hämtat uppdatering från smart things community. Jag köpte även en temperatur/luftfuktighet-pryl (sonoff) för att hålla koll på tempen under diskbänken, samt en extra vattensensor där.
Jag köpte också en röksensor (Nedis) som sitter i köket, även den kopplad till hubb och app.