Hemlarm utan uppkoppling - erfarenheter?

Hej,
Har varit Verisure-kund i många år men börjar tröttna på den höga månadsavgiften (650kr/mån!). Funderar på om hemlarm utan uppkoppling mot larmcentral kan vara ett alternativ. Bor i hyfsat stor villa i lugnt, tryggt område i mellanstor stad. Har barn och känt att brandlarmet varit den största tryggheten med nuvarande larm. Inbrottstjuvar tar sig in ändå om de vill…

Har ni erfarenhet och råd gällande lösningar utan månadsabonnemang?

Tack!

Skaffa Ajax hemlarm, köp själv och installera, koppla upp till larmoperatörer om du vill…kostar nog max 200 kr i månaden. Enheterna som du köper är lite dyrare men du kan räkna hem det på 12-18 mån sist jag räkna.

Vi har inget kopplat mot larmoperatör sedan flera år tillbaka och har inte kännt att vi är otrygga med de valet även om brandlarm inte är kopplat med massa kameror till Verisure som vi hade innan.

4 gillningar

Har kört fristående larm i 20 år, 2 olika boenden. Låtit lokala elfirman installera ett larm med de funktioner jag önskar. Rörelsedeckare, magnetkontakter, rökdeckare. Kostnad 5-10 tkr i engångskostnad, ingen månadskostnad alls. Ingen koppling till larmfirma, får meddelande i våra telefoner när det händer något. Styr allt via app.

3 gillningar

Finns ju larmcentral man kan koppla sig till. Lägre månadsavgift men då kostar utryckning en bra summa.

Viktiga där är att få reda på hur snabbt de kan vara på plats när de rycker ut. Säger de 30-45 min eller värre så gör de ingen nytta för själva inbrottet. Tjuvarna lär vara borta. Sen har order om att inte ingripa själva. Men att de dyker upp kan få tjuvar att fly.

Finns där kamera så är deras uppgift att ringa polisen om de ser att inbrott är på gång. Sen åker de dit och stänger eller tejpar igen dörr/fönster.

Exakta detaljer får du fråga om.

Kör du helt själv så är det upp till dig att kolla med kameran om där är inbrott, ringa polis eller grannar etc.

Sitter du på bio eller ute och festar eller är på resa, flyg etc. så kan det vara svårt att svara och agera.

2 gillningar

Tog över ett friköpt Powermaster 10. Betalar
500kr om året för koppling till oberoende larmcentral. Men har sagt upp det, ser ingen nytta med det. Får sms vid händelser ändå.

Får se när det slutar funka/blir helt obsolete. Då hade jag kollat på Ajax, ubiquity mm.

Får ju 10% rabatt på hemförsäkringen också så i praktiken är larmet gratis för mig…

1 gillning

Kan bara instämma. Fantastiskt system som var enkelt att installera och bara fungerar! En enda enhet av kanske 40 st har lagt av på 5 år och fick ersättningsprodukt en vecka senare på garant. Ukrainskt företag där jag var inställd på att det skulle sluta fungera eller i alla fall krångla i samband med invasionen men icke, märktes inte av ett dugg!

Initialt köptes det då jag räknade på att ha sparar in investeringskostnaden på strax över 2 år jämfört med svindyra larmföretag. Då valde jag dessutom ett STORT och väl tilltaget paket som täcker in det mesta, om inte allt. Resonemanget var också att larmföretagen inte hinner ut i tid ändå och blir det t.ex. inbrott går de inte in själv utan larmar polis. Det kan jag lika gärna göra själv då.

1 gillning

Därför man har flera som har tillgång till larmet. Så som telefonen larmar med t.ex. Ajax så väcks de döda kan jag lova. Har man flera som blir larmade så kommer alltid någon agera.

Jag skaffade larm från Länsförsäkringar 289/mån och 10% avdrag på min hemförsäkring så lite dryga 200/månad med fria utryckningar.

Installationen kostade ca 7,5k med mina extraval, med grundpaket så är det nu
2x vattenlarm
3x brandlarm
3x kameror med rörelsevakt
3x dörrbrytare
1 extra siren (brandlarmen är ordinarie sirener)
1 rörelsevakt

Nackdelar:
Appen laggar ibland.
Jag stör mig på att manöverpanelen inte indikerar konstant med en lampa när skalskydd är aktiverat, måste kolla appen eller trycka på manöverpanelen för att väcka den och se status. Det ska jag vid något tillfälle kolla med tekniska supporten om det går att fixa.

2 gillningar

Gick från Verisure till Ajax. Mycket bra beslut.

Har kopplat till larmtjänst för 125 kr/mån, men man kan ju köra utan larmtjänst. Då kostar det 0 kr/mån.

Beroende på din version av Powermaster 10 så kanske den går att uppgradera till 4G alternativt lägga till nätverkskort.
3000:- respektive 1800:- är priser jag såg två år sedan.
Sen finns alternativet att byta ut huvudenheten men behålla alla sensorer.
Dock inte billigt och kräver dessutom en molntjänst som du betalar för varje månad.

Jag hade nog kollat på andra alternativ, som Ajax.

Finns det något larmbolag där väktarna har en sportslig chans att gripa en eventuell tjuv? Jag tycker det verkar som att skadan redan är skedd när väktarna hunnit dit. Vad gör de då för nytta? Hur ser det ut med brand? Hinner de stoppa en brand om den löser ut?

1 gillning

Hur ofta har du läst eller hört att en inbrottstjuv åkt fast på bar gärning?
Och har du nånsin hört en vakt vara inblandad?

Jag har inte gjort det, så det känns som att det inte händer ofta.

Om där finns kamera och larmbolaget kan se brand eller inbrott så kommer de ringa brandkåren eller polisen. Samt skicka en bil.
De kan hjälpa till med att se till att dörrar och fönster går att stänga eller tejpas ihop för att slippa följdproblem (regn som kommer in till exempel).

3 gillningar

Jag har uppgraderat till 4G. :laughing: Var tveksam till att betala 2000kr för modulen men äsch, fick gå ändå.

Har inte haft larm tidigare och vi har varit föräldralediga sen vi flyttade in så oerhört sällan ingen är hemma nån längre stund. Sen har vi mer eller mindre bevakning av pensionärs grannarna 24/7 också.

Största värdet är brandlarmet skulle jag vilja säga.

1 gillning

Satte ihop motsvarande larm (så gott det går) för att jämföra det erbjudande vi precis fått av Sector med Ajax. Ajax skulle kosta 20 000kr + 179/mån och då har jag inte räknat på installation. Sector kostar 2 000kr + 550kr/mån med installation.

Väldigt stor skillnad i initialkostnad. Visst, på sikt kommer det räknas hem men det kommer ta tid.

Vill man ha en snabb översikt över totalkostnad 5 och 10 år finns följande artikel:

För min egen del landade jag i att antingen ta ett Ajax system, som har nämnts ovan tror jag inte riktigt på att väktare gör någon skillnad. Det viktigaste är brandlarm, skalskydd och ha grannar som man kommer bra överens med ifall larmet tjuter.

Med i ekvationen behöver också vara att larmföretag, i alla fall innan, har haft sjukliga prisökningar på löpande kostnader även innan inflationen drog iväg. Så 550 kr lär öka kopiöst mycket medan 179 kr för Ajax är konkurrensutsatt där du kan byta larmföretag om de börjar ta hutlösa priser för väktare.

Sen ställer jag mig frågande om enheterna som larmföretagen har kan mäta sig med kvalitén hos de Ajax har. Lite som att jämföra en billig laptop-PC med en påkostad MacBook. Mer relevant jämförelse är nog med det billigare Sikkert Hjem i så fall. Har dock ingen erfarenhet av larmenheter från företagen så är en okvalificerad gissning.

När jag gjorde en prisjämförelse med ALLA kostnader för cirka 5 år sedan så skulle vi gå plus efter 2-3 år med larm från Ajax.

Jag valde att köra ett skapligt stort AJAX-larm som jag kopplade upp till larmcentral för 1490kr/år

2 gillningar

Bra med sådana genomgångar. Safeland säljer enbart Ajax så tänker att det måste vara Ajax som representeras där. Slutsatsen blir lite samma som jag kom fram till men var förvånad att de placeras sig i mellanskiktet redan första året. År 5 är det halva priset eller mindre jämfört med övriga alternativ vilket också går i linje med det jag uppskattade när jag köpte Ajax. Vidare funkar som sagt alla enheter prickfritt så inte att de börjar lägga av efter ett par år heller.

Sätt upp en siren som låter som fan och kontakta alla dina grannar och berätta att om sirenen tjuter ska det ta det på allvar och se till ditt hus

2 gillningar

nu kanske min statistik har några år på nacken, men för några år sen var snitt tiden för en inbrottstjuv ca 7 minuter, det vill säga det är där en betydligt kortare tid än någon hinner rycka ut