Hemlarm utan uppkoppling - erfarenheter?

Varför skulle man köpa Ajax via Sector alarm och varför skulle man betala 179 kr/mån för väktartjänst? 20.000 kr är mycket. Jämför med andra återförsäljare så kommer du nog ner i pris.

Om man tänker köpa Ajax så gör man ju lämpligen det via t.ex. Safeland. Installationen görs enkelt själv. Det är ”Apple”-känsla på unboxing, kvalitet, finish, enkelhet.

Väktartjänst för 179 kr/mån låter dyrt. 125 kr/mån betalar jag. Skippar man det blir det 0 kr/mån.

Räkna på fem år så får du se vad som blir billigast.

1 gillning

Man får ju också tänka på de att ju fler enheter du tar med larmoperatörerna desto dyrare månadskostnad blir det. De vill ju mjölka dig på pengarna i månaden.

1 gillning

Den gängse uppfattningen verkar vara att det är brandlarmsfunktionen som skapar mervärde i hemlarm. Exakt hur fungerar den? Vad händer när det börjar brinna? Vilka åtgärder vidtar larmbolaget?

Tjuvlarm känns onödigt då jag, som så många andra, har en modern arbetsgivare som uppmuntrar hemarbete

De bolag som har direktkoppling till SOS.
Men det är nog främst för brand.
Tjuvarna är snabbare än så.

Jag kör Ajax som huvudsakligt larmsystem.

• Dörrsensorer (magnet + tilt + chock)
  • Rörelsesensor med inbyggd glaskrossensor
  • Brandlarm som kör både som vanligt brandlarm, men även på temperatur ökning och CO2-sensor.
  • Vattensensor på alla ställen där det finns vatten utöver badrum.
  • Väldigt hög siren

Parallellt med detta kör jag UniFi Protect, vilket är ett bra komplement. Kamerorna i Ajax-systemet är mer att de tar foton, och då bara vid larm eller “on demand” om man köper de dyrare. UniFi är på hela tiden och kör (lokal) AI-analys av både ljud och bild.

Inomhus:

• Alla kamerorna inomhus lyssnar efter både brandlarm och glaskross, så även en “dum” brandvarnare som vi har fler av skulle larma via UniFi protect.
  • Alla kameror inomhus lyssnar efter glaskross
  • Kameror i barnrum lyssnar och identifierar även barnskrik, så fungerar som extra babymonitor

Utomhus letar den efter allt möjligt, och fungerar som någon form av early-warning-system om skalskyddet är aktiverat. Är skalskyddet aktiverat kommer pushnotis till klockan med ett foto om det är en person som syns på tomten, eller om det kommer in en bil. Det är alltså inte om det är rörelse i allmänhet utan om den identifierar det som den ser som en person eller som ett fordon. Djur och växtlighet som vajar i vinden lurar inte systemet. Självklart med IR-nattseende.

Ytterligare en uppsida med ovan är att det går att sätta dit Postnord och DHL, när de hävdar att de inte kunde leverera för att man inte var hemma, fast utan att ens försöka då de aldrig satt sin fot på tomten.

Både Ajax och Unifi Protect är ju i någon mening uppkopplade system, men de är inte uppkopplade till en larmcentral utan till de personer vi valt. Går ju lätt att dela med närmaste familjen/vänner på ett sådant sätt att man ringer 112 åt varandra om larmet går och man inte får tag på de boende.

2 gillningar

Vi har numera installerat larmsystem med Yale smarta hem lösning där lås och larm är kopplat.

Larmet går till oss själva och främst för brand och vattenläckor. Om larmet går ringer vi själva räddningstjänsten.

Om man vill förhindra inbrott är bästa lösningen fortfarande mekanisk, laminerade fönster/fönsterlås. Säkerhetsdörrar.

1 gillning

Alltid på eller när det är larmat?
Om alltid på, hur hanterar de oljud från film/tv?

Överskattat.
Klass 3 och 4 är vanligast och jag har upplevt vad “proffs” kan göra mot en klass 4 dörr och hur snabbt det går. Trots att grannar ringde polis så tog de sig in och rota igenom nästan allt och var långt borta när polisen dök upp.

Dörrarna ger endast falsk trygghet.

Tack för tipset, då kan man välja att uppgradera om man har mycket värdesaker framme.

De fungerar säkert på oerfarna inbrottstjuvar utan bra verktyg.
Men om det är en erfaren och förberedd tjuv så har dörren ingen större verkan.

Om vi pratar om villa eller radhus så lär det antagligen vara enklare att ta sig in genom ett fönster så där gör dörren ingen egentlig skillnad för tjuven kommer in på annat sätt.

Det går ju att välja själv i väldigt stor utsträckning. Du kan välja “per feature” om den ska lyssnas efter eller ej. Och vad du vill ska hända givet olika förutsättningar. T.ex. bara trigga på vissa ljud när du inte är hemma eller på någon annan logik du själv väljer (de har öppet API).

Men du har rätt i att systemet, om det är på och du är hemma, kan trigga på saker i onödan. Exempelvis har systemet reagerat på ett glas som tappas i golvet när vi var hemma, och larmat (=pushnotis) om att den hört glas som krossas. Förvisso rätt, men onödigt. En gång vet jag att den reagerade på en brandvarnare på TV, men det är nog ytterligheten. Vill inte stänga av att lyssna på brandvarnare.

Så man får skilja på vad den detekterar och vad den gör när det detekteras. I mitt fall är det lugnt att få en pushnotis med en snapshot från kameran vid glaskross eller en kort film när brandlarm hörs, även när jag är hemma. Man behöver ju inte dra igång en siren bara för att den hör en hund skälla (ja, det är möjligt att trigga på hundskall, och ja, det är möjligt att dra igång en siren).

Det jag gillar är öppenheten, dvs du kan själv välja och styra, i kombination med att du kör både inspelningen från kamerorna och dess AI-analys helt lokalt hemma. Det går inte till något Kina-moln och internet behövs ju bara i den mån du vill ringa in utifrån och kika när du inte är hemma eller för den delen om systemet vill skicka en pushnotis.

Ajax-systemet har inbyggd batteribackup och 4G, så om ström eller internet försvinner så kommer jag få notis om att så har skett, åtminstone, även om man i det läget hade förlorat kontakten med kamerorna.

1 gillning

Ett bra skalskydd är bra, då det har en fördröjande effekt. Men det gör bara några få minuters skillnad om vi pratar normala grejer privatpersoner kan tänkas ha i sin villa.

Ett annat sätt att förhindra är att avskräcka tidigt likt det jag beskrev med med early-warning-systemet ovan. Exempelvis ökar fasadbelysningen från 50% till 100% och extrabelysning tänds om den upptäcker personer som lurkar runt utanför redan innan de hinner fram till huset. Eller för den delen ropa ut ur kamerahögtalaren att man är på film. Vilket får dem att inse att någon tittar redan innan de börjat. Hade jag varit tjuv hade jag behövt vara bra motiverad för att gå vidare och börja bryta mig in då.

1 gillning

Ja, eller så tar de grannhuset utan dessa hinder. Har varit med om att de lyckats krossa fönster och sedan stuckit när de upptäckte att det satt lås på fönstret. Dessutom rörelse detektorlarm när man väl kom in. Förmodligen inte värt besväret om man inte vet att det hänger en äkta Zorn därinne.

Har ett fristående larmsystem från Panasonic. Kostade typ 4-5000 kr för huvudenhet, ett par rörelsedetektorer och ett gäng magnetkontakter vid dörrar och fönster.
Har touchdisplay med kod eller tag.
Funkar alldeles utmärkt på alla sätt både bortafunktion, och skalskydd.
Det enda jag var ute efter var att det ska tjuta och leva jävel, så de som bryter sig in skräms bort.
Man kan köpa till utomhussiren och stora saftblandare och skit med, om man vill :sweat_smile:

Jag har svårt att förstå poängen med hemlarm. Vad för värdesaker kan en medelklass i mellansvensk villaförort rimligen ha hemma som är värt att ta?

Reklamsnuttarna jag hört för verisure är ju absurda… “det står någon på min gård…” ring polisen för h*****vete

“Jag har vaknat och känner lukten av rök…” ring för f*n inte verisure - ring brandkåren!

Om inte brandlarmet har väckt dig så kommer absolut inte Verisure som ringer din mobil med nattläge “stör ej” att klara av det

Det här känner jag är en tjänst som vaktbolagen lyckats skrämma oss att tro att vi behöver.

Vad kostar det sa du? 650 spänn i månaden?
Klart billigare att lämna dörren olåst och låta pundarna bära ut TVn. Du får en toppen ny och modern plattskärm att dekorera väggen med varannat eller vart tredje år och bärhjälp för din gamla helt på köpet för samma kostnad.

4 gillningar

Smycken och kontanter. Bärbara datorer. TVn skiter de i, likaså allt annat tyngre som de inte orkar bära med.

Det ska gå att sälja stöldgodset snabbt.

Plus att för de flesta är det obehagligt att någon främmande person har rotat runt i privata saker. De känner sig otrygga i hemmet.

1 gillning

Du har nog missat att du med ett brandlarm som är uppkopplat även fungerar när du inte är hemma. Det kanske annars hade varit så att din brandvarnare piper hemma och du är på jobbet. Då hör du inte brandvarnaren men du märker ändå att det börjat brinna → går att larma brandkåren direkt och inte 17:30 när du kommer hem.

Samma så med läckagevarnare som är kopplat till de flesta uppkopplade hemlarm. Bättre att ringa försäkringsbolaget/rörmokaren när det börjar läcka än när du kommer hem och märker det 17:30.

Det kan ju också vara bra att veta att någon slagit in ditt fönster, vilket de flesta moderna uppkopplade larmsystem klarar av, även när du inte är hemma. Tänk: det är bättre att få reda på att rutan är sönderslagen direkt, än att vänta med att upptäcka att det regnat in i två veckor under din semester då du varit bortrest.

Sedan kan man ju diskutera på vilket sätt det behöver vara uppkopplat, och larmcentralers priser är ju hutlösa. Ajax löser ju det på annat sätt. Men att inte ha ett hemlarm (inklusive kopplad brandvarnare, detektor för glaskross, detektor för läckage) går ju fett bort.

Vem har sagt att jag räknade på att köpa Ajax via Sector? Det går förmodligen inte ens.

Att något har “Apple”-känsla när det packas upp är ett dåligt betyg,

Fram med :popcorn: nu när det blir en diskussion Apple vs annat sämre snarare än om larmen ska vara uppkopplade eller ej :cowboy_hat_face:

Självklart vill man som konstaterats ha just Apple-känslan. Allt bara fungerar direkt. Oavsett om det är iPhone med AirPods, eller Ajax-hubben och dess sensorer.

1 gillning

Har bara skummat lite i tråden, men om man tänker att tjuvar alltid hinner ta sig därifrån före t.ex väktare dyker upp - tänk på att vid vissa inbrott kanske man är hemma och sover (och ibland är det hela poängen), och när det gäller personskador är det inte alls säkert att det blir ett snabbt förlopp. Kan ju bli väldigt utdraget beroende på syftet.

1 gillning