Hemlarm, vad ska man köpa?

Hej,

Kommer inom ett par månader flytta från lägenhet till parhus, och har börjat snegla på hemlarm och tagit in offerter.

Har märkt att dom flesta leverantörerna med abonnemang och larmcentral ligger på ca 7000kr installation + 420kr/mån i abonnemangsavgift.

Finns även att köpa egna trådlösa paket som man installerar själv att köpa, från mängder av olika fabrikanter. Kostar mellan 4-6000 beroende på paket man vill ha. Är oftast anslutet till WiFi och egen mobilapplikation för kameraövervakning osv.

Har inte något lösöre av något större värde i bostaden, runt 50kkr totalt. Känner mest att det vore skönt att ha som för tryggheten för familjen och för att möjliggöra lite övervakning när man är bortrest.

Lite frågor från en nybörjare på detta:
Vad har ni för erfarenheter av olika system, vilka är bra?
Är det värt den extra månadsavgiften att ha ett abonnemang hos larmcentral?
Påverkas försäkringspremier beroende på vad för system man har?

Bor i hus och har funderat på larm men ångrar mig varje gång jag ser prislapparna.

Försäkringspremier brukar tyvärr inte påverkas, eller iaf så lite att det knappt blir en faktor.

Verisure/sector alarm och de är säkert bra, men hujedamig vad de tar betalt. Det är nog lite mer finslipad helhet jämfört med de man köper själv och ansluter till valfri larmcentral. Det är just känslan av trygghet veri/sector säljer, och det verkar de ju ändå göra bra.

Kopplingen till larmcentral är ju främst till för att tejpa igen det trasiga fönstret där tjuven gått in när du är på semester eller ringa brandkåren. Man ska ha bra med tur om väktaren är så nära att tjuven inte hinner fullföra inbrottet.

2 gillningar

Jag tänker ungefär som Kalle, jag ser inte så stort värde i kopplingen mot larmcentral. För mig är det mest värdefulla att få reda på att ett inbrott skett innan jag kommer hem och öppnar dörren. Därför har jag köpt några kameror som kopplas upp med Wi-Fi och kan ha full koll på hemmet via mobilen.

3 gillningar

Jepp, närmaste central för oss är 3 mil bort, dvs totalt meningslöst. Oavsett så är larm och speciellt kameror absolut inget jag vill ha i mitt hus.

1 gillning

Vi har haft Verisure i drygt 10 år. Ligger som tur är som ett “second system” till mina föräldrars system och har därför en ganska bra rabatt. Det är dock rejält dyrt och att byta ut komponenter som blir slitna kostar rejält med pengar.

Det som finns en litet mervärde för mig är det övervakade brandlarmet med bildverifiering i och med att vi har hund som ibland är ensam hemma några timmar då och då.

Har dock varit problemfritt ägande under tiden vi har haft det och har endast bytt batterier (själv) då och då i brand- rörelse- och manöverpanel. Brutalt dyrt och ständigt prisökningar om man inte säger upp larmet och får ett bättre pris årligen.

Larmmässigt finns det betydligt bättre lösningar dock.

Vi använder UniFi Protect som system för kameraövervakning. Lite dyrare men bra funktionalitet och enkelt för familjen att sköta.

2 gillningar

Tjo. När vi flyttade in i vår nuvarande BRF kollade vi runt och fann att leverantörerna hade väldigt snarlika priser. Det som avgjorde för oss var funktionerna och hur ny tekniken var. Vi hade aldrig köpt utan att få kraftig rabatt. Kolla runt hos alla företag du är medlem i och se om de har några förmånliga rabatter på larmsystem. Jag tror vi fick ned vår kostnad till 1500 för alla prylar och installation med löpande månadsavgift på 400. Går man till deras sajt går det på uppåt 10 000. Fick också in ytterligare rabatt plus fler prylar gratis genom handskrivna kråkfötter på kontraktet som säljaren hade med sig. Förhandla alltid. Gå inte med på listpriset.

1 gillning

När vi flyttade till huset i december var redan ett Verisure system installerat, så jag har ingen koll vad det skulle kosta att installera.

Jag vet bara att systemet är hyrt av Verisure, och vi betalar 369kr/mån (tills vidare)

Det stora + + + ar brandlarmet som är direkt kopplat till deras tjänst, så även när nåt skulle hända när man är bort agera de direkt.

2 gillningar

Här finns en test

1 gillning

När vi flyttade in i BRF så fanns ett installerat larm från https://lflarmcentral.se som vi tog över. Månadskostnaden för larmet minus rabatten som vi får på hemförsäkringen gör att den faktiska kostnaden för larmet hamnar på knappt 70 kr/mån.

1 gillning

Jag har använt sikkerthjem i 4 år och är supernöjd!

Ingen månadsavgift men betalar ca 300kr/året för sim-kortet i huvidenheten.

Finns bra startpaket för mellan 2000-4000kr beroende på storlek

1 gillning

Hej

Vi använder oss av systemet Somfy och är mycket nöjda. Inga månadsavgifter och är man intresserad av smartahem så kan man komplettera med det.

1 gillning

Vi har haft Verisure i ca 10år. Nöjda men väldigt dyrt enl mig. Vår utrustning är i dagsläget gammal och ej uppgraderingsbar. Ringde och frågade om billigast möjliga alternativ. Vi plockade bort utryckning och halverade kostnaden till 250kr/mån. En utryckning kostar ca 1000kr. Aldrig behövt någon utryckning på 10 år. Har försökt få Verisure till att byta ut vårt gamla system utan utryckningar men det går tyvärr ej. Kommer inom kort avsluta vårt abonemang och köpa Yale istället.

1 gillning

Har inget larm och som jag hörde från en pensionerad polis. “Helt meningslöst och som att kasta bort pengar”.

Hört på annat håll som jag inte vet om de stämmer men enligt fackliga bestämmelser så får inte väktarna som rycker ut vid larm ingripa om de är ensamma och iaf i mina trakter så patrullerar väktarna ensamma så vilken nytta gör dem då?

En säljare för detta körde stenhårt med “vet ni hur länge man får vänta när man ringer SOS alarm, 10 minuter är snitttiden. Hos oss är den några sekunder.” Tvivlade på hans siffror och kollade upp, inte i närheten av detta. Utöver de varför skulle man ringa dem före polisen om de var ett inbrott?

Angående brandlarms funktionen så finns de brandvarnare på kjell och company för typ 300 kr som man kopplar upp mot Wifi. Fungerar väl lika bra som de larmtjänsten har?

3 gillningar

Jag har full respekt för det du skriver vilket också är anledningen till varför vi valde vår leverantör före alla andra. Då vi bor i ett område med mycket spring och stora gigantiska fönster är det busenkelt att komma in om man vill. Grejen med Verisure är att de har en mojäng som skapar rök vid inbrott. Detta kombinerat med kameror som fungerar i mörker och rök gör att vi fastnade för just Verisure. De vi jämförde med hade detektorer som reagerade efter ett fönster var krossat. De som Verisure har reagerar vid vibrationer vilket är i ett tidigare skede, vilket köper några sekunder för rök att fylla rummen.

Därför min rekommendation är att se vilka behov man har innan man köper något och att alltid förhandla priset. Det går att få ned :slight_smile: .

2 gillningar

Tog mitt larm via Länsförsäkringar för några år sedan. Nästan noll i installtionskostnad och en väldigt låg månadskostnad. Kan ha ändrats sedan dess, men det kanske är idé att höra med dem.

1 gillning

Jag valde Alert Alarm.
De har om en kund tipsar om en ny kund så får man 1 månad gratis eller så kan man välja nya enheter.
En kollega tipsade om mig. Jag fick samma kampanj som han hade fått tidigare.
Så hela paketet var gratis. Månadskostnaden är 300kr.

Installationen gör man själv. Tog 20min att få upp alla grejer.

Är nöjd än så länge. Var dock strul en längre tid med deras app i våras.

Har fått användning av termometern i appen när en säkring gick och värmen sjönk kraftigt i huset när vi var bortresta.
Samt jag känner tryggheten med brandlarmet som går på telenätet och inte Wi-Fi.

Intressant att det finns som produkt nu. Flera år sedan hade en kollega som skyddade sina saker med ett röksystem för museum (röken skadar inte känsliga tavlor eller tyger) kopplat till strobeljus och siren. Hade du inte epilepsi före inbrottet, så kommer du att ha det efteråt. Poängen var att stoppa tjuvar vid dörren så det inte blev skadergörelse när tjuvarna välter och förstör saker för att komma åt det säljbara. Signal till väktare var ju också påkopplat.

1 gillning

Tack för tipset, har nog landat i att det får bli ett Yale utan abonnemang faktiskt!

1 gillning

Vill du ha ett larm utan abonnemang, kolla då på Ajax Systems också. Jag valde mellan Yale och Ajax, det blev Ajax för mig och jag är verkligen nöjd.

2 gillningar

securitas home som kändes som ett balanserat val för oss

299kr/månad med fria utryckningar.

Verisure och sector ville ha runt 500/månad för samma saker…