Jag har också erfarenhet av Sikkerthjem men är inte lika nöjd. Systemet är klart billigare än många konkurrenter, i synnerhet alla drakarna med sina (i mitt tycke) rena ocker i månadsavgifter.
Det som jag tycker är bra med Sikkerthjem är att det kan ge samma varningar som övriga vanliga larm, d.v.s. “sensor X har triggat larm” eller “brandlarm Y utlöst”, både över internet och sms.
Den tveklöst största bristen med systemet är att det är skämtkvalitet på hur larmet utlöser: när en sensor triggas går nedräkningen till larm igång. Har användaren valt att den ska uppmärksammas med ljud (vilket jag tror de flesta vill för att undvika vådalarm) så är det huvudenheten som piper och inte systemets koddosor.
Om den som bryter sig in hittar basenheten kan han därefter osäkra larmet genom att förstöra basenheten. Görs det innan nedräkningen är klar går inget larm i huset, över internet eller sms. Löjeväckande!
Däremot aktiverar jag alla rörelsedetektor vid bortresa, detekterar dessa någon rörelse push notis till min mobil. Funderar på att installera 1-2 utomhussirener som får starta vid larm men har inte orkat än.
Annars har jag värden bästa inbrottslarm som grannar, nyfikna pensionärer som kan prata en vecka om de ser okänd bil…
Jag kikade på den här frågan för några år sedan. Min lösning blev att satsa hårt på att förbättra skalskyddet men skippa larm.
Polisen rekommenderar inte larm annat än som komplement till ett starkt skalskydd. Googla på ämnet så hittar du mer information.
Larm har ingen väsentlig avskräckande effekt mot inbrott. Däremot är det dyrt.
Jag hörde av mig till polisen för att höra vilka åtgärder de rekommenderade. Det ledde till att jag fick besök av den lokala polisens brottsförebyggare. Av honom fick jag konkreta tips om hur jag skulle tänka kring skalskyddet.
Jag har följt hans råd till punkt och pricka.
I huset har jag bytt ut alla dörrar och fönster. Jag har nu PWC-fönster i hela huset och lås på många av fönstren. Ett antal fönster är fasta, alltså inte öppningsbara.
Totalkostnaden för min investering motsvarar ungefär vad det kostar att ha larm i 20 år. Jag räknar kallt med att investeringen ska ge ”bättre avkastning” än larm.
Jag hade ett inbrottsförsök får två år sedan. Jag upptäckte ett brytmärke på altandörren, den plats som jag redan tidigare identifierat som husets svagaste punkt. Altandörren har nu ett kraftigt lås med många fästpunkter runt om hela ramen. Mannen med kofoten märkte att det inte gick att bryta upp dörren och gav upp.
Av den enkla anledningen att vi installation var det nyuppdaterat och 50% rabatt i intro pris. (Gar mest att vi larmade lite extra fönster osv…)
Prinära var dock låg månadsavgift (eller låg och låg, lägst) med samma väktare som de andra bolagen. 320kr tror jag det är.
Fördelen för mig med att faktiskt gå på ett uppkopplat larm är primärt, att man får en snabb utryckning med brandkåren iom att de kontrollerar via kameror och larmar direkt.
Sedan om det är normalt inbrott så tror jag inte de kanske tar tjuven, men däremot säkrar av och ser till att det tex inte regnar in osv.
Stora fördelarna här är ju då att detta sköts året om/ dygnet rubt även om jag är hemma eller ej. Så tex om man sitter på flyger och larmet går så blir det trots allt åtgärdat. Det är den lyxen jag anser mig betlalafal.
Vi har verisure och är nöjd med detta. Blev halvt ihjälskrämd natten till julafton när larmet gick runt 3 på natten och vid altandörren var där färska fotspår i nysnön och imma från andedräkt på glasrutan… Bråttom därifrån måste personen fått för jag var uppe ur sängen på bara några sekunder utan att hinna se personen.
Larmoperatör från verisure ringde upp oss via högtalaren och kunde lugna ner oss efter en stund.
Här är en topplista som 20st tjuvar själva har värderat avskräcker mest:
(20 inbrottstjuvar fick ranka varje faktor från 1 till 5, där 1=”Avhåller inte alls” och 5=”Avhåller maximalt”. Varje faktor kan alltså få som lägst 20 poäng och som högst 100 poäng.)
79: Mycket människor i området
78: Vetskap om hund
78: Gallergrind
77: Fönstergaller
76: Vetskap om larm
72: Synliga människor i området
72: Eftersatt hus (oordning, brytskador, klotter)
70: Frågvisa människor i området
66: Säkerhetsdörr
64: Väl synbart inbrottsobjekt
(fönster/dörr med boende mitt emot, företag, trafikerad gata el. liknande)
63: Antal lås på dörren
59: Kamerabevakning
58: Vetskap om att människor finns i området (t.ex. i angränsande lägenhet)
58: Typ av lås på dörren
56: Skylt om larm
56: Brytskydd med negativ brytvinkel längs hela dörrbladet
54: Skylt om kamerabevakning
53: Skylt om grannsamverkan
49: Öppen dörr
45: Skylt om bevakat område
45: Fönsterlås
42: Skylt om hund
40: Brytskydd (T-järn vid låsen)
33: Butiker i eller i nära anslutning till objektet
31: Stängd olåst dörr
27: Väl underhållet hus (god ordning, utan skadegörelse och klotter)
25: Fasadmonterad byggnadsställning
24: Avgränsning som markerar privat område (ex. staket, buskar)
23: Synligt “bytesvärde”
21: Skylt om privat område
Källa Aftonbladet, så man får väl ta det med ett kilo salt
Håller helt med. Jag upplever hemlarm som en enda stor scam som har tämligen låg effekt och bara kostar. Särskilt om man tror att larmbolagets utryckningar ska göra från eller till. Tror att det är extremt sällan det gör någon skillnad för medelsvensson med ett normalt bohag och utan dyra lyxprylar.
Jag jobbar själv på säkerhetsfirma som sköter installation av hemlarm och även larmutryckning. Många av våra kunder ser ju det som ren tur att vi råkar vara i närområdet och kunna få fast gärningmannen/kvinnan men har ändå valt att ha larm uppkopplat till oss för känsla av trygghet.
En familj på orten hade inte larm när inbrottet skedde, tjuvarna slapp iväg med kontanter, smycken och andra värdesaker. Familjen beslöt sig för att sälja huset på grund av att de kände sig otrygga i sitt hem när de hela tiden kom att tänka på att en okänd person varit inne och snokat.
Sommartid är kunderna rätt ofta på sina sommarhus och ifall larm kommer, är det då brand, inbrott eller läckage larm så upplever de en stor lättnad när de vet att det finns någon som granskar larmet 24/7/365.
Allt handlar i slutänden om känslan av trygghet för mig, finns ju många sätt att säkra sitt hus så man själv känner att det funkar!
Polisen har flera broschyrer och annan information upplagd online där den här frågan gås igenom grundligt. Du bör läsa på där innan du börjar fundera på larm.
Polisen har tydliggjort just att larm inte har någon stor avskräckande effekt. Det scenario som de verkar utgå från då är att någon bestämt sig för ett visst objekt. Då innebär det att objektet verkar bra utifrån andra parametrar. Naturligtvis är verkligheten mer komplex men det ger ändå en vägledning.
Jag skulle själv tro att larm mycket väl kan vara vettigt i vissa typer av hus och lägen men att det inte alls har den generella effekt som larmbolagen vill göra gällande.