Tråd för oss som inte gillar larmförsäljare 😂

Utbrytning från tråden: Uppdateras: VERISURE - börsnotering / IPO 2025 | Analys och en eventuell SpekuleraTillsammans då jag misstänker att detta sidospåret kan inspirera andra och börja leva sitt eget liv. /jan :face_blowing_a_kiss:

Jag brukar inte hoppa på IPO:er, så jag gör inte det nu heller. Men jag vill ändå passa på att dela den lilla skylt jag har på min ytterdörr:

Ja, detta är alltså helt sant och ja, jag är en surgubbe ibland. Men det visar ju också vilken aggressiv marknadsföring de haft inför denna börsintroduktion.

p.s. Om skylten funkar? Ja, det gör den. :+1:

p.p.s. Jag fick byta till bild på plats för inte ens Jan trodde väl jag var så här gubbsur. Och ja, spindlarna ingår.

31 gillningar

Kan man beställa en sån? Larmförsäljarna är de jobbigaste. Jag vill ha larm mot dom själva, finns det?

5 gillningar

Jag frågade en larmsäljare om larm mot dörrknackare, men han blev sur.

12 gillningar

Nu när det blev en egen tråd:

Det är bara att tjoa till om någon vill ha en InDesign-fil eller en jpg på just den där. Skriv ut och laminera. :partying_face:

1 gillning

Alltså, som en som faktiskt knackat-dörr, så kan jag säga att det inte är så himla lätt från andra hållet… :wink: :heart:

3 gillningar

Sedan älskar jag @angaudlinn att du ändå har en Larm-skylt under. :joy:

5 gillningar

Vilken tur att du hittade något vettigare att göra med ditt liv Jan. :heart:

Och larmskylten ja, de betedde sig inte som testosteronstinna gorillor på zoo. Verisuresäljarna däremot är ett eget släkte… ras… art.

Den senaste gången en säljare dök på mig var på Medborgarplatsen i Stockholm. Han var supervänlig och kommunikativ. När han sedan förstod att jag redan bidrog så önskade han mig en trevlig kväll och strosade vidare. Det var Stockholms stadsmission han samlade givare till. Men de ska å andra sidan inte heller börsintroduceras i dagarna…

1 gillning

Säljare på stan är det bara att skaka på huvudet till och kanske göra en nekande gest med handen, så går de inte på en. Om de alls pratar med en kan man bara avbryta med “Nej tack” innan de hunnit säga mer än två ord. Ingen säljare har någonsin fortsatt efter det.

2 gillningar

Kul tråd, jag chockade nog Verisure-säljaren häromveckan. Öppnade dörren, mumlade en mening i stil med att vi inte behöver ert larm och stängde dörren (allt över på ca 1,5 sekunder). Inte ens frugan hörde vad jag sa..

Vi har larm men ingen lapp om det..

En annan tråkig historia var när en säljare till läkare utan gränser försökte få med mig. Hon gick liksom med/följde efter oss när vi gick förbi. Det var mitt i den Malmöitiska December-kylan och hon ramlade på en isfläck varpå jag klämkäckt (läs drygt) sa att det verkar som om hon behövde hjälp av en läkare..

5 gillningar

Verisure ligger väldigt högt på vår lista över ovälkomna besök. De är bara marginellt mindre ovälkomna än klientelet de ska skydda mot.

Otroligt påträngande säljare som inte accepterar ett nej. Inte två nej heller…

6 gillningar

Fördelen med hyresrätt, här kommer de inte ens in i huset. :rofl:

6 gillningar

Är det inte bara att säga “Nej tack” och stänga dörren? Man måste inte vänta på att de pratar klart eller går eller så.

(Står de i vägen och inte låter en stänga dörren, eller vad? Då är det bara att ringa polisen, de tar allvarligt på pågående intrång i någons hem.)

1 gillning

Så gör jag också och det brukar som sagt funka bra. Men med ett trevligare sätt kan jag absolut också lyssna på någon som har något vettigt att säga/sälja. Det var mest så jag menade.

Jag tänker att jag gör en säljare en tjänst om jag är tydlig och kort. Ingen säljare vill spendera tid om det är omöjligt att få sälj. Bättre att de kan få gå på någon som faktiskt kan tänka sig att köpa.

2 gillningar

Det gäller väl generellt i flerbostadshus och inte exklusivt för hyresrätter?

7 gillningar

Jag har stenhård policy: det är jag som initierar en möjlig affär, gör research, bestämmer, väljer tillfälle. Hundra procent förbjudet att köpa något i stunden där extern initierat.

21 gillningar

Handlar väl mest om hur otrevlig man ska vara själv.

Senast Verisure dök upp satt jag i jobbsamtal över Teams.

Öppnade dörren, såg dem. Sa “Sitter i jobbmöte, inte intresserad” och stängde dörren. De hann inte reagera. Just då brydde jag mig inte om jag var ohövlig eller inte.

1 gillning

En annan tragisk grej är att de gärna siktar in sig på t ex hösten då mörkret fallit och “stranger danger” blir mer aktuellt i folks fantasi. Sedan går de till villaägare och knackar på vid huvudentrén där de garanterat vet att de flesta inte går in och där man också effektivast tömmer hela bottenvåningen på varmluft då det inte finns en sluss i form av hall/tvättstuga el dyl.

Ja, jag hatar larmförsäljare. Det märks va’? :partying_face:

1 gillning

Man kan göra det och fortfarande vara trevlig. Dvs man behöver inte prata på ett arg sätt eller se arg ut eller vara aggressiv. Neutralt leende, neutral ton: “Nej tack!”, stäng dörr :smiley:

1 gillning

Såklart. :blush: