Tråd för oss som inte gillar larmförsäljare 😂

Iom att du har glasdörr så kan du ju bara ropa “Nej tack!” genom stängd dörr och återgå till att göra vad du höll på med. Behöver ju aldrig ens öppna dörren för att upptäcka att det är säljare.

Men skylten är ju bra om den får folk att aldrig ens ringa på, så du slipper avbrytas med vad du höll på med.

Samma här

Talade med en som leta efter donatorer till en hjälporganisation.

Sa: Ja, jag donerar gärna. Ge mig en broschyr eller så kollar jag på webben etc.

De svarade med “Nej, du måste skriva upp dig här och nu”.

Mitt svar blev: “Jag köper inget och blir inte medlem vid dörren. Det gör jag på egen hand i lugn och ro.”

De hade problem med att fatta detta och försökte övertala mig.

2 gillningar

Exakt så, det är just att slippa det som är det fina. En enda har missat skylten, men då var det iofs beckmörkt så hon var förlåten (och inte från Verisure).

2 gillningar

Det är samma som med Verisure. Säljaren får pr0v1510n på det som de säljer på plats, inte på kunder som värvas.

Muppar.

Känns som om din nästa skylt kommer vara

Skottpengar på säljare från Verisure

:rofl:

1 gillning

Batteridriven ledlampa med rörelsedetektor och solfångare :smiley:

1 gillning

Erfaret. Jag har ett liknande inlägg som väntar på granskning :joy:

1 gillning

Noob :laughing:

Tio tecken

2 gillningar

Kanske inte, men de ändå lika omtyckta som hemorrojder på en cykelsemester. :wink:

1 gillning

De fattar, men säljare med provision vill få affären taggade på sig själv så de får provisionen.

1 gillning

När jag försökte det så stack Verisure-säljaren in foten i dörrspringan. Jag skojar inte.

1 gillning

Det borde du polisanmäla. Är inte sånt hemfridsbrott?

Edit:

har ett hemfridsbrott fullbordats redan då inträngandet ”är partiellt (t.ex. ett ben i en dörröppning)”

2 gillningar

Jag misstänker att det är väldigt svårt att veta vem man ska polisanmäla. Förmodligen köper Verisure in “tjänsten” av någon underleverantör med väldigt otydliga anställningsförhållanden. Det finns ju gott om sådana usla säljartjänster på arbetsförmedlingens sidor.

1 gillning

Jag har nu tillräckligt många varningsskyltar (om min väldigt skarpa vakthund) och tillräckligt högt staket för att försäljare inte ska knacka på. Men för ett antal år sedan var det en larmförsäljare som knackade på hos min hundvakt (när min hund var där). Då min hund ganska tydligt markerade att besöket inte var önskvärt ropade försäljaren (med benen på ryggen) NI BEHÖVER JU INGET LARM I ALLA FALL! :laughing:

6 gillningar

Håller helt med om dörrknackarna från Verisure. Ogillar att de kör uniformsliknande klädsel med brickor typ som för att se ut som myndighetspersoner.

Är också sugen på en liknande skylt, men vill inte avskräcka barn som säljer för skolor och idrottsföreningar.

1 gillning

Verisure är dryga men hemma hos oss är Sector Alarm ännu drygare och här mycket mer frekvent.

Minst en gång i halvåret men förmodligen oftare då de säkert är här när vi inte är hemma eller inte märker det.

En gång bjöd jag in en av dem för att luska i om de har någon statistik på om larm faktiskt överhuvudtaget förebygger inbrott.

Det hade de inte.

Sen kan man väl argumentera för att larmet mer syftar till att minska tiden tjuven har på sig att rota runt men de flesta tjuvar stannar nog inte så länge oavsett om det finns larm eller inte.

Jag har i alla fall räknat på det och kommit fram till att vi har för lite värdesaker för att det ska kunna löna sig i längden ens om vi får inbrott 1-3 gånger i livet vilket är osannolikt.

Abonnemangen är för dyra och hindrar egentligen inte ens stöld.

1 gillning

Sjukaste med Verisure är att de börjar ställa en massa frågor om mitt larm. Om de visste nåt om säkerhet så förstod de väl att det sista jag skulle göra att berätta något om mina säkerhetsåtgärder för någon rando som ringer på dörren.

7 gillningar

Polisen kan hjälpa dig om du ringer dem. Jag tror generellt man inte polisanmäler en person, utan ett brott, och sedan identifierar Polisen misstänkta. Men det lär vara personen som sätter foten i dörren som är den som är den.

2 gillningar

Jag ska passa min äldstes amstaff en helg nästa år. Då kanske jag ska roa mig med att ta ner skylten? :zany_face:

Det är ett pris jag är villig att betala (jag köper ändå inte strumpor, gräddbullar, stearinljus och småkakor vid dörren). Dessutom lägger de ofta lapp i lådorna här i kvarteren.

Bra räknat. Det jobbiga är att nå’n är inne och rotar (been there, had that, didn’t like it), inte att de tar något. Tanken är väl primärt att de ska gå till någon utan larm. Så verkar de flesta resonera. Sedan har ju inte Verisure rosat marknaden med sina skandaler med påslagna kameror och liknande heller och de där töntiga rökpatronerna ger jag ingenting för heller.

Så sant. Jag hörde en historia från en polis om en äldre man som inför varje sommar satte en flaska whiskey i uterummet med en lapp där det stod “till tjuven”. Han slapp tydligen alltid inbrott till skillnad från grannarna (men flaskan brukade försvinna). Det “larmet” gillade jag. :joy:

1 gillning

Detta ifrågasätter jag också, hur fan vet man att säljarna ens representerar bolagen de påstår sig representera?

Man har ingen aning.

3 gillningar