Vad är era bästa tips för att öka sin inkomst?
“Side-hustle”? Flippa saker?
Vad har ni gjort för att lyckas öka era inkomster?
Gör nå’t du redan kan och är bra på. Om det är att flippa loppisfynd så gör det. Man ska ju ha en uppsida mer än tid, tänker jag.
…och välkommen hit!
Välkommen till forumet @Shax
Här kommer lite korslänkningar:
-
Olika sätt att tjäna pengar och hur de bidrar till att bygga en förmögenhet
-
Tjäna pengar på det man tycker är kul? | Eller risk att det roliga blir tvång?
-
Blev inspirerad av avsnittet om att tjäna pengar - Nr 8 av Pinglan
samt ett avsnitt på bloggen:
sedan gillar jag denna bilden som illustrerar det väl.
Fantastiskt, nu har jag att läsa.
Tack Jan
Tack så mycket! 
Återkom gärna till tråden när du har läst. Jag tror det här kan vara en väldigt bra tråd för många, då det är en väldigt klurig fråga initialt.
Hade jag stannat på mitt jobb hade jag fått ca 3 % löneökning. Jag bytte jobb och fick 15 %.
Ofta är det (tyvärr) att byta arbetsgivare som är det bästa sättet att öka sin lön.
Förstår inte hur vissa arbetsgivare tänker, vill de inte behålla bra personal? Det bästa för en arbetsgivare borde ju vara att hitta bra personal och få dem att aldrig lämna.
“Byt jobb” utan att byta. Det gjorde jag och höjde lönen med 10%.
Jag sökte ett annat jobb. Jag visste att det var den tredje gången de sökte efter en anställd utan att kunna anställa någon. Jag blev erbjuden ett jobb men bara 1500kr högre lön. Jag tackade för erbjudandet och bad om att fundera. Vid nästa kontakt sa jag att jag trivdes på mitt nuvarande jobb och att 1500kr var för lite för att jag skulle byta och jag fick ett nytt lönerebjudande. Med detta på fickan kontaktade jag min chef och sa att jag fått ett jobberbjudande med en högre lön, jag trivs här men löneskillnaden är för hög för att jag ska tacka nej. Efter ett par dagar hade dom höjt min lön med ca 10%. Troligen pga att det skulle vara väldigt svårt och kostsamt att ersätta mig.
Tyvärr är nog det bästa för de flesta att byta arbetsgivare och få möjlighet att förhandla om sin lön
Ja, att spela arbetsgivare mot varandra är också ett bra trick för att öka lönen.
Lär dig sälja.
Den som kan sälja kan tjäna hur mycket som helst, både på ett ordinarie jobb och vid sidan om.
Om du inte redan är bekväm med att sälja kan du ta ett säljjobb vid sidan om till att börja med och leva med magknip i ett halvår innan du lärt dig att svälja ett nej med en klackspark.
What he said.
Om man kan sälja så kommer man alltid ha en möjlighet att försörja sig.
Jag tycker om att sälja, och jag tycker jag är rätt bra på det. Men inte på det sättet du menar, antar jag. Jag tycker om att ta bra bilder och skriva säljande texter, och kränga grejer på till exempel Blocket och Tradera.
Det är så sant som det var sagt.
Jag har en gammal kompis som inte ens gick ut grundskolan och aldrig haft ett “riktigt jobb” utan försörjt sig som global nasare hela sitt liv utan att någonsin oroa sig och är nu 60++. Han kunde sälja vad som helst men var mest verksam i den legala nöjesbranschen och sålde allt från jukeboxar och TV-spel till biljardbord och begagnade berg-och-dalbanor. Han flög gärna första klass och det hände att han hade en miljon på kontot och kom glidandes i en Jaguar för att några veckor senare fråga om jag kunde skjutsa honom någonstans för han var pank och hade inga bensinpengar. Han både köpte och sålde men vinsten försvann oftast lika snabbt som den kom in. Det var lätt att se om det gick bra för då kom han alltid nyrakad och snyggklädd med både guldhalsband och Rolex men om det gick trögt i affärerna så kom han ofta förbi orakad iklädd T-shirt och jeans. Han oroade sig dock aldrig och jag minns en gång då kontot var tomt och han endast hade två burkar tonfisk i kylskåpet, jag erbjöd honom ett lån på två hundra tusen för en “kickstart” men han tackade nej med svaret “Jag riskerar inte en djup vänskap för lite pengar, det ordnar sig”, vilket det också gjorde.
Det räcker inte. Man måste kunna vara ansiktet utåt (som JB) men även kunna identifiera möjligheter och vara både påläst och aktiv, kunna prata ödmjukt med människor utan att vara blyg och man måste kunna ta ett nej med ett leende men också kunna tjata sig till en order om det krävs. Allt detta kan man lära sig. Ju mer man försöker desto snabbare lär man sig och det som var jättejobbigt i början är en skitsak ett halvår senare. Man behöver nödvändigtvis varken vara stilig eller charmig, se på Bert Karlsson.
Många mäklare är bra säljare, speciellt kvinnor som dessutom kan vara ytterst charmiga men ibland pratar alldeles för mycket.
Det bästa tips jag kan ge dig är att se över utgifterna istället. Det är inte de stora inkomsterna – utan de små utgifterna – som gör dig rik. 
Jag hör vad du säger, men ändå inte. Jag är ingen slösaktig människa, långt ifrån. Men jag tycker ändå om att njuta av livet, vad är det annars jag jobbar för?
Min fru har en släkting som har miljoner på kontot, men som aldrig unnar sig ett restaurangbesök ens. Grattis till pengarna, men vilket liv.
Du frågade hur man ökade sina inkomster och jag skrev att du skulle se över dina utgifter, kan man inte njuta av livet för att man ser över sina utgifter?
Jag har sett till att jag är helt skuldfri, ser över mina försäkringar varje år, eldar på vintern (bor i villa) istället för att gynna elbolagen, i vintras när elen blev dyr, jag har rörlig el, bor i elområde 3, när dom andra hade elräkningar upp till 8000-10000 kr och ännu mer så hade jag som mest en elräkning på 1700 kr denna vintern, på det sättet har jag minskat mina utgifter.
Jag kan njuta av livet och göra det jag vill än att lägga pengarna på räkningar/utgifter och dessutom behöver jag inte jobba mer för att få in dom pengarna, win, win.
Nja, inkomsten är väl desamma. Dock har man mer över om man sänker utgifterna. ![]()