Jag har svårt att förstå hur många har relativt hög lön, säg, ca 35-000kr i medianlön, sparar enbart 1350kr, är belånade ca 50-75% , och ca 500 000kr och samtidigt inte har mer pengar på sitt ISK - konto??(medianvärde 74 000kr).
Borde inte folk ha större bolån än så, om bostäderna är såpass dyra, lönerna inte är högre och folk inte sparar mer än i snitt 1350kr, samt inte har mer än 74 000kr på ISK?
Vart tar sparandet vägen?(1350kr)?
Har många sparat pengar till kontantinsats för att sedan ha alla pengar i sin bostad Säg att tex en bostadsrätt kostar 2.5 miljoner och en villa 3.5 miljoner?
Det kan vara jag som tänker fel/ konstigt men matematiken går inte ihop för mig.
Tvärtom har folk i snitt mindre bolån än så, median lånet på en bostad är ca 1.3m, 35% av de som äger har inga lån alls, 60% av alla hushåll har inga lån.
Dvs de som har relativt låga/normala inkomster, som 35k är, har normalt inte speciellt höga lån.
Det betyder att de har ännu mer pengar över. Det är vä helt enkelt så att många gillar att leva hela livet och inte bara spara i all evighet.
Jag och partnern lyckas inte spara så mycket. Han har urusel lön men älskar sitt jobb. Tidigare jobbade han statligt och hade 38.000 kr brutto. Uppsagd pga nedläggning så han sadlade om till uska och tjänar 26.000 brutto.
Han har pga olika orsaker innan vi träffades ett blankolån som slukar 6.000 kr av hans nettolön på 18.000 kr. Han pendlar och månadskortet kostar 2.000 kr samt att på helgerna måste han ta bilen då inga tåg/ bussar går. Vår bil är från 2002.
Av resterande 10.000 kr går 5.000 kr till mig för mat och boendekostnad (hälften av totala beloppet). Han behöver linser, har gymkort, mobiltelefon samt övriga personliga utgifter. Sparar ca 1.000 kr i ISK.
Jag har inga lån förutom lite bolån kvar på min bostadsrätt. Det är ca 1.600 kr i månaden. Jag behöver ingen bil eller månadskort (jobbar hemma eller 15 min promenad till kontoret).
Totalt har jag ca 12.000 kr fasta utgifter i månaden (5.000 för boende och mat, 1.600 kr bolån, mobil, gymkort, personliga utgifter). Har flera katter (adopterade) och de kostar med försäkring, kattsand, mat, leksaker, klösträd, veterinär mm i snitt ca 2.500 kr i månaden. Jag ger ca 500 kr till välgörenhet.
Sedan 3.000 kr till ISK.
Vi båda älskar att resa. Det blir 2-3 veckor Karibien varje vinter samt någon restresa till Medelhavet i slutet av augusti.
Jag åker på minst en tjejresa per år, antingen sol och bad och/ eller citytrip. Sedan kommer vi båda från andra länder och åker “hem” typ varannat år. Våra utgifter för resande är i snitt på minst 150.000 kr per år.
Mycket pengar men det är vår hobby. Vi är äldre (52 + 63) med autoimmuna sjukdomar. Ingen vet hur länge vi klarar av att flyga eller hur länge svärföräldrarna lever. Därför reser vi så länge vi kan istället för att spara mer. Ett medvetet val och ja, det känns inte kul att ha rest upp 1,5 miljoner på 10 år, men hellre ha massa upplevelser och minnen än mer pengar på kontot och en mamma/ pappa/ släkting som hinner gå bort innan vi ses igen pga sparandet
Ja, folk har ändå inte så hög belåningsgrad samtidigt känns det som att man hör överallt att svenskar har så mycket lån och tar lån för allt (resor, bilar etc)
Ja men eftersom folk inte verkar ha höga lån trots dyra bostadspriser har de väl sparat ihop till sina bostäder.
Tror många har dyra intressen såsom att resa, äta mat ute, motorsport, shoppa (som ju tyvärr i dagens samhälle är ett intresse i och med bla fast fashion.
Tror tyvärr mycket av konsumtionen beror på att företag är sjukt bra på att marknadsföra produkter vilket gör att många köper saker som de egentligen inte vill ha eller behöver men tror att de behöver för att företagen säljer in det så bra och även ger rätt pris till rätt målgrupp. Tex studentrabatter etc. Lättillgängligheten med att köpa billigt online och sen tex skjuta upp betalningen samt väldigt användarvänliga shoppingapppar kanske? Läste för ett tag sedan på Aftonbladet tror jag att det var, att HM hade gått bra tex pga sin användarvänlighet online
Det blir ju lite skevt när en kollar snittet. Ekonomin är ju ganska olika i olika faser i livet.
Tittar jag på mig själva ser ser det ungefär ut såhär:
20-25år student jobba extra. Ingen marginal alls
25-35år sparande till boende, resor, viss marginal
35år barn och bostad. allt sparande gick in i hus. inget kapital kvar alls
35-45år småbarnsår, deltidsjobb mm. Sparande men mycket annat.
Nu ser jag ljuset i tunneln gällande ekonomi mellan 45-65.
Om en tänker att Sveriges befolkning slås ut mellan alla dessa perioder så är nog inte sparandet så mycket i snitt
Bra poäng.
Personligen så ser det liknande ut. Fyller 28 i år och är föräldraledig. Har jobbat ca 2 år efter min examen innan jag blev föräldraledig så just nu blir sparandet begränsat.
Om jag hade haft bil och varit mer social av mig, hade jag säkert bränt 6-7000 mer per månad. Folk är olika och jag tycker inte det är så konstigt att många har svårt att spara, särkikt om de inte har blivit itutade hemifrån att det är viktigt.
Ja, samtidigt kanske man sparar tex till underhåll på ett hus. Säg att man sparar till att byta tak och sen tar ut 300 tkr då försvinner ju ett stort sparande. Eller som någon skrev ovan, att man pluggar och inte sparar, sedan sparar till hus och sedan köper hus ( sparandet försvinner) sedan skaffar barn, är föräldraledig(inget sparande). Åker på tex en utomlandssemesger och en vintersemester som familj varje år (50 000kr)
Man kanske också får olika levnadskostnader beroende på dels vart man är i livet dels vad man har för inkomst. Jag klarade ju mig som student men hade inte klarat mig på CSN idag pga. Har villa och barn nu