Kanske ska använda pengarna senare, t.ex. jobba mindre.
Jag som eventuellt blir tvingad att säga upp mig snart, pga att min arbetsgivare inte kan erbjuda mig en tjänst jag har kompentensen för, kommer kanske att behöva sparade pengar för att betala min hyra och köpa mat. Jag är väldigt glad för att jag har sparade pengar!
Absolut, men allt är inte svart eller vitt.
Tror många på detta forum (inkl mig själv) behöver hitta en balans i det. En balans är inte 0 kronor på kontot och leva på kredit men det kanske inte heller är att avstå saker i livet här och nu för “någon extra miljon” i en framtid när man redan har det bra
Har själv varit för snål mot mig själv, ingen vet vad som händer i framtiden. Tror faktiskt jag hade mått bra av att spendera mer även historiskt.
Jag vill understryka det som @Skogstomten skriver, med eftertryck. Efter empiriska studier av hur grannar, bekanta, tidigare kollegor och vänner prioriterar så är det tydligt att pengar ska användas här och nu. Många verkar få känslan av att sparande inte ger något tillbaka. De som ändå sparar, men har denna inställning, är också de som gnäller mest när börsen vänder.
En typisk Svenssonfamilj har ju trots allt eget hus, två barn, två bilar, materialsportshobbies, diverse tjänster och abonnemang, resebehov och shoppingintresse. Skulle jag fiktivt sätta ihop en Sven och Svea Svenssonfamilj med Sverker och Susanna i åldrarna 15 och 12 och totalt 55k att bränna efter skatt skulle jag inte ha ett problem att föreställa mig hur deras snittinkomster läggs på heminredning, billeasing, bensin, trädgårdsfix, ny hockeyutrustning, hästtillbehör, reser till cuper och tävlingar, medlemsavgifter, el, hemelektronik, teveabonnemang, årlig resa till solen (och gärna fjällen), shoppingturer, kläder, hämtkäk, presenter etc etc osv osv mm mm i all oändlighet.
-Och attans… grannen har anlagt pool. Vad ska vi nu göra?
~1000 mkr måste vara en väldigt liten del av alla arv under ett år? Det dör väl ca. 100k per år i Sverige, 1000 mkr skulle då motsvara ca. 10k/person som avlidit.
Pengar ger ju frihet. Trivs du inte på ditt jobb? Säg upp dig, ifall du har stora likvida medel eller snabbt kan få tillgång till likvida medel.
Vill du starta bolag? Perfekt att ha några miljoner på kontot som trygghet.
Finns så otroligt många anledningar att ha en förmögenhet i globala indexfonder att ta av och som växer passivt genom hela livet.
Jag lever enkelt och älskar att ha en förmögenhet att falla tillbaka på, eller hjälpa min familj och kunna vara generös mot mina vänner. Är ganska snål mot mig själv och trivs med det, behöver inget utöver det nödvändiga för att vara lycklig, har kommit så långt på min spirituella resa redan.
Bilar kostar multum vi har 2 st …
V70 2007
Passat 2016 …… de är betalda men service och reperationer…
Barn och aktiviteter
Dottern och frugan går på ridskola …dyrt men roligt för dom
vi kalkylerade på att köpa egen häst får vänta några år till då månadskostnaden ligger på ca 15000kr i månaden med allt inkl en budget om den skulle bli sjuk.
Gymkort etc mobil abonnemang…lite streaming….vi klara oss utan fiber än så länge….
Resor om man gillar sånt…vi semestrar ett par veckor på västkusten antar att de är vad 1 vecka kostar utomlands….
Hus ….allt vad det innebär underhåll….
Värmepumpen gick sönder precis 30k att laga
Ny 141000kr …
Pengar är väl sånt som ska finnas men man får inget med sig i graven
Ja jag blev lite chockad själv….man få väl se när dottern blir tonåring och valet blir att antingen hänga i stallet istället för stan….
Men räknade löst
Stallplats inkl foder vid en ridskola tillgång till inomhus ridning
Ca 4500-5000kr
Hovslagare var 3-4 vecka allt från 1200 och uppåt
Bensin åka varje dag till hösten minst 1500- 2000kr i månaden
Försäkring och vaccination är ca 3-500kr i mån
Sen tillkommer kraftfoder 500kr/mån vitaminer
Sen är de alltid något som behövs köpas ….500-1000kr
Uppe på ca 10k i månaden
Lägga undan ca 5000k i månaden/ veterinär ää hutlöst dyrt….out förutsedda avgifter kommer alltid med djur…
Just de sadel och utrustning kan bli hur dyrt som helst……
Ja du ska väl ha släp och adekvat bil för att frakta kraken också! Ett skotersläp kostar lätt 50k och då är det inte något märkvärdigt så jag kan tänka mig ett för häst