I USA verkar 30 år ha varit det längsta alternativet att betala av sitt huslån. Nu kommer Trump med förslaget att förlänga det till 50 år. Det tas inte emot bra av “finfluencer” som räknar på ränta och totalt pris på hus.
Får mig att tänka på Sverige där man säger att man bör bara betala av 50% och sedan bara betala räntan. Varför är det så olika?
I Sverige har man ränteavdrag. dvs bättre business case att inte amortera än i manga andra länder
Schweiz har lite liknande upplägg där man kan typ kan uppge räntan som en kostnad (sk Mietwert ) varav det lönar sig att amortera först vid pension
Jag bor i Tyskland och här är det snarare kultur varför man skall betala av huslån sa snabbt som möjligt. Dvs minne/erfarenheter fran hyperinflationen 20-talet lever kvar än - kulturell betoning pa sparande och att undvika lan. Här finns ingen ränteavdrag sa klart mer incitament att amortera snabbt istället för att spara pa annat sätt
Vi byggde vart hus och flyttade in för 11 ar sedan. Mina tyska svärföräldrar sade första kvällen efter vi flyttat in “ni räknar med väl att vara skuldfria inom 10 ar”. Jag själv undrade vilken planet de kom ifran.
Men… kommer ha avbetalat pa 15 ar som det verkar- min tyska fru som gjort mycket klart sista aren att lanen skall bort!. Lyckligtvis samtidigt kunnat spara langt mer även pa finansiellet sparande sa allt gott
I USA är räntan i allmänhet bunden på 30 år också. Går att binda om under vissa förutsättningar men rörlig ränta finns i princip inte. Detta eftersom lånen i allmänhet är annuitetslån, dvs man betalar samma summa varje månad, i början mest ränta men allt eftersom mer och mer amortering. Den extremt långa bindningstiden leder ju naturligtvis till en stor ränterisk som slår åt båda hållen.
Jag som jobbar och umgås mycket med amerikaner kan bara säga som Asterix: de är inte kloka, de där romarna.
Sen är väl Tyskland det land som sparar i fonder minst och därmed får sämst avkastning? Har funnits kritik mot detta. Är ju svensk, så ser inte meningen med att ha 0 kr i lån ….och bekräftar därmed nidbilden av en svensk
Ja, absolut fondsparande har haft stor misstänksamhet, men den yngre befolkningen börjar komma på andra tankar. Men att betala av det man köper kan vara rimligt tycker jag.
Skulle vilja påstå att normen i Sverige är betala av sina huslån, särskilt i den äldre generationen.
Man får komma ihåg att RT och småspararguiden är ett litet marginellt randfenomen som förespråkar amorteringsstopp vid 50% belåning.
Att det i sak är är mest rationellt och matematiskt korrekt, innebär INTE att den stora majoriteten av Sveriges invånare slutar amortera sin huslån vid 50%…
Det tråkiga svaret vad som är “bäst“ är väl en balans mellan risker och avkastning. Ingen extrem är nog att rekommendera. Men man ska ju komma ihåg att det inte är så länge sedan gemene man knappt hade något alternativ till att betala av huslånet. Dvs. alternativet var ofta att spendera pengarna istället, och det sågs som oansvarigt.
Japp, internetbanker och ISK och en del andra smågrejer har gjort det mer tillgängligt att ge sig in på börsen istället för att amortera.
På grund av att ett bolån fungerar som en väldigt kraftig hävstång på ens investering och lånet sakteliga äts upp av inflationen tills det når löjligt låga nivåer så är det alltid en dålig affär att amortera mer än det amorteringskrav som finns.
Om 2-3 år kommer jag att värdera om bostaden igen (gjorde det för 2 år sen) och låna upp till 50%. De där pengarna gör bättre nytta på börsen. Förutsatt att värdet ökar igen. Annars väntar jag lite till bara.
Skillnaden mellan Sverige och Tyskland i ekonomiskt tänkande beror förmodligen på att Sverige inte har upplevt krig, territoriella förändringar och statsbankrutt på nästan 200 år.
Inom de senaste 100 åren har Tyskland haft statsbankrutt två gånger, så jag kan förstå varför tyskarna är väldigt förtjusta i traditionella ekonomiska värden.
Men samtidigt - i Tyskland har man byggt ett tråkigare och ofta dyrare system, men det är robust och byggt för att klara stormar. De värderar säkerhet och förutsägbarhet högre än den sista kronan i vinst. När jag är Sverige undrar jag vad är nästa sak som skall ha ett Just in Time pris för att spara ytterligare 10 öre. Spot-pris på offentliga toaletter beroende påa hur lång kö?
Ja, om banken inte kräver tvångsinlösen av lånet, d.v.s. om du inte kan betala, blir banken ägare till bostaden. Hyperinflation förändrar i grunden lånevillkoren.
Men om staten går i konkurs, då måste det bästa att äga vara en global indexfond? När den egna valutan bytts ut eller stabiliseras kan man sälja, eller man flyttar och säljer i annan valuta?