Utredare föreslår statligt startlån för nya bostadsköpare

Ett startlån på 10% av bostadens marknadsvärde för förstagångsköpare. Hur går era tankar kring det här? De flesta som jag följer verkar vara oroliga för ökad prispress och överbelåning.

Vid dagens pressträff presenterade utredare Eva Nordström förslag på ett statligt ”startlån” som kan användas för kontantinsatsen. Det innebär att en förstagångsköpare i så fall kommer att kunna låna till 95 procent av bostadens marknadsvärde, istället för dagens 85 procent. Lånet föreslås ha ett maxbelopp på 250 000 kronor. Om två personer köper bostad tillsammans kan deras belopp slås ihop till det dubbla. Även en ensamstående vårdnadshavare kan få rätt till ett sådant dubblerat maxbelopp."

1 gillning

Här kan man se hela pressträffen: Nyheter Direkt – Nytt startlån för unga som köper bostad? | SVT Play

Jag tycker det är helt förkastligt.
Det löser inga långsiktiga problem utan är som att hälla bensin på lågorna.

Lika dumt som ränteavdraget.

27 gillningar

Spontant känns det som att man bara uppmuntrar till ännu mer osund skuldsättning och att folk ska köpa hus de inte har råd med.

11 gillningar

Låter som utmärkt och väl genomtänkt socalistisk ingengörskonst. Lås in unga i stora skulder och höga skatter. Då måste dom rätta sig i leden, hålla truten och suga på den goda statens stora byst.

22 gillningar

Trycket lättar på MammaPappaBank som kan leva loppan istället för att slanta upp till barnens kontantinsats.

3 gillningar

Det löser väl inga långsiktiga problem i sig men kan ju fungera som en pusselbit. Utgångspunkten måste ju vara att både kretsen av kreditvärdiga personer och antalet tillgängliga bostäder ska växa. Om enbart antalet kreditvärdiga personer ökar leder det ju bara till ökade priser och ökad skuldsättning. Det behöver göras en ordentlig analys av vilka köpargrupper det är som tillkommer på marknaden och säkerställas att det byggs bostäder som passar för den/de grupperna. Jag tror att “unga” är en grupp men det finns alldeles säkert fler.

4 gillningar

Det enda jag hör i socialdemokraternas förslag är ”mer pengar åt alla”. Sällan ett recept på framgång.

4 gillningar

Hade hellre sett att man börjar med att försöka “lugna ner” marknaden genom att exempelvis trappa ner ränteavdraget. Kanske skulle man kunnat behållt ränteavdrag för nya köpare i 5-10 år och sedan trappas det ner?

Får väl hoppas att KALPen är den största begränsningen så att vi inte får ännu mer tjurrusning på lägenheter

3 gillningar

Jag har ett förslag: tittade på ett liknande land som sverige (kanske i europa) där bostadsmarknaden funkar någorlunda bra. Kopiera konceptet och inför i sverige! Går att göra med många saker såsom tex skolan, titta på finland där det mesta verkar funka. Kopiera valda delar, inför här. Dumt att uppfinna hjulet två gånger.

4 gillningar

Vi som äger våra bostäder kan ju skratta hela vägen till banken när staten nu indirekt kommer addera 1-2 miljoner till vår personliga balansräkning. Som vi sedan kan belåna billigt för att få ut pengarna där kostnaderna sedan subventioneras av ränteavdragen.

Det är lätt att göra soppa av ett akvarium, men det är svårt att göra akvarium av en soppa.

5 gillningar

Kommer detta gå igenom i riksdagen?

Tror påverkan på marknaden som helhet kommer vara försumbar om detta förslaget går igenom. Särskilt villamarknaden kommer nog inte ens märka av detta om detta går igenom, de flesta köper liksom inte en villa som första bostad.

2 gillningar

Nej, men de som ska köpa villa säljer sin lägenhet till någon som hux flux fått mer att röra sig med….

6 gillningar

Stod det inte i förslaget att det enbart gällde om man inte ägde sitt boende?

De som köper lägenheten av villaköparen kan mycket väl vara förstagångsköpare.

3 gillningar

Det jag däremot gillar är att de påpekar att man inte måste bo i centrala Stockholm utan i någon av kranskommunerna. Det är så många som ojar sig över att folk inte har råd att köpa lägenhet i Stockholm, och menar de centrala delarna (inte ”Storstockholm”).

De kommenterade också ett separat bostadssparande och menar att det ej är aktuellt eftersom vi redan har isk som är skattegynnat.

Det är ju inte ett slutet system utan allt hänger ihop och pengar som pumpas in i ena änden av ekonomin får konsekvenser i flera led.
Förstagångsköparen köper rimligen en bostad, kanske en mindre lägenhet, av andragångsköparen, som köper en annan bostad, kanske en större lägenhet, av tredjegångsköparen, som köper en annan bostad, kanske en villa. Ungefär så. Så pengarna som vår “pengar åt alla”-regering frigör för förstagångsköparen kommer att blåsa upp priserna på små lägenheter. Som i sin tur frigör kapital när någon ska köpa sin större lägenhet, osv…

3 gillningar

men det här ska ju Magda i bästa Ulla Ostkroksanda göra våld på. Vänta bara till efter valet.

Precis det jag också tänkte när jag läste det!

”Ja men vi har ju isk så något bostadssparande behövs inte. Nu stänger vi isk!”

Den ena handen ser inte vad den andra gör.

Sen sa de att man inte utrett sparande helt utan det kräver en egen utredning…:upside_down_face:

1 gillning