Utredare föreslår statligt startlån för nya bostadsköpare

Är fortfarande lite frustrerad över att vi med sjukersättning fortfarande inte kan ta bostadslån, trots att jag varje månad kan betala en hyra, är utan betalningsanmärkningar och har pengar till en kontantinsats.

Men tror inte det nya förslaget kommer lösa grundproblemet, att köpa en bostad är i många städer oerhört kostsamt, även med hjälp med lån för kontantinsats.

Men kanske är det bra sitta i hyresrätt ett par år framöver, om räntorna sticker iväg. Jag hoppas bara inte hyrorna sticker iväg i samma utsträckning. :see_no_evil:

Men det blir nog tufft för många framöver, oavsett hur eller var man bor.

1 gillning

Din hyresvärd har också lån.

Haha, det här var ett av de mest idiotiska förslag jag hört. Kommer bara få huspriserna att stiga. Tur jag redan äger 3 fastigheter… Kanske inte är ett så dumt förslag ändå… $$$

2 gillningar

Bra idé!
Gäller bara att hitta på ett klatchigt namn på dessa startlån, jag föreslår nånting typ “Suboptimala Primärlån”, eller kanske enklare sub-prime-lån.
What could possibly go wrong?

9 gillningar

Jag gillar annars det begreppet de använde i “The big short”.

“Every time you hear Sub-prime, think Shit”

9 gillningar

Inte att förglömma att VDn för min stads allmännytta också har Sveriges högsta lön (jämfört min sina kollegor) och säkert behöver ha en rejäl bonus och löneförhöjning, för att det är jobbigt när räntorna går upp. :see_no_evil:

Men med de hyrorna som tas ut och företagets enorma vinstmarginaler, så borde också en hel del av lånen redan vara betalda. En allmännytta har också ett samhällsansvar, som inte andra bostadsbolag har. De ska kunna erbjuda bostäder till sina kommuninvånare. Om hyrorna höjs för mycket, så blir vi som har inga eller små marginaler i en sits där vi får välja mellan hyra, el eller mat. Alla behöver en bostad, även vi med sjukersättning.

Men som läget ser ut nu, så kommer det mesta bli mycket dyrare, för alla. Så de statliga startlånen känns mer som valfläsk än något annat.

Jag ser inte direkt det här som något som kommer vara problematiskt. SBAB och många andra banker erbjuder redan 500tkr i privatlån mot kontantinsats om du har ekonomin för det.

Vad blir den faktiska skillnaden?

1 gillning

Staten går in som garant… bankerna behöver inte stå för kreditförlusterna.

SBAB ägs av den svenska staten. Så jag hänger fortfarande inte med.

SBAB kan alltid sättas i konkurs om man t.ex. får stora kreditförluster, utan att det skadar ägaren/staten.

Om staten slutar betala på sina obligationer blir det plötsligt väldigt dyrt att ha underskott i statsbudgeten.

Skulle lösningen på höga priser vara att skicka in mer pengar i systemet? :thinking:
Skulle lösningen på höga priser vara att nya bostadsköpare ska få högre skulder? :thinking:

Jag läste om detta första gången den 1 april, trodde att det var ett aprilskämt.

8 gillningar

Vad gör förslaget mer än att höjer priserna? ser det mer som ytterligare ett bidrag till oss som äger bostad.

Alternativ förslag som troligen skulle löst problemet med för höga bostadspriser, avveckla räntebidraget och satsa alla pengar på miljonprogrammet 2.0 så löser vi bostadskrisen inom några år.

1 gillning

Bara konka SBAB om så skulle behövas. Staten står inte kvar med skulderna i så fall.

Japp, de som inte äger bostad kommer förlora, inklusive första gångsköparna då de kommer få betala högre priser och få högre skulder. Kommer en sättning blir det mindre marginaler. Jag antar även att räntan på detta “skitlån” hrrm, jag menar toplån kommer vara högre?

1 gillning

Hur ser då lösningen ut? Hur ska en förstagångsköpare få råd?

Steg ett är att inse det faktum att en bostad som handlas på en marknad inte kan ha låga priser för en grupp människor och samtidigt höga priser för en annan grupp.

Steg två är att inse att bostäder oavsett om det är ägda eller hyrda bostäder handlas på en marknad.

Steg tre är sen att förstå att reglerar man en del av marknaden med prisregleringar så kommer tillgången på den delen av marknaden minska.
Vilket betyder att priset på resten av marknaden går upp där efterfrågan då ökar.

Steg fyra blir sen att minska regelkraven, ta bort prisregleringe och planmonopolen så att marknaden kan återuppbygga en tillräcklig tillgång. Det kommer ta tid, det kommer göra ont för de som behöver betala det under flera års tid. Men det är vägen ut.

6 gillningar

Ett annat sätt är annars att Avveckla räntebidrag, återinföra fastighetsskatt samt starta ett miljonprogram 2.0.

Lär krasha bostadspriserna men är iaf miljonärer som påverkas negativt istället för de sämst ställda som skulle bli fallet om vi skulle införa marknadshyror.

6 gillningar

Problemet med det är att man sänker alla ägda fastigheter så länge systemet kvarstår. Inklusive de fastighetsvärden kommuner sitter på.

Ja och alla som nyss kommit in blir skuldsatta i resten av sina liv om inte längre. Ingen politiker vill ta det beslutet så man skjuter på det så länge man kan, lite som med miljön. Alla vet vad som måste göras men ingen vågar riva av plåstret utan tejpar lite till.