Regeringen föreslår höjt bolånetak och slopad skärpt amortering

• Det skärpta amorteringskravet, det vill säga kravet på ytterligare amortering med minst 1 procent för dem som har bostadslån högre än 4,5 gånger sin bruttoårsinkomst, tas bort.

• Bolånetaket höjs från 85 till 90 procent av bostadens mark­nadsvärde vid köp av en ny bostad, vilket gör att den egna kontantinsatsen inte behöver vara lika stor.

• Möjligheterna att ta tilläggslån begränsas. För tilläggskrediter får belåningsgraden vara maximalt 80 procent.

• En ”tröghetsregel” för tilläggslån införs. Förslaget innebär att man bara kan göra en omvärdering av bostaden vart femte år, i syfte att utöka låneutrymmet.

Hur tror ni det kommer att påverka bostadsmarknaden?

Finns det något historiskt exempel där lättare kreditvillkor inte lett till högre priser?

6 gillningar

Högre priser och ännu svårare för många förstagångsköpare att köpa.

Känns som valfläsk för de som redan äger sitt boende, så de får bättre vinst vid försäljning.

Hade personligen hellre sett satsningar på billiga hyresrätter eller en ny omgång med Egna Hems satsningar, I modern tappning.

22 gillningar

Ska du sälja snart? :wink::joy:.

Det skapar möjligheter för ännu fler skuldsättning :+1::joy:

Eller varför inte ännu fler billigare kolonilotter @Melwa ? :wink::joy:

1 gillning

Det finns gratis på många orter.

1 gillning

Är nog mer räntan på bolån som styr. Var lättare för 15 år sedan när räntan var under 1% på rörlig ränta. Därför priserna på bostad nästan dubblats på 15 år. Nu är det 4-5% ränta. Och så kommer detta förslag om nytt bolån pga att folk har svårt och sälja det med ett pris baserat på 1% bolåneränta med dagens 4-5%. Sedan påstår vissa banker att räntan kan stiga redan nästa år. Så 5-6% ränta redan i framtiden. Så betvivlar att folk kan öka priserna bara för att man slipper ett par hundra tusen I handpenning på villa och drygt hundra tusen för en billigare lägenhet

4 gillningar

Vilka banker påstår det?

2 gillningar

Har du läst utredningen och sen hamnat ganska mycket tvärtom vad utredaren landar i? Dom nämner att det finns en risk att priserna kommer att stiga medans det vägs mot att syftet med ändringen kommer att vara nettopositivt. Sen kan man ju diskutera om det behöver göras lättare för förstagångsköpare eller inte. Det är ju en annan fråga.

1 gillning

Kommer inte ihåg vilka. Men läst ofta på nyheterna att x och x bank tror att räntan kan höjas redan nästa år. Är nästa säker att en av dom var SBAB. Hoppas såklart de har fel.

Men det är idag konstaterat att just nu finns inga fler sänkningar i framtiden.

Vilket betyder att fram till 3 år sedan öka priserna nästan dubbelt med 1%-1,7% ränta. Och nästan fram till i år ökat med ungefär 5% ränta. Vi är närmare en nedgång än en uppgång. Har själv många nya lägenheter på 2 miljoner i min stad som ej är sålda

Att tilläggskredit ska ha en annan maxbelåningsgrad (80%) än lån vid förvärv (90%) tycker jag spontant känns märkligt.

Med reservation för att jag inte läst förarbetena, ska sägas.

3 gillningar

För diskussionens skull:

#1 Utredningen: sou 2024 71: Reglering av hushållens skulder.

#2 Promemorian från Finansdepartementet.

#3 Lagrådsremissen från Finansdepartementet.

Utredningen är väl den som är mest lättläst av de tre ovanstående dokumenten, men på 439 sidor :nerd_face:

4 gillningar

Ja, jag tror som sagt att det kommer göra att priserna går upp och därmed så kommer det innebära att beloppet för kontantinsatsen blir högre, även om procenten är lägre än innan.

Förslaget fixar inte grundproblemet, att det finns för få lediga bostäder till rätt kostnad där folk vill och eller behöver bo.

Det blir lite som att sminka en gris, grisen är fortfarande en gris och de flesta som inte har råd att köpa sitt första boende idag, kommer även nästa år inte ha råd.

Det är vad jag tror i alla fall.

Sen kan jag ha fel, som alla andra.

7 gillningar

Högre priser och lättare för de flesta förstagångsköpare verkar mer sannolikt. Bolånetaket är ju något som i första hand drabbar förstagångsköpare.

1 gillning

Bostadspriserna går upp. Fler går på visningar. Fler överväger ägande. Rinse and repeat.

Ser jag det genom min yngste sons glasögon mer specifikt så tror jag risken är ungefär densamma. Han kan skrapa ihop till 15% handpenning, men kommer att få konkurrens av de som får ihop 10%. De som tidigare tog blancolån för att nå 15% ersätts av de som nu tar blancolån för att nå 10%.

Jag tycker hela förslaget är åt helvete idiotiskt, men personligen drabbas jag ju förstås inte, troligen snarare tvärtom, om jag skulle vilja sälja.

8 gillningar

Varför blir din son inte lika konkurrenskraftig menar du? Hur ser kalkylen ut som gör att du landar i din slutsats?

Har ju egentligen inte sluta och gå upp lite hela tiden. Gick ju upp även när räntan var som värst

Har du data på det? Jag tror det finns stora lokala skillnader och min bild här på orten är att det avstannade ett tag samtidigt som inflationen gjorde sitt.

Det var väl inte svårt att förstå?

A har idag 15% handpenning
B har idag 10% handpenning
C har idag 5% handpenning

Idag kan A och B buda då B får blancolån. C är inte med i matchen.
I april kan alla buda. Både A och B missgynnas av fler budgivare. C är den som initialt tjänar på detta. Efter ett tag har buden pressat upp priserna och vi är tillbaka där vi började.

Till detta kan läggas att allihop nu är ännu mer räntekänsliga än tidigare.

10 gillningar

Ur lagrådsremissen :point_up_2: Undrar om det blir svårare att få banker att bevilja amorteringsfrihet till förmån för att investera på börsen?

Tack för att du förklarade mina tankar bättre än mig. :blush:

1 gillning