Kontantinsats första lägenhet

Hej, jag går i tankarna om att köpa min första bostadsrätt vid 24 års ålder. Tittar på lägenhet i centrala delar av Malmö.

Har en inkomst före skatt på 40000kr/mån och totalt sparande på 700000. Har 75% i indexfonder och 25% på räntekonto.

Min största fundering är kring hur mycket jag ska belåna. Själv tycker jag det känns skönt att vara under 70%, (mer likvida medel per månaden) med tanke på dagens världsekonomi. Men är sedan medveten om att det kanske är bättre att ta större risk och vara långsiktigt och belåna upp till 85% och ha pengarna kvar i indexfonder.

Vad tycker ni? Missar jag någon aspekt?

Är du 24 år med den lönen så tycker jag du ska belåna dig till 85%

Tycker det är viktigare att titta på räntekänsligheten (vad är högsta räntan du kan klara av under en tid utan att gå back ekonomiskt) och skuldkvoten, det säger mer om hur lätt det är för dig att ta dig ur en dålig ekonomisk situation. Tiden har du ju på din sida, så länge den totala skulden inte är för stor relativt inkomst och du har råd med amortering + ränta.

Om det är någon gång i livet man ska sikta på 85% (eller 90% nästa år) belåning så är det när man är 24 år.

En annan aspekt är att fundera på vad du tror din lön kommer ligga på om 10 år, kolla på lönestatistik för ditt yrke. Man tjänar ofta som minst i sin karriär vid 24-års ålder.

90%? Det är väl inte bekräftat? Eller har jag missat något? :slight_smile:

Tycker att du fort som attan flyttar pengarna till sparkonto. Sen tycker jag att belåningen ska maxas så du kan lägga mer av dina sparpengar på börsen.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/06/foreslagna-forandringar-av-amorteringskrav-och-bolanetak/

Bolånetaket ska maximalt få uppgå till 90 procent av bostadens marknadsvärde, när det är fråga om köp av en ny bostad. När det gäller krediter som tas för att utöka en befintlig kredit ska belåningsgraden maximalt få uppgå till 80 procent av bostadens marknadsvärde.

Inte klubbat än, men förslås träda i kraft 1 april 2026.

Så med andra ord går det kanske igenom då? Eller vad tror du?

Det har aldrig varit mer sannolikt, och det är valår nästa år så man behöver visa på resultat. Förslaget är ute på remiss med en deadline satt till 17:e oktober, så får väl se hur läget ser ut då.

Ok tack för info :+1:

1 gillning