Funderingar kring kontantinsats och amorteringskrav

Hej,

Vi bor i en lägenhet idag och funderar på att köpa hus.

Tycker du att det är vettigt att lägga in en större kontantinsats för att minska amorteringen (1 % extra om lånet överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten och 2 % om belåningsgraden är över 70 %)?

Det skulle i så fall innebära att vi använder en stor del av vårt sparande (vi har även en del placerat i globala indexfonder).

Är det rimligt att använda sparandet till kontantinsatsen för att komma under 70 % belåningsgrad och 4,5 gånger inkomsten, och därmed bara behöva amortera 1 %?

Om jag inte missminner mig så är det ett av kraven som förväntas försvinna i april, när de röstar om det nya förslaget.

Om du lånar 85% och tar rörlig ränta borde den sista %en försvinna under q2

Vad är målet?

2 gillningar

Tack! Det låter ju hoppfullt. Om det stämmer att kravet försvinner efter omröstningen i april och att den extra procenten tas bort under Q2 vid rörlig ränta, så förändrar det ju kalkylen en hel del. Då kanske det inte är lika bråttom att trycka in allt sparande i kontantinsatsen.

Målet är att hålla boendekostnaden på en rimlig nivå, men samtidigt inte behöva använda hela vårt sparande till kontantinsatsen.

Går förslaget genom vilket det lär göra, så kommer procenten som avser amortering på belopp över 4,5 gånger årsinkomsten att försvinna. De nya reglerna börjar gälla i april om det går som det ska.

Ni kan ju fortfarande få ner amorteringen från 2 till 1% genom max 70% belåningsgrad eftersom den regeln fortsätter att gälla.

Den andra förändringen innebär att kravet på kontaninsats sänks från 15 till 10%. Samtidigt kommer man bara kunna utöka sitt bolån till 80% belåningsgrad när man väl köpt så av den anledningen kan det kanske va klokt att inte gå in med max kontant utan behålla lite som buffert, om det behövs.

1 gillning

Eftersom amortering inte är en kostnad så spelar det ingen roll i den aspekten.

Vad jag förstått av min mäklare så är det stor sannolik att nya amorteringskrav går igenom. Det röstas i februari och ska troligtvis gälla från 1 april.

Dock bör sägas att många trodde att det redan skulle varit klart i somras så jag skulle inte räkna med att det blir redan i april riktigt än.

Fast var “många” gemene man som läste tidningsrubrikerna eller någon i riksdagen som uttalat sig? Jag har bara hört april 2026 hela tiden.

2 gillningar

Haha ja min mäklare trodde jag skulle ha koll men hon ville nog kanske ge falskt hopp i somras… Sen var det absolut kopplat till artiklar och ingen direkt källa till riksdagen.

1 gillning

Jag anade det. Mäklare och klickrubrikskribenter är först till galgen efter revolutionen. :rofl:

1 gillning

Det var ju inte så mycket samhällsvärde i deras insatser inte…

2 gillningar