Då var utredningen klar. Förslaget är att amorteringskravet ändras till 1% över 50% belåningsgrad istället för stegen 2% och 3%, man ska max få låna 550% av bruttoårsinkomsten med en flexibilitet på 10% och kontantinsatskravet ändras till 10%. De tror själva på att det kommer leda till 5-10% ökade bostadspriser men att det underlättar för nya bolånekunder.
Vad tror ni om förslaget? De erkänner själva att det kommer leda till ökad skuldsättning men att det inte ska påverka den finansiella stabiliteten… Man borde ju sikta på att lånen ska betalas av vid någon tidpunkt men här behåller man att 0% amortering mellan 0-50% belåningsgrad. Delen med 5,5x årsinkomsten lindrar ju det många befarade, att minskad amortering tillåter mycket mer lån i KALP:en då man kan fokusera på räntor istället för amortering så på så vis är det en bra ändring.
Min förenklade åsikt: Hål i huvudet på systemnivå, jag personligen tackar och bockar.
550% skuldkvot är ju redan ganska sällsynt att man får bolån på. Visst bra att vi får en hård gräns, men i samband med de andra lättade kraven är det ju tandlöst.
De pratar massa om att detta möjliggör större eget sparande och att vi ska ha en stark amorteringskultur, inget av detta är ju i linje med det. Varför ska jag spara när egna insatser inte premieras och amortering… Ja behöver jag ens utveckla det.
Jag sa aldrig att du eller någon annan specifik individ hade svårt att få det, men på det stora hela är det sällsynt. Endast 5.3% hade en skuldkvot över 450% 2023, 550% måste således vara ganska sällsynt.
Men för att ge en lite mer rättvis bild så är det stora variationer i landet, i Stockholm var siffran drygt 10%.
Denna utredning har diskuterats här på forumet tidigare. Sammanfattningsvis har det varit en katastrof från start med konstiga uttalanden som går emot all form av logik. Papperskorgen på denna.
Det här har jag funderat på, idén i enkel form: bolånekostnad på, säg, 6% oavsett vad räntan är, amortering = 6% - ränta. Är det mer korkat än några andra godtyckliga principer vi använder, idk?
Det försäkrar oss att man känner att lån inte är gratis i alla fall.
Det är sällsynt att ha så mycket bolånk kanske. Men du vet inte hur sällsynt det är att bli erbjuden det. Jag och många vill nog inte låna så mycket bara