Jag tycker det är ett uselt förslag. Det kommer att öka skuldsättningen ännu mer. Höll inte alls med om deras argument när jag hörde pressträffen.
Grattis till oss som idag äger våra boenden. Nu lär skuldsättningen och bostadsmarknaden rusa igen.
Jag tycker det är ett uselt förslag. Det kommer att öka skuldsättningen ännu mer. Höll inte alls med om deras argument när jag hörde pressträffen.
Grattis till oss som idag äger våra boenden. Nu lär skuldsättningen och bostadsmarknaden rusa igen.
Nä och det vet inte du heller tolkar jag det som? Som sagt, inte det jag uttalade mig om.
Jag var sugen på att skriva 30 år, men inser att det förmodligen är helt omöjligt med tanke på att vissa har enorma bolån. 50 år däremot borde så gott som alla klara av.
Bankerna sänker ränterabatter för låga belåningsgrader, de vill att du lånar mer så att de tjänar mer. The house always win. ![]()
Eftersom räntan höjs automatiskt när lånet blir mindre för att banken vill tjäna mer. Så i dagsläget får man amortera ner till 50%. Sen satsa på börsen istället och amortera av hela lånet med en klumpsumma med vinsterna från börsen.
Amortering på lån är i grunden ett sunt beteende, någon gång skall lånet ändå återbetalas.
Bankerna har ofta redan egna skuldkvotstak, men det skadar inte med ett formaliserat sådant.
I slutändan är det oftast ändå KALP som styr maxstorlek på lånet.
Att göra om nuvarande bolånesystem till att man ska betala ned samtliga bolån på 30-50 år kan ju mildras om man skulle göra om det så att de skulle kunna betalas som annuitetslån. Som exempel på ett 4 miljoner kronors lån med 2,5% ränta (3,5% innan ränteavdrag) så kostar det 13 098 per månad, 13 098 kr om 25 år lär knappt vara några pengar och idag så är 13 098 fortfarande mindre än vad räntan + 2% amortering är om man utgår ifrån nuvarande avbetalningssystem. Gör det som i USA att du kan binda räntan på hela löpperioden (30 år) om du väljer ett annuitetslån.
Absolut, men det görs ju om inte annat när bostaden säljs.
Nåja, redan idag har vi ju 33års återbetalningstid om du har ett i relation till bostaden och inkomsten stort lån.
NEJ
(tio tecken)
Hål i huvudet. Sveriges befolkning behöver inte mer skuldsättning.
Sverige ligger trea på listan över mest skuldsatta befolkningen i EU. Politikerna vill väll att vi ska ligga etta…
Man nämner i utredningen att en stor bidragande faktor till våra bostadspriser och skuldsättning är att vi har väldigt låg beskattning på bostäder i Sverige jämfört med andra länder. Återinför en platt eller progressiv fastighetsskatt istället för dagens regressiva, med ett tak i förhållande till inkomst som fanns innan. Använd ökade skattemedel till att sänka skadliga skatter som den statliga inkomstskatten. Samtidigt lär detta dämpa prisökningarna på fastigheter i förhållande till reallöner, vilket gör det enklare för förstagångsköpare att ta sig in på bostadsmarknaden. Mindre kapital i fastigheter betyder mer kapital som kan användas till produktiva investeringar. Hyresfastigheter är idag belagt med fastighetsskatt, vilket förs vidare till hyresgästerna, vi borde inte specifikt missgynna hyrande som bidrar till en dynamisk arbetsmarknad.
Tycker att förslaget är helt ok. Dock tas de avsedda effekterna, såsom lägre tröskel för förstagångsköpare, delvis ut av ökade priser.
Tycker att det är ganska väl avvägt att ha ett amorteringskrav ned till 50 procent. Därutöver kan folk gott få bestämma själva. Ser inte varför man nödvändigvis måste binda en massa kapital i bostaden.
Vet man när detta kan tänkas börja gälla from?
Det sänker priserna och därmed boendekostnaderna, tänker jag.
Enligt DN:
Först ska förslagen beredas i regeringskansliet och en proposition kommer tidigast i vår. Så räkna inte med några lättnader förrän tidigast i höst!
Som också skriver:
Men även om förslagen är tämligen radikala så är det stora problemet för många ungdomar och förstagångsköpare inte bolånetak eller amorteringskrav. Det största problemet är att bostäderna alldeles för dyra för dem, i varje fall i större städer och tillväxtorter. De har helt enkelt inte de inkomster som krävs för att kunna få ett bostadslån alldeles oavsett lättnader i regelverket.
Hur mycket kommer effekterna av förslaget för förstagångsköpare tillintetgöras av stigande bostadspriser?
Men om man HAR ett lån och gör FIRE och har 0 i bruttoinkomst. . kan dom kräva att du betalar av hela lånet?
Så har det ju inte varit innan men svårtolkat om 550% är ett KRAV för att få behålla lånet eller bara krav att FÅ ett lån
Eller så inte. Själv har jag ett amorteringsfritt bolån från tiden innan amorteringskravets införande.
Så länge du kan betala dina räntor och amorteringar så kommer inte banken att dra tillbaka ditt lån