Nu när det är höjd inflation och högre räntor.
När tror ni amorteringskravet slopas?
Jag vill investera istället för att amortera nu
Nu när det är höjd inflation och högre räntor.
När tror ni amorteringskravet slopas?
Jag vill investera istället för att amortera nu
Själv tror jag att folk hellre vill amortera ännu mera för att få ner sina lån och på sätt minska räntekostnader.
Som GD på Finansinspektionen sa så vore det inte särskilt troligt då FI skulle motverka syftet med Riksbankens räntehöjning.
Dumt att ha två myndigheter som jobbar mot varandra.
Att slopa amorteringskravet är inte bra, tvärtom så förvärras inflationen.
Kika på detta avsnittet av ekonomibyrån: Ekonomibyrån – Spricker bobubblan nu? | SVT Play
Se från 11:00 bland annat en talesperson från finansinspektionen och redogör varför inte går att sloppa amorteringskravet.
Edit: @weepare haha du va snabb
Jag hoppas på ett paradigmskifte där skuldsättningen generellt minskar framöver, men det är förstås naivt i denna värld av lånejunkies.
Ja, politikerna skulle ha utnyttjat tiden när RB höll minus och nollränta till att trappa ned ränteavdragen, och om man eftersträvar symmetri kapitalbeskattningen.
Varför skulle amorteringskravet slopas bara pga. de faktorerna? Räntan har ju dessutom bara höjts 0,25% än så länge.
Däremot kan man kanske tänka sig ett slopande om räntor/inflation etc. leder till en ekonomisk kris. Men där är vi inte.
Vi får väl se vem som får rätt.
Vi har väl i närtid sett några exempel där förutsättningar ändras för att ”det blir lite jobbigt” på ett eller annat sätt.
Tänker på:
bränslepriser (få 1000 kr för att ha en bil)
elpriser (få avdrag om du förbrukat mycket)
amorteringsfritt (under pandemin)
Tycka vad man vill om dessa åtgärder men jag skulle bli förvånad om det inte sker nåt snarlikt gällande ”lite jobbig räntekostnad”. Kanske inget som faktiskt gör så stor skillnad men åtminstone nåt symboliskt.
Jaha, har du nån länk på det? Den här sommar uppdaterad 5 maj säger fortfarande att bilpengen blir av:
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/03/fragor-och-svar-sarskild-drivmedelskompensation/
Gällande bidragen baserat på elkonsumtion förstår jag att det säkert är lättare att strössla med skattemedlen om de visat sig vara större än väntat.
Med det sagt skulle jag fortfarande bli lite förvånad om inte samma ”curlande” tendenser avspeglar sig på nåt sätt gällande jobbiga (högre än väntat) räntekostnader eller amorteringar. Men det är min gissning Time will tell.
Nu när inflationen har tillintetgjorts och inte längre oroar är det dags att se över amorteringskravet:
Såg den, läste den. Undrar vad som kommer hända, om något. Mycket prat om låginkomsttagare och att komma in på marknaden. Kanske sänkt amorteringskrav för förstagångsköpare?
Tror inte det kommer påverka en sån som mig, med 80 % belåning och skuldkvot på 4.
Jag säger som jag brukar: Slopa gärna amorteringskravet men fasa samtidigt ut ränteavdraget så lägger man över rätten och lusten att själv bestämma över sina kostnader på bostadsägaren.
Känns som att Riksbanken och Politiken sitter lite i samma båt men ror åt olika håll just nu?
Riksbanken höjer styrräntan för att dämpa investeringsviljan och konsumtionstrycket för att kyla ner ekonomin och stoppa inflationen.
Politiken överväger att slopa amorteringskravet och ge ut kompensationsbidrag för att hålla uppe befolkningens möjlighet till konsumtion.
Säger inte att det ena eller det andra agerandet är fel - men jag ser inte logiken i helheten just nu. Det känns som att de jobbar mot varandra. Men jag kanske tänker fel.
Tänker precis likadant
Tänker oxå så… Som att riksbanken å politikerna motarbeter varandra…
För kunde man välja mellan att amortera för en viss ränta å amorterings fritt va högre ränta på…
Tycker de är ett bra förslag att folk får välja om dom vill amortera eller inte, fast de får de kosta me lite högre ränta…
Att ta bort ränteavdragen är en annan möjlighet…
Fritt efter Blå Tåget:
Riksbanken höjer styrräntan,
staten slopar amorteringskraven.
Så kan man fjäska en smula för
den lättledda konsumtionsslaven.
Att fiktivt bättra spenderingsutrymmet
genom strykning av amortering.
För staten skjuter så gärna till
ett valår är ansvar för ekonomin
andrasortering.
De har lite olika mål bara. Riksbanken har väl bara som uppdrag att få ner inflationen till 2% och politikerna har som mål att komma åt makten.
Och de ska väl agera oberoende av varandra
Nu är Moderaterna ute med skarpa förslag om detta:
Jag är ganska besviken. Aldrig är någon redo att adressera den riktiga problematiken här. Det minsta man kunde begära var väl ändå att man sänker amorteringskravet för att ändå behålla incitamentet att betala och/eller se över sina utgifter.
Jag förstår att folk i tråden kanske andas ut, men jag tycker ändå det blir lite Storebror leker au pair åt oss och steker samtidigt valfläsk…
Det är dessutom direkt kontraproduktivt gällande inflationen.
Typiskt moderater, när medelklassen får skjuta upp iPhone-inköpen till dottern ett halvår extra är det omedelbart lättnader och subventioner av olika slag, medan när ensamstående morsor har svårt att köpa vinterstövlar till kidsen är det “arbetslinjen” som gäller.
Innan någon anklagar mig för att vara vänsterpartist så vill jag förtydliga att jag finner samtliga riksdagspartier avskyvärda.