Framtiden för ränteavdraget - vad kommer hända?

Hej alla.

Jag kollat igenom senaste presskonferensen med Stefan Ingves där han var tydlig med att han vill se att något händer med ränteavdraget. Jag kan inte annat än tycka det är en extremt dålig tidpunkt, då måste hushåll tampas med:

Höjda boräntor.
Krafitgt höjda energipriser.
Krafitgt höjda drivmedelspriser.
Kraftigt höjda matpriser.

I ett land som redan har ett väldigt högt skattetryck.

Hur tror ni att det kommer arta sig i framtiden? Hur står partierna i detta? Jag försökte googla om man kunde få en sammanställning vad partierna tycker, men jag hittade inget (kanske sätter mig senare och kollar igenom alla partiprogram). Jag vet bl.a. att moderaterna vill att ränteavdraget ska vara oförändrat, så dessa får förmodligen min röst (personligen).

Även DI har en artikel, bakom en betalvägg: EU vill se sänkta ränteavdrag i Sverige (di.se)

Hur tror ni att ränteavdraget kommer att hanteras? Gissningsvis kommer ingen politiker röra det innan valet, men efteråt känns det rätt så farligt om jag ska vara ärlig.

Vad tror ni? Vad gjordes inte detta vid en tid då räntorna var lägre? Var förstår att kostnaden för staten blir större, ju större bolån man har, men tidpunken är ju extremt olycklig.

Tankar?

Det är valår så inget lär hända med ränteavdraget.
Sverige missade ett gyllene läge att trappa ner ränteavdragen under perioden med negativ och nollränta.

11 gillningar

Jag håller med om att inget kommer hända med ränteavdraget tills valet, men hur som haver, är det inte speciellt långt kvar tills valet.

Vad kommer hända efter valet, sannolikt?

Här är förövrigt vad partierna anser om ränteavdraget (dock skulle väl jag inte vara så säker på MPs och S ståndpunkt efter valet (min personliga uppfattning). Ingen kommer ju såklart säga att man kommer röra avdraget innan valet.

S: ”Vi socialdemokrater har inga förslag om att förändra ränteavdraget”, skriver Åsa Westlund (S), ordförande i riksdagens finansutskott.

M: ”Räntorna är på väg upp och räntekostnaderna kommer att bli stora för många hushåll. Det vill vi inte förvärra genom att trappa av ränteavdragen för bolån”, skriver Elisabeth Svantesson, M:s ekonomisk-politisk talesperson.

SD: ”I dagens läge med stigande räntor i kombination med övriga bördor på hushållen, elpriser, inflation och liknande, vore det olyckligt att driva på för minskade ränteavdrag. Tills vidare anser vi därför att de bör lämnas oförändrade”, skriver Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk–politiska talesperson.

C: ”Sverige borde, likt Danmark, för över ett årtionde sedan ha börjat med att i mycket små steg trappa ned ränteavdraget och växla det mot andra skattesänkningar. Men i det här makroekonomiska läget bör det inte ändras”, skriver Martin Ådahl, C:s ekonomisk-politiska talesperson.

V: – Vi vill minska ränteavdraget med 5 procentenheter på tre år. Det handlar alltså inte om att helt ta bort avdraget från en dag till en annan, säger Ali Esbati, Vänsterpartiets ledamot i finansutskottet.

KD: ”Den makroekonomiska tajmingen för att påbörja en avtrappning skulle vara dåligt vald och vi ser inte att en sådan bör vara aktuell i nuläget. Vi beklagar samtidigt att inte det politiska systemet kunnat samla sig för flera år sedan kring en varsam nedtrappning, då hade situationen inte varit densamma idag”, skriver Jakob Forssmed, KD:s ekonomisk-politiska talesperson.

L: ”I en situation med höjda räntor och stor osäkerhet i vår omvärld är det viktigt att människor kan känna trygghet. Därför bör ränteavdragen inte förändras”, skriver Mats Persson, L:s ekonomisk–politiska talesperson.

MP: ”För en sådan reform vill vi avvakta mer förutsägbara ekonomiska tider”, skriver Janine Alm Ericson, MP:s ekonomisk-politiska talesperson.”

Jag hoppas verkligen att ränteavdraget tas bort! Finns ingen anledning att det ska subventioneras att låna pengar… Men om det kommer hända? Tveksamt, vi har för få politiker med ryggrad som vågar stå för något om det skulle börja blåsa motvind…

11 gillningar

Precis så. Jag tror tankarna kan vakna igen om några år och då i en grön-röd sörja. Långsam utfasning med en eller två procent om året alternativt fem procent per vunnet val.

Men nu, inte en chans (tyvärr).

1 gillning

Alla partierna vill egentligen avskaffa ränteavdraget. Det är välkänt både bland politiker och tjänstemän att det är en ohållbar subvention till dem som har råd att ta lån. Men det är alltid bökigt att ta bort medelklassens förmåner.

En stark regering, oavsett färg, kommer nog börja fasa ut avdraget. Det är bara inget de kan gå till val på.

6 gillningar

Bolånetorsken är too big to fail.

Det var en artikel om ränteavdragen i SvD för några dagar sen. Det stod att för tre år sen var sex av åtta partier för att trappa ner ränteavdragen, men att det inte blev något för att S och M var partierna som var emot. Nu har det svängt och alla utom Vänsterpartiet är emot. Se länken, det var intressant läsning. Stefan Ingves orolig: Partier kovänder om ränteavdrag | SvD

Håller med, men ett av problemen är väl att man med lite skatteplanering kan få ränteavdrag även med borttaget ränteavdrag.
Nu är jag inte någon expert på svenska skatteregler, men jag tänker ett upplägg med att man har ett företag som hyr ut bostaden man bor i till en själv, sen får företaget göra avdrag för räntekostnader.

Varför inte låta det 30% avdraget vara kvar och ta bort det 21% avdraget över 100k helt.

Se inflationen samt alla avdrag och bidrag som skatt.

Finns väl lite olika synsätt, ingen som tänker på att vi betalar världens högsta skatter och att ränteavdraget kan man se som skatter som man redan betalat in själv?….

Man ska vara tacksam att man får tillbaka sina egna pengar från staten.

Men den som inte lånar så mycket utan istället sparar får inga subventioner på andras bekostnad.

3 gillningar

Absolut man får alltid ränteavdrag på lån(kapitalförluster) ifall man har kapitalvinster att kvitta mot. Det behöver man knappast skatteplanera för…

Vad har du för källa på att vi ”betalar världens högsta skatter”? Sverige kvalar väl inte ens in bland topp 5 nuförtiden (när det gäller skatt på lön)?

Nu tänkte jag dock att med ta bort ränteavdraget så menar man ta bort det, punkt. Inte bara den delen som överstiger kapitalvinsten.

Vi ligger väl precis på plats 5 (OECD)?

Bara inkomstskatt är ju inte så intressant. Speciellt inte om man inte tar med skattedelen av såväl pension (över brytgräns) och arbetsgivaravgifterna.

3 gillningar

Knappast, ett så enkelt kryphål kommer man att täppa till.

Redan idag är det så här. Äger du ett hyreshus där du bor själv “gratis” måste du ta upp en beskattningsbar boendeförmån i näringsverksamheten.

Du behöver inte ha några ska kapitalvinster att kvitta emot. Du får din skatteffekt ändå.

Du skriver att man får dra av kapitalförluster. Riktigt så enkelt är det inte alltid heller. Lånar du ut 1000 kr till din granne, och han struntar i att betala tillbaka, så är inte detta avdragsgillt.