Hej alla.
Jag kollat igenom senaste presskonferensen med Stefan Ingves där han var tydlig med att han vill se att något händer med ränteavdraget. Jag kan inte annat än tycka det är en extremt dålig tidpunkt, då måste hushåll tampas med:
Höjda boräntor.
Krafitgt höjda energipriser.
Krafitgt höjda drivmedelspriser.
Kraftigt höjda matpriser.
I ett land som redan har ett väldigt högt skattetryck.
Hur tror ni att det kommer arta sig i framtiden? Hur står partierna i detta? Jag försökte googla om man kunde få en sammanställning vad partierna tycker, men jag hittade inget (kanske sätter mig senare och kollar igenom alla partiprogram). Jag vet bl.a. att moderaterna vill att ränteavdraget ska vara oförändrat, så dessa får förmodligen min röst (personligen).
Även DI har en artikel, bakom en betalvägg: EU vill se sänkta ränteavdrag i Sverige (di.se)
Hur tror ni att ränteavdraget kommer att hanteras? Gissningsvis kommer ingen politiker röra det innan valet, men efteråt känns det rätt så farligt om jag ska vara ärlig.
Vad tror ni? Vad gjordes inte detta vid en tid då räntorna var lägre? Var förstår att kostnaden för staten blir större, ju större bolån man har, men tidpunken är ju extremt olycklig.
Tankar?