Framtiden för ränteavdraget - vad kommer hända?

Det har du säkert rätt i, problemet som jag menade kanske mer låg i att dessa kryphål måste täppas till (med eventuella bieffekter).

Rätt, men där ligger Skattemyndigheten redan nu bra till.

Om det hade varit lönsamt att ett fåmansaktiebolag hade ägt villan och hyrt ut den till ägaren hade vi haft mängder av sådana fall. Jag har räknat på detta, och det är knappast lönsamt.

2 gillningar

@Nestor tror du svarade lite snabbt nu. Hur får jag min skatteeffekt utan kapitalvinster att kvitta emot ifall de tar bort “ränteavdraget”. Är inte ränteavdraget att man får kvitta mot inkomst av tjänst?

Självklart med kapitalförluster tänker jag ju på de banker rapporterar(typ bolån eller kreditlån)… jag försöker inte hitta kryphål här, utan bara säga att man inte behöver skatteplanera, man behöver bara ha kapitalvinster för att även i en eventuell framtid utan ränteavdrag, så kan man ha ränteavdrag iform av jämkning ifrån kapitalvinster. De kommer ju aldrig ta bort så att man inte kan kvitta vinster ifrån förluster, då blir det nog rätt rejäla skatteflykter…

Mvh David

Varför kan de inte det? Det verkar gå ganska bra här i Finland, där de succesivt dragit ner på ränteavdraget (och när jag säger ränteavdrag menar jag avdrag oavsett om det sker från kapitalvinst eller tjänsteinkomst) de senaste åren, från 35% till 5% i år (jämför med 100% som det är nu i Sverige).
https://www.vero.fi/sv/privatpersoner/skattekort-och-skattedeklaration/inkomster-och-avdrag/avdrag_for_rantor_pa_bolan/

Finns annars en intressant rapport från konjunkturinstitutet inom ämnet där det syns tydligt att Sverige har jämnförelsevis höga löneskatter men låga skatter på tillgångar samt för företag.

Nej. I dag deklarerar du inkomst av kapital på avdelning 7 på huvudblanketten. Exempelvis 7.2 Ränteinkomster och 7.4 Vinst fondandelar.

Avdrag kapital redovisas på avdelning 8.
8.1 Ränteutgifter och 8.3 Reaförlust fondandelar.

Har du underlag på båda ställena så kvittas dessa mot varandra i Skatteverkets redovisning.

Har du inget att redovisa under avdelning 7 utan bara under avdelning 8 får du även då skatteffekt på ditt underskott. Enda förutsättningen är att du betalar skatt, exempelvis från inkomst av tjänst.

Att slopa 8.1 är därför väldigt enkelt, utan några problem för aktiespararna.

2 gillningar

Nej, för arbetsgivaravgiften är ju en ”avgift”… :eyes:

2 gillningar

Nice! Och så stärker vi arbetslinjen genom att döpa om bidrag till avdrag

1 gillning

Inkomstskatt på lönearbete → sysselsättningsavdrag :see_no_evil:

3 gillningar

För att återgå till trådens ämne. På kort sikt verkar det som ingenting. På lång sikt, troligen en nedtrappning. Kanske frågan aktualiseras redan vid nästa räntesänkning?

Förutsatt att folk vant sig vid prisökningarna nu och dessa planar ut så är det nog rimligt att det kommer då.

Frågan är när ”då” är. :slight_smile:

Hehe ja, det vågar iaf inte jag spå.

Det är väl vänsterns paradgren litegrann?

Bidrag blir ”stöd”, ”bistånd” eller ”ersättning”, skatter blir ”avgifter”. :slight_smile:

Men för att besvara ämnet tror jag faktiskt att ränteavdraget i sin nuvarande form kommer att bestå framöver. Möjligen om vi kommer tillbaka till ett nollränteklimat att frågan kommer att återbesökas.

Någon justering vid nästa räntesänkning kan det kanske bli om några år men då förmodligen av en slump.

När vi hade stora räntebidrag på 80 och 90-talet försämrades dessa med 0,5 procent per år om jag inte minns fel. Min prognos är att blir det en justering av ränteavdraget, så lär det bli att det avtrappas med kanske 1 procent per år. Alltså under en väldigt lång period. Jag tror inte att det är möjligt med några större “Alexanderhugg”. Allt för många är allt för högbelånade.

4 gillningar

Det talas mycket om att ingen vill ändra detta, valår, tungt för hushåll osv.

Hoppas innerligt att kostnaden för ränteavdraget vägs in när partierna räknar med detta i sina budgetar. Får vi en ränta på 5-6 procent och vi har närmre 5000 miljarder i bolån blir kostnaden för enbart bolån 100 miljarder per år för staten. Vore ju galet att lägga ca 10 % av statsbudgeten på att subventionera bolån :rofl:

2 gillningar

Det mest naturliga hade varit att Räntebidraget togs bort redan när Fastighetsskatten slaktades.

3 gillningar

Ränteavdraget är en av få saker jag själv gynnas av som jag är helt okej med att avskaffa. Jag tycker det är ett absurt och alldeles för feldimensionerat avdrag.

2 gillningar

Är också ok med att ränteavdrag tas bort, men över “lång” tid.
Husköp och bolån är långsiktiga och då ska ändringar som påverkar nuvarande bolån inte ske drastiskt.

Dock skulle jag bli rejält sur ifall fastighetsskatten återinfördes. Samma med förmögenhetsskatt.

Förmögenhetsskatt ?

Tack, ändrat :person_facepalming::joy: