Ränteavdragen, varför ska de bort nu?

Ränteavdragen för lån har stötts och blötts länge.
Ett tag sas det att de kommer att bli kvar för att det vore politiskt självmord att ta bort dem.
Hela ideen med ränteavdrag är väl från början rätt märklig, ( staten subventionerar ( =tar en del av kostnaden för) att folk skuldsätter sig och hjälper indirekt bankerna att sälja sina affärside med lån, men över tid har möjligheten till att få ränteavdrag utökats till att ju gälla flera olika typer av lån.
Ideen med ränteavdraget ligger dock i linje med vårt moderna ekonomiska systems grundbult där vi via ökad skuldsättning medelst lån skapar pengar och tillväxt.

Ränteavdragen hade kunnat trappats ner/ slopats tidigare d.v.s när räntorna var lägre och folk hade då förstås klarat av bortfallet av denna subvention bättre än i den nuvarande ekonomiska situationen.
Varför är det så viktigt att ta bort ränteavdragen för blancolån just nu och inte tidigare? Ett sämre tillfälle kan väl knappast ha valts ur privatekonomisk synvinkel? Vill våra styrande politiker aktivt sabba folks privatekonomi, eller hur ska man förstå det? Går inte hissen ända upp för våra politiker?

Vi har hög arbetslöshet vilket innebär att folk får in mindre pengar i månaden att röra sig med och då minsann så blir det prioriterat att ta bort ränteavdragen för blancolån. Eller är det här någon panikåtgärd som syftar till att visa på politisk handlingskraft eller handlar det månne om att statens kostnad för denna subvention har dragit iväg?
Jag tycker det är lite fulspel från statens sida att stimulera till skuldsättningen via ränteavdragen och sedan just i tider av ekonomisk kräftgång ta bort delar av avdraget.
Läste förresten någonstans att tidigare sänkning av ränteavdragen kan ha bidragit till finanskrisen 1990-1994, så då kanske man borde vänta lite…
Om nu orsaken är att staten vill skydda de egna finanserna så blir det också lite märkligt då vår statsskuld är låg i förhållande till vår privat skuldsättning.

4 gillningar

Vad jag tycker är ännu fulare är att helt plötsligt lägga på en straffavgift på CSN lån så att de som betalar och sköter sig ska betala för de som inte sköter sig. Det var inte dealen när jag tog lånen. Jag förväntade mig att betala ett genomsnitt på riksräntan.

Fattar forfarande inte hur det kan vara lagligt. Liten summa, men vad stoppar dom att senare lägga på en ”semesteravgift” för att betala riksdagens semester???

17 gillningar

I grunden är ränteavdrag på blancolån väldigt dåligt då det premierar folk att sätta sig i skuld utan säkerhet i till exempel sms lån, konsumtionslån, med mera. Det är därför helt rätt att slopa ränteavdrag på just blacolån men behålla på lån med säkerhet, exempelvis bolån.

När det kommer till tajming har det diskuterats flitigt länge och det kommer aldrig finns något “bra” tillfälle för avskaffningen utan någon kommer alltid gnälla och tycka synd om sig. Riv av plåstret och få det gjort, bättre idag än imorgon!

17 gillningar

Ränteavdraget slopas även för lån mellan privatpersoner tex inom familjer.

Inget avdrag för den som lånar men full skatt för den som lånar ut. Känns inte som de tänkt igenom detta hela vägen.

Finns en risk att de svarta lånen som inte tas upp i deklarationen istället ökar och skatteintäkter minskar.

1 gillning

Kanske kan man göra något åt situationen man hamnat i? Försöka sänka sina utgifter ? höja sin lön? sälja av saker som inte är helt nödvändiga? Dem ska ju trots allt trappa ner ändå så finns ju fortfarande tid att förbättra sin situation. Sedan går de ju att fråga forumet hur man ska tänka eller förhålla sig. De ju trots allt den viktigaste aspekten av forumet tycker jag! Finns många exempel på folk som tagit sig ur skuldsättning på detta forum.

1 gillning

Att ta bort ränteavdraget på blancolån gör dom mindre attraktiva. Förhoppningen är antagligen att mängden tagna blancolån ska minska. Jag är ingen nationalekonom så huruvida staten/samhället gangnas av detta eller ej vet jag inte men för individen som låter bli att ta ett blancolån är det nog en vinst på lång sikt.

Staten bör inte uppmuntra oss att göra dåliga val så jag tycker att staten gjort oss en tjänst i detta fall.

3 gillningar

Vi hsde ränteavdrag även på 70-talet och då var de dessutom värda mycket mer än 30 procent. På den tiden kändes det inte helt orimligt. Det var i stort sett omöjligt för en privatperson att låna i banken till, antingen köp av bostad eller renovering av bostad. Blancolån fsnns i princip inte. Ville man köpa möbler kunde man som privatperson låna i Riksbanken. De hade ett kontor i varje län. En annan värld.

Problemet kom väl i princip i mitten av 80-talet Kreditmarknaden exploderade och Staten som fram tills nu styrt bankerna med järnhand, drog sig tillbaka helt och lämnade allt vind för våg. Givetvis skulle man samtidigt som marknaden släpptes fri påbörjat en avtrappning av räntebidragen.

Försyndelserna är alltså cirka 40 år gamla. Fega politiker har inte vågat ta tag i detta eftersom de inte vill förlora röster.

Nu är räntan på väg ned igen, så det är bara att dra igång. Det går inte att ta bort dem över natten, men säg att de minskas med 3 rocentenheter per år. Detta skulle innebära en 10 års utfasning. Fortare kan det knappast gå. Allt för många skulle få problem.

29 gillningar

Exakt så. Jag kan inte nog applådera detta. :clap:

8 gillningar

Ränteavdragen var väl ett sätt att jämna ut skillnaderna mellan de som har kapital och de som måste låna. Håller med att det slagit fel i långa loppet men idén var nåt så omodernt som ideologisk.

Däremot förstår jag inte varför ingen pratar om amorteringarna. Även om jag själv utnyttjar det är det så galet att det går att ha amorteringsfria lån på miljoner. Att amortera är ju i princip att betala till sig själv. Tycker egentligen att det skulle vara en högre prioriterad förändring som skulle verka dämpande på priserna utan att människor får höjda kostnader.

3 gillningar

De verkar vilja göra det mer förmånligt att spara samtidigt. Får se hur det fungerar när det faktiskt händer.
Men i längden tror jag det kan leda till att fler får mer stabil ekonomi. Tycker annars inte om ändringar alls. De som tagit lån räknar förmodligen in ett ränteavdrag.
Jag har inte följt någonting av detta. Här var lite info.

Vill man bekämpa överskuldsättning via blancolån så tror jag inte det är särskilt effektvt. Har svårt och tro att en spelmissbrukande sms-lånare bryr sig. Eller shoppingberoende kvinnor. Vet de ens att de får göra ränteavdrag?! :slightly_smiling_face: förbjud smslån och telefonförsäljare istället!

3 gillningar

Jag tänker att du menar den kuppartade “Novemberrevolutionen” år 1985 eller uttryckt på ett annat sätt “avregleringen av kreditmarknaden” vilken lade grunden till finanskrisen på 90-talet.
Lite lurigt med kreditexpansioner, blir ju av logiska skäl lätt ett senare inflationsproblem.

Föredrar att få välja själv vad jag vill göra med pengarna. Valde att inte amortera då jag har under 50 % och investerade istället i aktieindexfonder, vilket har lönat sig. Så jag har betalat till mig själv. Nu är jag bättre diversifierad också. Egentligen inte märkligare än att ta lån till att starta ett företag och fortsätta expandera istället för att betala igen lånet.

5 gillningar

Hur tänker du att intäkterna skulle kunna minska från tidigare, om det inte fanns några intäkter sen innan?

1 gillning

Ni som pratar om borttagning av ränteavdraget, vad är det exakt ni syftar på?

1. Att skatten på kapitalinkomster inte ska minskas av ränteavdrag för ränteutgifter. Till exempel att 10 000 kr i ränteinkomster och 10 000 kr i ränteutgifter ska leda till 3 000 kr i kapitalskatt (istället för som idag 0 kr).

2. Att skatten på tjänsteinkomster inte ska minskas av ränteavdrag för ränteutgifter. Till exempel att 0 kr i ränteinkomster, 10 000 kr i ränteutgifter och 100 000 kr i skatt på tjänsteinkomster ska leda till 100 000 kr i sammanlagd skatt (istället för som idag 97 000 kr).

Tänker ni enbart på första punkten, enbart på andra punkten, eller på båda punkterna ovan?

4 gillningar

Tycker inte det är konstigt alls med ränteavdrag. Man får betala skatt på intäkt av kapital (tex när du lånat ut pengar till banken som betalar ränta till dig) och man får tillbaka pengar vid kapitalkostnader (tex när du lånar pengar av banken och banken tar betalt av dig i form av ränta på lånet).

1 gillning

Ja varför inte båda.

Ränteavdrag innefattar per definition båda.
Punkt 2 kallas skattereduktion vid underskott av kapital.

1 gillning

Det håller jag med om. Men om det skulle stå mellan ett slopat ränteavdrag som skulle innebära att man betalar mer i ränta som man aldrig får tillbaka och höjd amortering så är amorteringen mer fördelaktig. Samtidigt som att det skulle ha en dämpande effekt på priserna om alla nya lån måste betalas av på, säg, mellan 20-30 år beroende på storlek på lån.

3 gillningar

Min tes är att regeringens beräknade “besparing” inte uppfylls då incitament för att göra rätt för sig försvinner.

Antalet lån till kontantinsatser inom familjer etc som självmant tagits upp i deklarationer kommer drastiskt minska/döljas.