Ränteavdragets varande eller ej dyker upp med jämna mellanrum här (kanske inte riktigt lika ofta i den offentliga debatten, om man inte är finansinspektionen då).
Jag har aldrig reflekterat över avdraget egentligen, vi jämkar inte utan får det tillbaka på skatten. Vi har aldrig gjort vår budget med det i åtanke och ex
inkluderat det som en minskad kostnad för lån heller. När det kommer har vi lagt det på sparkonto, amorterat eller kanske lite extra till semesterkassan, men vår vardagliga gå-runt situation bygger inte på att vi behöver få det. (Men i år la vi det till ränte- och elspar ).
Men, skulle det försvinna så skulle det inte påverka oss direkt i vardagen som jag kan se, vi skulle inte sparat den extra posten bara, men det kanske inte är den generella upplevelsen?
Är många beroende av ränte avdraget för att få det att gå runt?
Om ränteavdragen försvann, skulle det direkt inverka på din ekonomiska vardag?
Nja, som tur är har vi ganska hög marginal mellan inkomst och utgifter, så vi skulle kunna hantera det. Men det hade ju blivit orättvist då, att vi ska betala skatt på vinst men inte få skattavdrag på räntor/förluster. Det är ju inte rätt.
Det hade ju blivit mindre pengar över efter utgifterna. Så mindre sparande och mindre roliga grejer att hitta på.
Hur menar du här. Banken betalar väl kapitalskatt på sina ränteintäkter så till stora delar är det en rundgång på pengar (eller överföring av kapital från bank till bolåntagare). Jag kanske missat något dock?
Om man gör en symmetrisk förändring av beskattningsrelger (bort med avdrag för räntekostnad, och bort med skatt på ränteintäkt) så är det hela ganska neutralt och i teorin borde banker då kunna sänka sina räntor (i teorin…), och om man bara tar bort avdraget så blir allt lika för banken men sämre för bolåntagare och bättre för statskassan.
Ok, då är jag med. Det är det jag menar med symmetriskt system, att inte staten ska tjäna pengar om person/företag A lånar ut pengar till person/företag B (jag är något partisk här då jag investerar i kreditprodukter med ränteintäkter samtidigt som jag har lån )
Beror på hur du definierar det och vad en alternativ skattelag skulle vara. Du betalar 10000 i ränta till banken, banken betalar 3000 till staten i skatt, och staten betalar 3000 till dig när du får tillbaka på skatten.
Ränteavdraget kan man se som ett statligt bidrag till husägare som är belånade eller som ett sätt för staten att indirekt stötta bankerna ekonomiskt.
Helt enkelt ett statligt bidrag precis som försörjningsstöd, barnbidrag, bostadsbidrag etc och bidrag brukar ju inte vara så populärt bland borgerligheten vanligtvis men detta bidrag kanske är ett undantag, fast då blir det lite hyckleri i min bok.
Bor personligen i hyresrätt utan lån så för mig får ett slopande av ränteavdraget ingen påverkan.
Ja men det är det jag menade i mitt första inlägg. Det blir orättvist om vi ska betala skatt på våra vinster, men att banken inte ska betala skatt på vår ränta.
En förändring av skattelagstiftningen för att hantera ränteavdrag skulle inte helt osannolikt göras i en revidering av skattelagen i stort och detaljer kring räntekostnader för fastighetsägare i synnerhet, dvs jag skulle inte vara helt säker på att man inte påverkas då hyran till syvende och sist finansierar fastighetsbolagens finansieringskostnader.
Vad är tvärtom? helt osannolikt, eller inte helt sannolikt? Det blev lite många negationer där. Min kvantisering av begreppet av inte helt osannolikt är alltså någonstans större än 10%, elller 5%, ish.
Det här var ett bra argument, tack. Innan har jag inte fattat ränteavdraget. Nu blir det i alla fall någon sorts balans i det som jag inte tänkt på innan.