En liten fundering som dök upp för mig är om bankerna betalar skatt på den ränta de tar ut på våra lån? I sådana fall, vad ligger den på? Är det 30%, som vi betalar på räntan på våra sparkonton när vi “lånar ut” pengarna till banken, eller är den väsentligt lägre? Om den är det, vad beror det på?
De betalar bolagsskatt på vinsten. De får t ex dra av ränteutgifter. 20,6% bolagsskatt i Sverige. De svenska bankerna betalar också en årlig “försäkringsavgift” baserat på hur stora bolånen är. Det var därför Nordea flyttade till Finland.
Privatpersoner betalar 30% vinstskatt på överskott av kapital. Där får man dra bort ränteutgifter från kapitalinkomsterna. Det kan alltså bli noll kronor om man har stora lån och tjänar mycket pengar på börsen samtidigt. Privatpersoner betalar också en engångs stämpelskatt baserat på fastighetens belånade värde.
Sålunda differens på knappt 10% till bankernas fördel. Huruvida det är en privatperson eller aktiebolag övertrumfar alltså själva typen av intäkt, i detta fall räntor.
En följdfråga som jag själv funderat på är om bankerna på något sätt ersätter oss skattebetalare för att vi tar en stor del av risken genom insättningsgarantin.
Känns som en onödigt dyr gåva till bankerna annars …
Nej, det håller jag inte med om. Företag betalar skatt på sin vinst och inte på skillnaden mellan inlånings- och utlåningsräntor.
Banker har kostnader för att låna ut pengar, t.ex. människor som pratar med gemene man och övertygar dem om att deras ränta är bäst. Plus alla andra kostnader som en bank har.
Det är också viktigt att separera procent och procentenheter. Det är inte samma sak.
Aktiebolag lämnar in sin egen deklaration varje år och är ansvariga för att betala in sin preliminära bolagsskatt varje månad.
Företagens avdrag och inkomster ska bokföras varje dag, så de ska kunna kontrolleras när som helst.