Förstår inte, hur skulle banken undgå skatten?
Följdfråga, får företag också göra ränteavdrag?
Förstår inte, hur skulle banken undgå skatten?
Följdfråga, får företag också göra ränteavdrag?
Får man inte göra avdrag om man gör förlust på försäljning?
Tycker många missar en liten sak här. De som kommer drabbas hårt när ränteavdraget försvinner är alla med dyra blancolån.
Tror inte så många på detta forum har sådana…
Haha det är nog jag som är otydlig som få 
Om vi tar bort ränteavdraget, som banken betalar. Så blir det orättvist. Banken slipper då en stor utgift. Medans vi tvingas betala skatt på alla våra inkomster.
Kontentan är, om vi ska ta bort ränteavdraget så bör man även ta bort skatten som vi måste betala på ränteintäkter.
Haha, snurrigt här. Är väl ändå inte banken som betalar ränteavdraget? det regleras av skatteverket.
Tar vi bort ränteavdraget spelar det ingen roll för banken, dom får samma summa oavsett, vad som händer är att vi betalar sista delen av våra räntekostnader. Det kanske leder till att vi tänker efter innan vi lånar pengar men det är en annan diskussion:)
Jaja, för den som har de då 
Tur det finns skuldsanering.
För staten är det nog inte detta som är huvudsyftet, måste vara för att slippa bördan av alla bolån. Många som får ränteavdrag på bolån lån har verkligen möjlighet att betala för dessa.
En vän som har gjort en rätt hygglig företagsresa fick i förslag att låna 100% av bostadens värde med sitt holdingbolag som säkerhet. På så vis behöver han ej plocka ut pengar ur bolaget och får dessutom rabatt på räntan.
Så ser regelverket i Sverige ut, heja!
Men hur stort blancolån sitter man med då för att avdraget ska bli märkbart? Iof höga räntor men ändå.
Jag har ingen koll på hur banken betalar skatt. Det var en tidigare som skrev att det var så och det tycker jag blir orättvist 
Det är ju en höjd skatt och bör också innebära att andra skatter sänks, om de inte tänker höja skattetrycket ytterligare förstås. Skulle iofs inte förvåna.