Slopat amorteringskrav 2026, kommer det ske?

Det skärpta amorteringskravet innebär att den som har ett lån större än 4,5 gånger sin årsinkomst måste amortera en extra procent.)

Den 17 juni 2025 la regeringen fram ett nytt lagförslag som bl a innebär att det skärpta. amorteringskravet slopas.

Enl förslaget ska ändringen ske i april 2026.

I somras skrev ungefär alla banker (och för den delen nyhetsredaktioner) artiklar om detta inkl vad det skulle innebära.

Nu till min fråga: När jag googlar får jag inte fram en enda träff på ny information ang om detta kommer bli verklighet eller inte. Jag undrar därför om någon av er har hört något? Och annars - hur tolkar ni tystnaden?

Det lär hända. Status just nu är att Finansdepartementet hanterar de åsikter som kommit in från remissinstanserna

6 gillningar

Frågan är om det gör någon skillnad när ekonomin är som den är. Många tjänar för dåligt så de kommer ändå inte kunna låna/låna mer.

Priserna på bostäder har rasat så många har inte kvar insatsen för nytt boende.

De som har god ekonomi som vill flytta berörs också då ingen eller få kommer på visningar. Rörligheten har stannat upp rejält sedan 2022.

Priserna har ökat för mycket så systemet har gått in i väggen.

Kan inte folk skuldsätta sig mer faller det.

Det som föreslagits gör folk än mer skuldsatta på en allt skönare gren.

Ta bort räntorna och ha amorteringskrav som kontrollverktyg för att inte lån o priser skenar iväg.

Sen pandemin har vi betalat 750 miljarder i räntor bara I Sverige. Pengar som försvinner ur realekonomin.

Ränteutgifterna är proportionella mot lånet; detta är en risk man tar när man ansöker om lån. Det är inte obligatoriskt att skuldsätta sig med ett så stort lån.

3 gillningar

Det är väldigt få som förlorat insatsen, de allra flesta har under 75% i belåning, och bostäder har knappast rasat i pris (ner vadå, 5-10% sen den högsta toppen?). Sen finns det såklart stackare som köpte på toppen på ställen där priserna gått ner mer, men det är en väldigt liten minoritet.

Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet och har mest koll på Stockholms innerstad. Det känns snarare som priser går upp och upp.

Dessutom skulle det nya kravet göra att man kan låna upp lite mer än tidigare, så att den högre räntan täcker det man nu inte amorterar. Effektivt betalar du alltså samma summa, men kastar bort mer åt ränta istället för att spara i lägenheten. I ett så åtråvärt område som stan kommer det här bara pressa upp priserna precis så mycket som folk nu får råd med.

Ändrar de dessutom så man får låna 90% kommer det vara ännu värre.

Imo borde det vara ett högre amorteringskrav än nu.

Det är det inte då bankerna skapar pengar vid lånetillfället.

De har inget men kan skapa dem digitalt som de sedan tar ränta på.

Som det är nu då stannar samhället då bankerna tar allt mer av våra resurser tillsammans med de globala bolag som höjer alla priser.

Det är inte brist på energi,det är inte brist på kaffe. De blåser folket men ingen verkar förstå detta.

2 gillningar

Instämmer. Därför finns fora som den här för att visa folk vägen till ekonomisk frihet :slight_smile:

Lån är bra använt rätt. Men man behöver tänka på hela sin livstid:

5 gillningar

Jag skulle påstå att blåsa någon är att lura den. Att tydligt tillhandahålla tjänsten låna pengar nu och betala tillbaks på 50 år inte är att lura någon med oärliga villkor.

Jag vill också påstå att globala företag blivit det just för att de erbjuder sina tjänster billigare än de lokala. Det klagas ofta på hur svårt det är att konkurrera med dessa. Så jag menar att de globala företagen som tex Amazon pressar ner priserna för oss. Inte höjer dem.

1 gillning

Jag håller med dig i ditt resonemang.

Personligen lånar jag gärna pengar av mitt framtida jag för att investera i fin bostad eller för att belåna min fondportfölj.

På samma sätt hade jag gladeligen lånat ut pengar till mig själv för 15 år sen för att köpa bitcoin. :slight_smile:

1 gillning

Jag gissar på att slopat amorteringskrav kommer gå igenom tillsammans med förslaget om minskad kontantinsats till 10%.

Inte för att det nödvändigtvis är bra eller dålig ekonomisk policy utan snarare för att det skulle gynna den ägande klassen.

3 gillningar

Det är lite som du säger. Från ett samhällsekonomiskt perspektiv tycker jag att det är ett sjukt korkat förslag.

Samtidigt gynnar det mig personligen eftersom att 1) min månadskostnad skulle bli lägre och 2) min bostadsrätt sannolikt skulle att öka i värde.

1 gillning

Jag sitter själv och väntar och vet inte om man ska slå till innan det eventuellt träder i kraft. Men lite lustigt att det varit så pass tyst? Kanske inte blir av då. Tänker att det börjar bli kort om tid om bankerna ska hinna förhålla sig till nya regler redan 1 April 2026 och än så länge knäpptyst?

Det har väl pratas redan om detta under 2023/2024 att det skulle bli ändring, men då hände inget heller, det rann ut i sanden.

Bankerna uppfyller de gamla reglerna och det är fullt tillräckligt även efter 1:a april.

Din månadsutgift blir lägre men din månadskostnad blir högre. Ju mindre du amorterar desto mer betalar du totalt i ränta över lånets löptid.

1 gillning

Fast inflationen gör också lånet mindre. Och det är mycket lättare att betala av ett lån med infaterade(eller vad det kan heta) pengar tillgängliga från ett sålt hus än pengar nu som man måste jobba ihop varje månad. Eller ta från börsen där de växer och kan utgöra buffert till andra behov.

1 gillning

Helt sant, fel ordval av mig.

Eftersom att jag förväntar mig högre avkastning på börsen för varje investerad krona än vad samma krona amorterad hade sparat mig i räntekostnad så är jag fine med att ta den relativt sett högre räntekostnaden.

1 gillning

Näe, reallöneökningar gör lånet mindre. Inflation gör bara att du får färre pengar kvar att betala amortering och ränta eftersom du måste lägga fler av dina pengar på allt annat.

5 gillningar