Är nog kanske olika från stad till stad. Vet bara att min lägenhet som jag köpte för 700 tusen. Var värd 1,3 miljoner för 3 år sedan. Idag är det 1,5. Har dock inte kollat varje år
Kolla in kapitel 8.2 i utredningen, där man arbetar med makroekonomiska simuleringsmodeller för att simulera långsiktiga effekter på hushållens välfärd och motståndskraft givet bolånetak och skuldkvotstak. Efter det kan du gärna läsa vidare på sidan 288 (“Jämförelse med bolånetakets införande”), fast hela kapitel 9 (“Kommitténs bedömningar och förslag”) är intressant läsning.
Ibland undrar man om man är på ett ekonomi-forum eller nån slags variant av familjeliv när man läser den här tråden. Bra att du faktiskt lyfter den information som faktiskt kommunicerats.
Funderar lite kring ”budande”, tror ni att bostäder helt magiskt ökar med 10-30% i värde och hur kom ni då fram till det?
Att exemplifiera? Ta en villa som köps för 4msek, där krävs idag 600tsek i handpenning. Med nytt ramverk skulle 400tsek krävas. Alltså 200tsek mindre som köpare behöver skramla ihop oavsett hur man löser det. Menar vi på allvar att marknaden ska dra iväg till nya höjder? Sorry otydligt från mig. Vad tror ni är realistisk ”värdestegring”, 2%? 5%?- kanske t o m 10%? Sedan får vi nog ge oss i spekulationerna
Nåväl, hus för 4msek som av någon outgrundlig anledning stiger i budgivning med nya förutsättningar till 4,4msek? med nya regler krävs då 440tsek i handpenning(oavsett hur man löser den) istället för gamla regler då samma hus i exemplet skulle sålts för 4msek och 600tsek krävts att få fram.
Givet att utbudet på bostäder förblir detsamma, så innebär ett sänkt handpenningsbelopp att fler har råd att köpa. Utbudet är detsamma, efterfrågan ökar, priser går upp. Ganska basic, eller?
Vad menar du för lite? Det byggs om dom som bygger kan göra en vinst. Går det inte att göra vinst så kommer intet att byggas. Sen om man som konsument tycker att det är för lite eller för mycket är ju bara en preferens/känsla. Mig veterligen finns det inga hinder att bygga en bostad till självkostnadspris.
Problemet verkar vara alla som vill ha subventionerande boenden.
Jag ser att du har villafokus. Dessa är sällan till för förstagångsköparna. Jag tänker på lägenheter för ensamstående unga vuxna. Tänk runt millen. I den prisklassen spelar 50-100k en rejäl roll.
Jag hade 0,75% jättelänge när jag flyttade för 14 år sedan. När snacket började om högre ränta låg jag på 1,80% bundet. Jag slapp ett år när räntan var som värst