Hej alla Rika Tillsammans entusiaster! Jag behöver ett par snälla och hjälpsamma råd!
Jag har lyssnat på RT-podcast med stora öron sedan ca 4 år bakåt i tiden och läst mycket här på forumet och tycker att de flesta kommer med en stark och hjälpsam kompetens. Tack!
Nu har jag kommit till ett lustigt stadie i mitt liv som jag behöver hjälp med.
Kort om mig,
Jag är snart 40 år gammal.
Jag har ett lågavlönat jobb, men jag stortrivs med det! Jobbet är dock inget som kommer ge mig en pension alls, då jobbet är privat och baserat i utlandet.
Jag hyr en lägenhet strax utanför en av Sveriges storstäder och mina fasta avgifter som hyra, försäkring, el, internet mm. ligger på ca 120 000kr / år.
Jag äger ingen bil, båt, hund eller annat lyxigt som tickar på eller förlorar värde var dag.
Dock funderar jag på att köpa en hund för att de höjer livskvaliteten, men en hund kostar ca 250 000kr om man räknar på att den lever i 10 år plus att man blir bunden.
Så min tanke är att skaffa hund när jag får barn för då är man bunden iallafall.
Jag lever ganska snålt (enligt alla mina ex) men jag har inget intresse av att leva som en playboy.
Mina fritidsintressen består av att träna varje dag, vara ute i skogen, resa ofta och äta väldigt bra mat, men nästan aldrig på restaurang.
Om min ekonomi,
Jag har knappt nämnvärda CSN-skulder på ca 40 000kr.
Som tidigare nämnt så har jag ett lågavlönat jobb där jag får in ca 1 000 USD / månad på ett WISE-konto. PS. Måste jag skatta det?
Jag kommer nog aldrig sluta med det jobbet då jag mår så bra av det jobbet, det är kul, jag gör det hemifrån i kallingar och morgonfrilla, eller på ett café i Kroatien. Jag vet. Det är grisigt lyxigt!
I början av året hade jag ca 5 000 000kr på mitt ISK-konto på Avanza och nu har jag ca 3 000 000kr.
Pengarna har jag fått delvis från tidigare ströjobb, resultatbaserade serviceprojekt, att jag levt “snålt”, men även arv då mina föräldrar dog när jag var 19 år gammal.
(Mina föräldrars bortgång var självklart traumatisk, men jag tänkte inte gå in på känslor på detta forum. Men jag kan kort sagt säga att jag hade hellre levt på bröd och vatten i resten av mitt liv med mina föräldrar, än att bli av med mina stöttepelare och vara så rik som jag är nu.)
Det gör självklart ont i magen att se hur nästan 2 000 000kr bara “försvinner”, men nu har jag utdelningar på ca 200 000kr / år så jag oroar mig inte så mycket och jag har inte sålt något!
Jag har en typisk tråkig svensk portfölj med 100% svensk aktier där alla ger utdelning.
Utdelning,
De aktier som jag äger mest och som gett och ger mig mest i utdelning är, Tele2, Kallebäck Property, Volvo B, Electrolux, SBB, Skanska, SKF osv osv.
Min ISK-portfölj på Avanza i aktuell storleksordning,
Tele2 B 12,1%
Kallebäck Property 8,3%
Investor B7,3%
SKF B 7,28%
Electrolux B 7,23%
Volvo B 7,14%
Ericsson B 6,93%
SBB B 5,3% (mer än halverad)
Skanska 5,3%
Pengar 4,27%
Husqvarna B 4,1%
Castellum 3,78%
Nordea 3,29%
SEB A 3,26%
Öresund 2,86%
Avanza Bank 2%
Kopparberg 1,9%
Coor 1,5%
Mekonomen 1,43%
Swedish Match 1,35%
SkiStar B 1,3%
Kindred 0,85%
Storskogen 0,5%
Duni 0,45%
SAS 0,12% (-95%)
Torrt krut,
Jag har ca 300 000kr vid sidlinjen och jag funderar på att trycka in allt på börsen. I och med att min SBB är nere ca -70% så funderar jag på att lägga in minst 100 000kr i torrt krut där.Jag tror på SBB och månadsutdelningen är fantastisk med sina +7% nu.
Förenkling av inkomster och utgifter,
Fasta utgifter ca 120 000kr / år
Fasta inkomster 120 000kr / år
Utdelningar ca 200 000kr / år
Här är mina funderingar kring de ekonomiska delarna av livet,
- Ska jag bara låta alla aktier vara, aldrig röra det igen och endast leva utdelningen?
- Ska jag lägga in 10, 20, 30 eller 100% av mina utdelningar på mina redan ägda innehav?
- Ska jag trycka in mitt aktuella torra krut nu när det är “rea” på börsen?
- Lever jag i FIRE (Financially Independent Retire Early) nu?
- Kan ni kommer med fler frågor?
Stort tack på förhand och ett ännu större tack till Rika Tillsammans-personalen.